LM Someco logo

Facebookin kuvakoot

Teetkö säännöllisesti julkaisuja yrityksen tai yhteisön Facebook-sivulle? Mikään ei pilaa hyvin suunniteltua sisältöä tehokkaammin kuin sumeat, pikselöityvät tai surkeasti rajautuvat kuvat. Kauniskin kuva pakkautuu ikävän näköiseksi, jos Facebook itse joutuu säätämään sen sopivaan muotoon. Tämän vuoksi eri julkaisutyyppien kuvakoot ovat monelle olennaista tietoa arjessa, oli kyse sitten kansikuvasta, julkaisukuvasta, linkkijulkaisusta, tykkäysmainonnasta tai kuvakarusellista.

Tämä blogiartikkeli on sinulle, ystävä hyvä, joka et halua enää kuluttaa näppäimistöäsi hakukoneissa: Facebookin kuvakoot, aina ajan tasalla. Saa laittaa kirjanmerkkeihin!

Yleisohjeena heti alkuun: etenkin tekstiä tai grafiikkaa sisältävät kuvat kannattaa aina ladata Facebookiin kuvien pakkaussyistä .png-muodossa. Perinteiset kuvat Facebook suosittelee ladattavan .jpg:nä.

 width=
Profiilikuva

Facebook-sivullasi profiilikuva näkyy vanhaan tapaan neliönä,  uutisvirrassa profiilikuva rajataan ympyräksi. Tämä tulee ottaa huomioon, kun harkitaan esimerkiksi logon asettelua­ – varo ympyräksi rajautuvassa kuvassa pois leikkautuvia kulmia! Lataa kuva varmuuden vuoksi hieman minimikokoa isompana, jotta Facebook ei ryhdy venyttelemään kuvaa.

Desktopilla 180 x 180 pikseliä
Mobiilissa 128 x 128 pikseliä

Kansikuva

 width=

Facebook-sivun kansikuvana voi nykyisin käyttää joko kuvaa tai videota. Kansikuvalla kannattaa pyrkiä välittämään yrityksen tai yhteisön ydinviesti yleisölle heti Facebook-sivulle saavuttaessa.

Mobiilissa 640 x 360 pikseliä.
Desktopilla 820 x 312 pikseliä tai 851 x 315 pikseliä.

Linkkijulkaisu

 width=

Linkkijulkaisuja Facebook-sivulla julkaistaessa kannattaa huolehtia, että julkaisukuva on ladattu oikean kokoisena verkkosivustolle, jolta olet jakamassa linkkiä. Mikäli et saa linkin takaa kuvaa esille, mutta kuva on jo ladattu sivustosi metatietoihin, kannattaa kokeilla Facebook Debuggeria.

Kuvasuhde 1,91:1
Suositeltu koko 1200 x 628 pikseliä, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

Huom! Uusin päivitys tuo hiljalleen myös 1:1 kuvasuhteen mahdolliseksi linkkijulkaisuihin. Pidä tätä silmällä – erityisesti mobiilissa kaikki pystysuuntainen kuva-ala kannattaa ottaa haltuun.

Kuvajulkaisu

 width=

Kuvat skaalautuvat nykyään varsin tyylikkäästi Facebookiin, olivatpa ne sitten pysty- tai vaakakuvia. Koska valtaosa Facebookin käyttäjistä selaa uutisvirtaa kännykällä, kannattaa markkinoijankin panostaa pystykuviin maksimaalisen huomion takaamiseksi.

Kuvasuhde 9:16-16:9.
Suositeltu leveys 1200, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

360° kuva

Kun sinulla on paljon kerrottavaa, tee katsojastasi tapahtumien keskipiste 360°-kuvalla. 360° -kuvan saat näppärimmin otettua älypuhelimellasi Facebook-sovelluksen kautta.

Maksimileveys 30,000 pikseliä.
Suositeltu tiedostokoko alle 20-30MB.
360-kuva näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1

 width=
Video

Videosisältöjä tuottaessa kannattaa ottaa huomioon, että valtaosa ihmisistä käyttää Facebookia mobiililaitteella. Pystyvideot ovat käyttäjille nyt arkipäivää ja takaavat suuren huomioarvon. Videoon kannattaa lisätä tekstitykset aina kun se on mahdollista, sillä äänten päällekytkeminen on useimmissa tilanteissa katsojalle hankalaa eivätkä kaikki halua ääniä käyttää Facebookin uutisvirtaa selatessaan. Huom! Vältä letter- ja pillarboxingia, eli mahdollisia mustia palkkeja videon reunoissa.

Kuvasuhde 16:9 – 9:16.
360-video näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1
Tuetut tiedostomuodot .MOV tai .MP4.

Vähimmäiskesto 1 sekunti, enimmäiskesto 240 minuuttia.

 width=
Kuvakaruselli

Kuvakaruselli on Facebookissa poikkeuksellinen sisältömuoto, sillä se vaatii neliön muotoiset kuvat. Sitä kannattaa kuitenkin käyttää erityisesti tarinallisen luonteensa takia. Kuvakaruselleja hyödynnetään erityisesti liikennettä verkkokauppoihin ohjattaessa.

Kuvasuhde 1:1.
Leveys vähintään 600 pikseliä, suositellaan 1080.
Korkeus vähintään 600 pikseliä, suositellaan 1080.
Kuvatiedostot ladataan Facebookiin .jpg:nä tai .png:nä.

Slideshow eli diaesitys

Slideshowta eli diaesitystä tehdessä kuvien kuvasuhde on tärkeää. Kun kuvasuhde on kaikissa kuvissa sama, show pysyy yhtenäisenä, eikä Facebook leikkaa kuvista alueita ulos. Julkaistavan diaesityksen kuvasuhteen voit valita diaesitystä Facebookissa tehdessäsi.

Kuvasuhde 16:9, 1:1 tai 2:3 tai ladattujen kuvien alkuperäinen suhde.
Suositeltu koko 1280 x 720 pikseliä.

Kangas, Canvas eli perussivu, toimii vain mobiilissa

Näkyy uutisvirrassa kuvasuhteessa 1:91.
Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Muut muodot

Näiden perusmuotojen lisäksi mainostyökalu tarjoaa meille monta muutakin mainosmuotoa. Nämä jaetaan mainonnan tavoitteiden ja sijoittelun mukaan. Kun kuvan rajaa heti kättelyssä 1200 pikseliä leveäksi, se sopii useimpiin mainosmuotoihin. Muista mainostettaessa myös Facebookin tekstisääntö! Yli 20 prosenttia tekstiä sisältävät kuvat jäävät Facebookin seulaan kiinni ja niiden jakelua voidaan rajoittaa joko niin, että mainosta ei näytetä lainkaan tai niin, että mainonnan hinta kasvaa. Jokaisen julkaisijan kaveri on Facebookin tätä varten suunnittelema työkalu,  Text overlay tool.

Sivutykkääjät

Kuvasuhde 1,91:1.
Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Kuvallinen mainos

Kuvasuhde 1,91:1.
Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Videomainos

Kuvasuhde 16:9.
Resoluutio vähintään 720p.

Oikea sarake ja pika-artikkelit

Kuvasuhde 9:16-16:9.
Suositeltu leveys 1200 pikseliä.
Vähimmäiskorkeus ja -leveys 600 pikseliä.

Messengerin aloitussivun mainos, sponsoroitu viesti ja Audience Network

Kuvasuhde 9:16 – 16:9.
Suositeltu koko 1200×628 pikseliä.
Linkin sisältävä mainos näkyy kuvasuhteessa 1,91:1.

Tarkempia tietoja Facebook-mainosten spekseistä löydät Facebookin mainosoppaasta. Inhimillisempää neuvontaa kaivatessasi voit laittaa meille sähköpostia.

Artikkeli on kirjoitettu 6.12.2017 ja päivitetty viimeksi 17.01.2019.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta