LM Someco logo

WhatsApp yrityksille – asiakaspalvelua ja viestittelyä

WhatsAppin rooli sosiaalisena kanavana usein kyseenalaistetaan, mutta ryhmäkeskustelun mahdollisuuksien ansiosta tämä tekstiviestien tappajasovellus on selkeästi luettavissa yhteisöpalveluksi. Jo pitkään WhatsApp on selkeästi ollut yksityiskäyttäjien kanava, vaikka toki myös yritykset ovat lähteneet luomaan asiakaspalvelua tarjoavia WhatsApp-tilejä. Vastikään kanavaan julkaistiin myös uusia yrityskäytön työkaluja.

Facebookin omistamaan WhatsAppiin on lähdetty kehittämään yrityksille suunnattuja toiminnallisuuksia, joilla viestittelyn mahdollisuuksia ja sähköpostia korvaavia sovelluksia voitaisiin hyödyntää yrityksissä laajemmin. WhatsApp kertoi alkusyksystä rakentavansa pienyrityksille verifoituja WhatsApp-tilejä ja enterprise-versiota suurella skaalalla toimiville globaaleille yrityksille, kuten lentoyhtiöille, verkkokaupoille ja pankeille. Näille yhtiöille rakennetaan järjestelmiä, joiden avulla WhatsAppin kautta voidaan viestiä vaikka lentoaikatauluja ja tuotteiden toimitustietoja. Syksyn ajan WhatsApp on jo pilotoinut tätä KLM:n kanssa – lentoyhtiön asiakas voi siis jo nyt tilata varausvahvistuksen, matkalipun ja lennon tilannetiedot WhatsAppiin. KLM:llä on valmiudet myös keskustella WhatsAppissa kymmenellä eri kielellä.

WhatsApp julkaisi nyt myös yrityskäytön Android-sovelluksen, joka on nyt helmikuun alussa käytettävissä vasta Indonesiassa, Italiassa, Meksikossa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Sovelluksen on kerrottu rantautuvan piakkoin myös muualla käytettäväksi.

WhatsApp yrityksille -toiminnallisuudet

1. Yritysprofiilien avulla voi tarjota tietoa yrityksesta, yhteystiedot kuten sähköpostiosoitteen, toimipisteen osoitteen ja verkkosivun.

2. Viesittelytyökalujen avulla voit säästää aikaa – pikavastausten avulla voi vastata usein kysyttyihin kysymyksiin helposti ja nopeasti, tervehdysviesteillä voi tutustuttaa yirtykseen ja poissaoloviesteillä voi kertoa, ettei ehdi juuri nyt vastaamaan.

3. Viestien tilastot kertovat, miten viestittely toimii.

4. Verkosta löytyvän WhatsApp Webin avulla viestittelyn voi hoitaa mobiililaitteen sijaan.

5. Jatkossa yritysten tilejä verifioidaan.

WhatsApp tuo mahdollisuuksia nuorten tavoittamiseen

Alati kehittyvien mobiilien viestintäsovellusten kautta syntyy siis jatkuvasti uusia moderneja tapoja viestiä asiakkaille ja palvella heitä. Myös jatkuvasti kehittyvät uudenlaiset mahdollisuudet automatisoida viestittelyä bottien avulla tuovat etenkin isolla skaalalla toimiville yhteisöille mahdollisuuden toimintansa skaalaamiseen. Toisaalta WhatsApp myös tarjoaa mahdollisuuden nuoremman ikäluokan tavoittamiseen – moni kun on huolissaan, kun nuoret ovat selvästi vähentäneet Facebookin käyttöä. Facebook onkin kehittänyt omaa tuoteportfoliotaan riskienhallinnan kannalta fiksusti, koska sen eri kanavilla, niin Facebookilla, Instagramilla, Messengerillä kuin WhatsAppilla on kuitenkin oma erityinen käyttäjäkuntansa.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta