Someco

Somecon sisältöstrategialla 350 prosentin kasvuun puolessa vuodessa

Toni Hopposelle, Flocklerin toimitusjohtajalle, oli pitkään ollut selvää, että sisältömarkkinoinnin kautta voi saada uusia liidejä ja että yritysten on tärkeää tuottaa sisältöä. Yrityksessä ei kuitenkaan ollut markkinoinnin asiantuntijoita, vaan sisältömarkkinointia aloittaessaan Toni palkkasi ensitöikseen taitavan kirjoittajan. Kirjoittajan kanssa käytiin otsikkotasolla läpi ideoita, joista syntyi jaettavaa sosiaaliseen mediaan. Flockler on teknologiayritys ja tarjoaa asiakkailleen mm. alustaa, joka kerää eri sosiaalisen median sisällöt yhteen. Sisältömarkkinoinnin päätavoitteena onkin saada rekisteröitymisiä alustan ilmaiseen kokeiluversioon. Selkeää strategiaa sisällöille ei kuitenkaan ollut. Vaikka sisältöä tuotettiinkin enemmän, pysyi verkkosivuston kävijämäärä hyvin tasaisena, eikä se tuottanut odotettua tulosta liiketoiminnassa. Siksi agendalle nousi Somecon sisältöstrategia.

Kun Toni lähestyi Somecoa, oli hän kahden vaiheilla: joko tuottamattomille sisällöille tehtäisiin jotain tai sitten sisältömarkkinointi lopetettaisiin kokonaan. Hän ymmärsi, että pelkkä hyvä sisältö ei riitä, vaan taustalla pitäisi olla ymmärrys siitä, miten sisältö kuljettaa lukijaa kohti rekisteröitymistä Flocklerin ilmaiseen kokeiluversioon. Ennen yhteistyön aloittamista esimerkiksi mainonnassa analytiikkaa ei juurikaan hyödynnetty, eikä sisältöjä muutenkaan mainostettu tai keskitytty niiden jakamiseen.

Yhteistyö Somecon kanssa aloitettiin sisältöstrategian suunnittelulla. Päädyttiin valitsemaan tiettyjä aihealueita, joiden ympärille tuotettaisiin useita sisältöjä. Aihealueiden sisällöt jaoteltiin vaikeusasteittain, jotta sosiaalisen median mainontaa voitaisiin kohdentaa paremmin. Jokaiseen aihealueeseen kuuluu myös ladattava materiaali, jonka avulla liidejä kerätään.

Aihealueita ideoidaan yhdessä, ja Toni kirjoittaa paljon tekstejä myös itse. Sisältöjen suunnittelussa alettiin hyödyntää asiakasymmärrystä, ja aiheita saadaan suoraan asiakaspalvelun kohtaamista kysymyksistä. Näin ne hyödyttävät suoraan myös asiakaspalvelua. Tekstejä tuotetaan usealla eri kielellä, ja Someco auttaa sisällön jakelussa ja mainostamisessa sosiaalisessa mediassa.

Yhteistyö Somecon kanssa on toiminut hyvin, ja tekeminen muotoutuu matkan varrella. “Yllätyin siitä, miten strategisella ja pitkäjänteisellä työllä saatiin suhteellisen lyhyessä ajassa hyviä tuloksia aikaan”, Toni kertoo.

Kuuden kuukauden aikana orgaaninen liikenteemme kasvoi 350 %. Sen lisäksi rekisteröitymisiä ilmaiseen kokeilujaksoon oli syyskuussa 2018 67 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin ja myös kuukausittaisten uusien asiakkaiden määrä on tuplaantunut vuoden takaisesta.

Toni painottaa myös hyvän pohjatyön tärkeyttä, sillä vaikka kesällä uusia sisältöjä ei tuotettukaan paljon, lisääntyy sivustoliikenne silti koko ajan hakusanaoptimoinnin ja Googlen orgaanisen näkyvyyden ansiosta. ”Meidän tekeminen on Google-näkyvyyden kanssa pelaamista. Valikoidaan aiheita niin, että päästäisiin niillä termeillä realistisesti ykkössivulle”.

Myös puhujakutsujen ja haastatteluiden määrät ovat nousseet, etenkin sisällöissä esiintyviin teemoihin liittyen. ”Somecon sisältöstrategian ja yhteistyön myötä olen ymmärtänyt, mitä aidosti hyvä sisältö tarkoittaa, se ei ole pelkästään laatua”, Toni kertoo. ”Sisältöjen tuottavuus vaatii sitä, että vastaa asiakkaan kysymykseen. Sisältöjen tulee tarjota ratkaisuja oikeiden asiakkaiden ongelmiin, ei pelkästään olla kiinnostavia aiheita.”

Strateginen konsultointi

Sisältöstrategia tukee tehokasta ja tavoitteenmukaista sisältömarkkinointia ja viestintää.

Lue lisää

Sisältökumppanuus

Olemme kehityskumppani, joka tukee sisällöntuotannossa, mainonnassa, analytiikassa ja kampanjoissa. Kauttamme myös Sprout Social.

Lue lisää

Koulutus

Koulutamme markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia, johtoa ja asiantuntijoita hyödyntämään sosiaalista mediaa osana työtään.

Lue lisää

Ota yhteyttä, niin suunnitellaan teille sopivin palvelukokonaisuus!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.