Someco

WhatsApp Business saapui iPhonelle

WhatsApp Business saapui iPhonelle

WhatsApp Business on ollut käytettävissä Android-puhelimilla jo yli vuoden päivät ja kerännyt maailmalla suuren suosion, mutta vastikään lanseerattu iPhone-versio tulee erittäin todennäköisesti lisäämään WhatsAppin yrityskäyttöä huomattavasti. Tässä blogiartikkelissa kerron, mitä vastikään lanseerattu iPhone-sovellus WhatsApp Business mahdollistaa.

WhatsApp Business

Pikaviestipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan jo pitkään. Tilastokeskuksen joulukuussa julkaiseman Väestön tieto- ja viestintätekniikan käytön tutkimuksen mukaan jopa 69 prosenttia suomalaisista kertoi käyttävänsä jotain pikaviestipalvelua. Näistä yleisimmin käytetty Suomessa on WhatsApp. DNA:n ja Nepan maaliskuisen tutkimuksen mukaan WhatsAppia käyttää suomalaisista 68 % eli arviolta 2,8 miljoonaa. WhatsApp Business mahdollistaa suoraviivaisen kommunikaation yrityksen tai organisaation nimisissä WhatsAppissa.

Ilmaiseksi App Storesta tai Android-käyttäjillä Google Play -kaupasta ladattava sovellus mahdollistaa suoran viestittelyn yrityksen tai organisaation ja asiakkaiden välillä. Ottaessasi käyttöön WhatsApp Business-sovelluksen, tarvitset henkilökohtaisesta WhatsApp-sovelluksesta erillisen, rinnakkaisen puhelinnumeron, jolla saat luotua ja vahvistettua yritysprofiilin WhatsAppiin. Kun luot sovelluksen, saat käyttöösi seuraavat toiminnallisuudet.

1. Yritysprofiilissa voit kertoa perustiedot yrityksestäsi, kuten osoitteen, sähköpostin ja verkkosivun.
2. Viestintätyökaluilla voit yksinkertaistaa viestittelyä asiakkaittesi kanssa esimerkiksi luomalla valmiita pohjia vastausviesteille vastataksesi näppärästi usein kysyttyihin kysymyksiin, tervetuloviestejä tutustuttaaksesi asiakkaasi toimintaasi sekä poissaoloviestin, jotta voit kertoa, milloin palaat asiaan.
3. WhatsApp Webin avulla voit hallinnoida tiliäsi ja käydä keskusteluja myös tietokoneen selaimella ja lähettää tiedostoja.

Tilin luominen käytännössä

Loin Somecolle WhatsApp Business-tilin. Profiilin luominen oli yksinkertaista, kunhan sain ensin säädettyä puhelinnumeron käyttöön oikein niin, ettei henkilökohtainen WhatsApp-keskusteluhistoriani siirtynyt yritystilin keskusteluhistoriaksi. Tässä kohdin kannattaa siis olla tarkkana! Numeron vahvistuksen jälkeen oli helppo rakentaa perustiedot profiiliin kuntoon. Kutakin yllämainittua viestintätyökalua eli poissaoloviestiä, tervehdysviestiä ja pikavastausta voi helposti muokata ja käyttöönsä saa lyhytlinkin, jolla voi ohjata WhatsApp-viestiä lähettämään. Jos siis haluat testata, miten WhatsApp Business toimii, laitapa vaikka viestiä meille WhatsAppissa!

WhatsApp on pitkään kehittänyt myös globaaleille yrityksille suunnattua laajempaa viestintäratkaisua WhatsAppin rajapintaan. Mikäli tämä kiinnostaa, tsekkaa vuoden 2018 alussa kirjoittamani blogiartikkeli WhatsAppin pilotoinnista KLM:llä.

 

Lähde: Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2018, Liitetaulukko 14. Internetin käyttö puheluihin, pikaviestintään älypuhelimella, sähköpostiin ja pilvitallentamiseen 2018, %-osuus väestöstä 1) . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 17.4.2019]. Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_tau_014_fi.html