LM Someco logo

Yhdeksän Facebook-mainonnan tyypillisintä mokaa

Aloittelijan voi olla turhauttava huomata, kuinka paljon kokeilua ja kantapään kautta oppimista Facebook-mainonta vaatii. Kaiken kattavaa ohjenuoraa menestyksekkääseen Facebook-mainontaan ei ole ja kysymys kuuluukin usein: Mistä tiedän, teenkö asioita oikein?

Huojentavaa on, että monet Facebook-mainontaa pyörittävät tekevät alussa samoja virheitä. Kokosin alle muutamia Facebook-mainonnan tyypillisimpiä mokia, joita välttämällä voit saada mainoseuroillesi tehokkaampaa käyttöä.

1. Mainonnan näyttötiheys on liian kova

Mainonnan näyttötiheys kertoo, kuinka monta kertaa sisältösi on keskimäärin tarjottu kullekin tavoitetulle henkilölle.

Toistoa vaaditaan varmistamaan, että mainoksesta ja mainostajasta jää jokin muistijälki, mutta kohtuus kaikessa – kova näyttötiheys lähinnä ärsyttää ja voi pahimmillaan kääntyä brändiäsi vastaan. Tavoitteesta riippuen hyvä keskimääräinen näyttötiheys yhdelle mainokselle on noin kahden paikkeilla.

Liian suuren näyttötiheyden voi välttää muokkaamalla mainosta, mainonnan tavoitetta, budjettia tai kohderyhmää. Mainonnasta kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan poissulkea käyttäjiä, jotka ovat jo olleet vuorovaikutuksessa mainoksesi kanssa.

2. Julkaisun kuva on väärän kokoinen

Tiedätkö Facebook-mainosten kuvakoot? Muokkaamalla kuvasi ja videosi oikeaan kokoon varmistat, että sisältösi näyttää hyvälle ja on selkeästi ymmärrettävissä. Ikävästi rajautuva tai epätarkka kuva saattaa antaa mainostajasta harrastelijamaisen kuvan ja vaikuttaa mainontaan negatiivisesti, jolloin maksat näkyvyydestä enemmän.

3. Väärä mainonnan optimoinnin tapa

Parhaimmillaan Facebook-mainonta – kuten muukin mainonta – lähtee tavoitteesta ja kohderyhmästä.

Jos tavoitteesi on saada kohderyhmä siirtymään verkkosivustollesi, julkaisun “buustaaminen” ei ole se optimaalisin ratkaisu. Jos taas haluat rakentaa brändisi tunnettuutta, ei suora verkkokauppaan ohjaaminen välttämättä tuo toivomiasi tuloksia.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan Facebookin Mainosten hallinta -työkalu Ads Manageriin, jotta tavoitteellisempi mainostaminen olisi mahdollista.

4. Harhaluulo, että Facebook-mainonta toimii kuten hakukonemarkkinointi

Mikään kanava ei ole keskenään täysin samanlainen. Siispä kanavastrategioidenkaan ei tulisi näyttää aivan samalta.

Hakukonemarkkinointi konvertoi tyypillisesti erinomaisesti ja on kaiken lisäksi edukasta. Sudenkuoppana onkin, että hakukonemarkkinoinnin hyvin toiminut strategia siirretään suoraan Facebookiin ja odotetaan sen konvertoivan samalla tapaa.

Miksi klikkejä ei sitten alakaan sadella samaan tahtiin Facebookissa? Käytämme Facebookia täysin eri mielentilassa, kuin hakukoneita. Menemme hakukoneeseen aikomuksena löytää spesifiä tietoa ja hyvin todennäköisesti päätyäksemme tietylle verkkosivustolle. Facebookissa samanlaista aikomusta ei ole. Tämä tarkoittaa, että Facebook-mainonnassa ei voi heti sukeltaa ostofunnelin kärkeen ja odottaa kahmivansa suoria tuloksia. Ostofunneli täytyy ensin luoda.

5. Yleisön ja sisällön yhteensopimattomuus

Suositeltu tapa aloittaa mainostaminen Facebookissa on testata erilaisia kohdennuksia ja oppia matkan varrella. Ennen mainonnan aloittamista kannattaa kuitenkin käyttää aikaa pohtiakseen, minkälainen sisältö toimii kullekin kohderyhmälle ja toisaalta minkälainen sisältö toimii kussakin ostofunnelin vaiheessa.

Mainonnassa tulisi siis huomioida sisällön osuvuus luomallesi kohderyhmälle. Facebook arvioi mainoksien osuvuutta 1–10 pisteytyksellä, joka perustuu käyttäjien reaktioon mainoksen nähdessään. Mainos, jossa kohdennus ja sisältö kohtaavat saa enemmän näkyvyyttä kustannustehokkaammin.

6. Mainontaa kohdennetaan ainoastaan mielenkiintojen perusteella

Tämän kohdan mokaksi luokitteleminen riippuu toki siitä, mitä mainonnalla tavoitellaan. Pelkkien mielenkiinto-kohdennusten hyödyntäminen ei kuitenkaan tue ostofunneli-ajattelua ja Facebook-mainonta jää tällöin helposti pimeässä hapuiluksi. Joskus valokatkaisija löytyy ja mainonta puree, joskus jäät seisomaan pimeään. Yritä siis rakentaa mukautettuja yleisöjä niin nopeasti kuin mahdollista esimerkiksi luomalla yleisö sisältöösi sitoutuneista käyttäjistä.

Jos ja kun mainontaa halutaan kohdentaa mielenkiintojen perusteella, kannattaa hetkeksi hypätä kohderyhmän kenkiin: Mitä tietoa he etsivät hakukoneista? Mitä sisältöä he jo kuluttavat? Minkälaisia sivuja ja tilejä he seuraavat sosiaalisessa mediassa? Kohderyhmäsi motivaatioihin ja tarpeisiin tutustumisella saat mielenkiinto-kohdennuksestakin hiukan osuvampaa.

7. Vääränlainen mainostyyppi

Tärkeää olisi ymmärtää, mikä mainostyyppi toimii missäkin sijoittelussa ja tavoitteessa. Esimerkiksi pöytäkone toimii mobiilia paremmin konversioiden kotiuttamisessa. Suurin osa Facebookin sisällöstä taas kulutetaan mobiililaitteella. Videot leviävät paremmin kuin muut mainostyypit ja niin edelleen.

Jokaisella mainostyypillä on omat plussat ja miinuksensa. Oikean mainostyypin valitseminen vaatii kokeilua ja tulosten seuraamista tavoitteisiisi perustuen.

8. Tylsä luova

Luova, kuva tai video, on ensimmäinen asia, johon käyttäjä kiinnittää huomiota selatessaan uutisvirtaansa. Jos luovasi on tylsä ja epäkiinnostava, se tulee todennäköisemmin sivuutettua täysin. Mielenkiintoinen luova taas pysäyttää käyttäjän peukalon ja indikoi samalla myös Facebookin algoritmille sisällön kiinnostavuudesta; saat enemmän näkyvyyttä edullisemmin.

Se mikä on mielenkiintoista jää kohderyhmäsi määriteltäväksi ja erilaisten luovien testaaminen mainonnassa onkin suositeltavaa – kokeilemalla opit, mikä toimii ja mikä ei. Peukalon pysäyttävässä luovassa voi esimerkiksi olla kirkkaat värit, valloittava kuva ja muita visuaalisia elementtejä, jotka nostavat sen edukseen esiin uutisvirrasta.

9. Liian laaja yleisö

Yleinen maksetun mainonnan moka on liian suuren yleisön tavoitteleminen. Voit ajatella, että kaikki ovat potentiaalisia asiakkaita, mutta muista, että Facebookissa maksat yleensä tavoitetuista henkilöistä – miksi siis maksaisit väärien henkilöiden tavoittamisesta?

Kokeile vaikka eri mielenkiintojen yhdistämistä kaventaaksesi kohderyhmän kokoa tai pilko kohderyhmä erillisiin mainosjoukkoihin. Ostofunneli on tässäkin kohtaa ystävä: funnelia alaspäin mentäessä, kohderyhmän koonkin tulisi kaventua, kun liiketoiminnallesi epärelevantit käyttäjät tippuvat pois.

Jos olet täysin uusi Facebook-mainonnan parissa ja kaipaat apua Mainosten hallinta -työkalun käyttöön, tutustu käytännönläheiseen Facebook-mainonnan työpajaamme, jossa opetellaan pienryhmissä työkalun käyttöä. Lue myös Riikan tärpit Facebook-mainonnassa onnistumiseen.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta