LM Someco logo

Viisi tapaa, joilla sisältöstrategia menee metsään

Sisältöstrategia verkkoon ja sosiaaliseen mediaan on kullan arvoinen, jos sen tekee oikein. Huonosti laadittu on, no yksinkertaisesti vaan hyödytön. Huonon strategian tekemiseen käytetyn ajan voi yhtä hyvin kohdistaa johonkin muuhun kehittävään puuhaan. Strategia sanana koetaan usein turhan abstraktiksi tai vaikeaksi, mutta strategiatyön ei kuitenkaan tarvitse olla monimutkaista. Itse asiassa sisältöstrategia on varsin yksinkertainen juttu, jos tietää, mitä on tekemässä ja välttää pahimmat sudenkuopat. Ennen kuin lähtee suinpäin strategiaa työstämään on hyvä tehdä itselleen selväksi, mitä sisältöstrategialla tarkoitetaan, mitkä omat motiivit sen tekemiseen ovat ja mitä tavoitteita strategiatyölle asettaa.

Työssäni strategina näen monenlaisia yrityksiä erilaisine liiketoimintastrategioineen ja sisältöstrategiaprosesseineen. Samalla en voi olla törmäämättä haasteisiin, joita strategiatyössä usein kohdataan. Koska sharing is caring, jaan pari huomiota kanssanne, jotta sisältöstrategiatyönne ei kaadu ainakaan näihin yleisimpiin sudenkuoppiin. Tässä siis viisi yleistä mokaa, joilla vesität sisältöstrategiatyösi. Vältä nämä, niin olet askeleen lähempänä onnistunutta sisältöstrategiaa.

Dokumentaatio unohtuu

Mitä sitä aikaa PowerPointtien tekoon käyttämään, kyllä se riittää, jos strategia löytyy omien korvien välistä. Jos tämä on ajattelutapasi, metsään menee varmasti. Sisältöstrategian tulee olla organisaation yhteinen ohjenuora. On varsin hankalaa jakaa yhteistä näkemystä ja sitouttaa ihmisiä toimimaan sen mukaisesti, jos mitään ei ole kirjattu ylös. Organisaation sisältöstrategia on nimenomaan organisaation oma, ja tällöin homman pitäisi olla mahdollisimman henkilöriippumatonta. Klassikkotilanne on se, jossa strategian laatija vaihtaa työnantajaa, eikä tieto jää taloon. Myös strategian roadmapin (onhan suunnitelmissasi tehdä sellainen?) seuraaminen voi olla tehokasta ainoastaan silloin, kun se on kirjattuna tai visualisoituna mustaa valkoiselle.

Keskityt vain sisältöihin

Vaikka kyseessä on sisältöstrategia, ei se tarkoita, että lähtökohtana strategialle toimisivat ainoastaan sisällöt. Konkreettinen sisältösuunnittelu aiheideoineen on oikeastaan vasta koko strategian lopputulos. Sisältöjen sijasta liikkeelle lähdetään bisnestavoitteista tai missiosta: Mitä verkko- ja sosiaalisen median näkyvyydellä tavoitellaan? Mitä kohderyhmiä tavoittelet ja mikä heitä voisi kiinnostaa? Tämän jälkeen päästään suunnittelemaan, millaiset sisältöaihiot tukevat paitsi tavoitteita, myös asiakaskokemusta. Tärkeää on myös tunnistaa verkon sisältöaukkoja; miten kilpailtuja ovat ne aiheet, joista yrityksemme haluaisi tuottaa sisältöjä? Varsinaiset sisällöt ovat sisältötrategian konkreettisia lopputuloksia ja niiden oikea paikka on oikeastaan vasta roadmapissa, eli strategian toteuttamissuunnitelmassa.

Enemmän on enemmän

Määrä saattaa monesti korvata laadun niin sisällöissä kuin kanavissakin. Jos määrä on kuitenkin tärkein mittarisi, on aika varmaa, että toivotut tulokset jäävät laihoiksi. Sisällön laadun puolesta puhuu monta asiaa. Ensinnäkin, niinkin tekninen asia kuin Facebookin algoritmi rankkaa sisältöjä niiden saavuttaman suosion, ei määrän, mukaan. Pahimmassa tapauksessa voi olla, että vaivalla työstämäsi sisältö ei saa juuri yhtään kattavuutta. Tunnetusti myös organisaatioiden rajatut resurssit ovat syy sille, miksi sisältöstrategia ei toteudu. Näin ajatellen, ei kannata haaskata vähiä voimavaroja turhanpäiväisiin juttuihin vaan miettiä tarkkaan, mitä haluaa tehdä ja keskittyä siihen kunnolla. Turhan usein näkee ylempää organisaatiosta saneltuja tavoitteita vaikkapa julkaisumäärille, ja voivatpa volyymit olla sidottu sisällöntuottajien henkilökohtaisiin palkkiomalleihinkin. Tämä on omiaan vääristämään tekemisen mallia.

Sama homma pätee kanaviin. Sen sijaan, että automaattisesti luot yritystilin jokaiseen markkinoille tulevaan kanavaan, mieti tarkkaan millaista kohderyhmää kanavassa liikkuu, millaista sisältöä he kuluttavat ja onko siitä sinulle mitään aitoa hyötyä. Ja vielä tärkeämpää: onko sinun yrityksesi läsnäolosta kyseisessä kanavassa hyötyä kohdeyleisöllesi? Jos ei ole, sulje kanava tai jättäydy sieltä alkujaankin rohkeasti pois. Näin kohdistat jälleen resurssisi vain oikeasti merkittäviin juttuihin.

Sisältötyö on yhden henkilön projekti

Edustatpa sitten markkinointiviestintää, liiketoimintaa tai jotain muuta funktiota, varmaa on ainakin se, että et ole organisaatiossasi ainoa henkilö, joka voisi hyötyä sisällöistä tai sosiaalisesta mediasta (ellet satu olemaan yksinyrittäjä, ja toki tällöinkin on hyvä konsultoida ulkopuolisia). Hyvin tehty sisältöstrategiatyö ei koskaan voi olla vain yhden henkilön näkemys, vaan sen pitäisi olla tehty organisaation eri funktioiden näkökulmasta. Miten sisällöt tukevat henkilöstöfunktiota, entäpä myyntiä? Osallistaminen on myös sitouttamisen kannalta avainasemassa: mitä varhaisemmassa vaiheessa otat muut mukaan sisältöstrategiatyöhön, sen sitoutuneempia he ovat työn lopputulokseen ja strategian jalkauttamiseen.

Mittaat kaikkea mikä muuttuu

Mittaaminen ja mittaamisesta oppiminen ovat avainasemassa onnistuneessa strategiatyössä. Mutta jos strategiassasi on määritelty seurattavan kaikkia mahdollisia mittareita, on aika varmaa, että seuraamasi asiat eivät johda mihinkään konkreettiseen lopputulokseen. Mittaaminen ei ole itseisarvo, vaan tärkeintä on oppia mittaamistaan asioista. Jotta aidosti voit parantaa tekemistäsi ja sisältöjäsi, on suositeltavampaa valita rajallinen määrä, esimerkiksi kolme relevanttia mittaria, ja seurata näiden kehitystä säännöllisesti. Pitkäjänteisyys onkin avainasemassa: jaksa jatkaa samojen mittareiden seurantaa tovi, niin pääset näkemään kehityksesi.

Jos harkitset verkon ja sosiaalisen median sisältöstrategian tekoa, perehdy ensin siihen, mitä olet tekemässä. Tuuleta ajatuksiasi muiden kanssa ja laadi suunnitelma. Jos onnistut vielä välttämään ylläolevat sudenkuopat, ei muuta kuin tuumasta toimeen. Onnea strategiamatkalle! Muista, että matka saattaa olla yhtä tärkeä kuin määränpää.

Psst! Mikäli haluat päästä testaamaan oppejasi, tutustu Somecon Sosiaalisen median sisältöstrategia haltuun-koulutusohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan!

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta