Someco

Uutiskirje markkinointiviestinnän välineenä

Uutiskirje markkinointiviestinnän välineenä

Uutiskirjeet markkinointiviestinnän välineenäUutiskirjeet kuuluvat jokaisen yrityksen markkinointi- ja viestintästrategiaan. Ne ovat oiva tapa pitää säännöllistä yhteyttä asiakkaisiin ja samalla kertoa yrityksen tarjonnasta ja tarjouksista sekä uutuuksista ja kampanjoista. Sähköisen uutiskirjeen perimmäisenä tarkoituksena on siis pitää säännöllisesti yhteyttä asiakaskuntaan, muistuttaa sitä yrityksen olemassaolosta ja tiedottaa tämänhetkisestä tarjonnasta, sekä kannustaa asiakkaita ostamaan yrityksen tuotteita ja/tai käyttämään sen palveluja.

Päivittäisessä tietotulvassamme ja jo aamusta ylitsepursuavissa sähköpostilaatikoissamme uutiskirjeen täytyy kuitenkin pystyä herättämään huomiomme ja tarjota niin laadukasta sisältöä, että haluamme uhrata kirjeen lukemiseen arvokasta aikaamme.

Mikä on uutiskirje?

Uutiskirje on nimensä mukaan (sähköinen) julkaisu, joka sisältää uutisia ja tietoa lähettäjästään. Toisin kuin sähköinen mainoskirje tai kampanjapostitus, uutiskirje on säännöllinen julkaisu, jonka tilaajat ovat kiinnostuneet lähettäjän tarjoamasta sisällöstä. Uutiskirje lähetetään siis tilaajille, jotka ovat esimerkiksi yrityksen verkkosivulla, sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa tai asiakastapaamisessa tilanneet kyseisen julkaisun sähköpostiinsa.

Uutiskirje luodaan ja sitä hallinnoidaan yleensä jonkin ohjelman avulla ja sen sisältö voi vaihdella laajastikin lähettäjästään riippuen. Perusideana on kuitenkin asiakassuhteen ylläpito ja sen kehittäminen sähköisen viestinnän keinoin, ei pelkkien mainosten ja kampanjatarjousten toitottaminen.

Minkälainen on hyvä uutiskirje?

Kuten jo aiemmin mainitsin, hyvä uutiskirje erottuu massasta ja herättää huomiomme tietotulvan keskellä. Laadukasta uutiskirjettä ei klikata samantien roskakoriin, (tai pahimmassa tapauksessa merkitä roskapostiksi!) vaan tilaaja löytää kirjeestä mielekästä luettavaa ja ajankohtaista tietoa.

Uutiskirjeen vastaanottaja on jo kirjeen tilatessaan osoittanut yritystä kohtaan jonkinasteista kiinnostusta, mutta vasta kirjeen sisältö määrittää, jatkaako lukija tilausta ja alkaa näin muodostamaan lähempää sidettä yritykseen.

Muutama konkreettinen vinkki laadukkaan uutiskirjeen luomiseen:

  • Säännöllinen aikataulu: universaalia aikataulutotuutta ei valitettavasti ole, vaan jokaisen yrityksen on hyvä itse miettiä sopiva aikataulu julkaisulleen asiakaskunnan tarpeet huomioon ottaen. Liian usein lähetettävä kirje saatetaan mieltää roskapostiksi, liian harvoin julkaistava uutiskirje taas menettää uutisarvonsa ja jäättää lähettäjänsä unohduksiin.
  • Etukäteen suunniteltu sisältö: päivää ennen julkaisua yhteenraavittu sisältösekamelska ei hyödytä ketään. Osana viestintästrategiaa uutiskirjeen sisältö muodostuu jatkuvasti ja luontevasti, ja on merkityksellinen sekä yrityksen (”Mitä haluamme kertoa?”) että vastaanottajan (”Mitä haluan lukea?”) kannalta. Mieti myös, sopiiko sama uutiskirje kaikille asiakkaille vai onko aihetta kohdistaa myös uutiskirjeen viesti!
  • Selkeä ja toimiva ulkoasu: Lukija ei useimmiten ehdi eikä viitsi etsiä jutun juonta. Selkeä ulkoasu, joka toimii erilaisilla sähköpostiohjelmilla helpottaa lukemista ja ohjaa lukijaa löytämään keskeisen sisällön. Sisällön järkevän jäsentelyn lisäksi kannattaa myös tarkistaa kuvien, linkkien ja fonttien toimivuus!
  • Selkeät toimintaohjeet: Miten hyödynnän ajankohtaisen tarjouksen? Keneen otan yhteyttä juuri tässä asiassa? Kuinka voin jakaa tämän mielenkiintoisen artikkelin? Miten poistun sähköpostilistalta? Selkeät toimintaohjeet ”lue lisää” / ”hyödynnä tarjous” / ”ota yhteyttä” / ”jaa Facebookissa/Twitterissä” aktivoivat lukijaa hakemaan lisätietoa – mutta myös listalta poistumisen on oltava yksinkertaista.

Uutiskirje on siis toimiva markkinointiviestinnän työkalu, jos sitä käytetään mielekkäästi ja tehokkaasti. Laaja tilaajakunta ei vielä kerro kirjeen laadusta, toimivuudesta ja tavoittavuudesta, vaan tärkeää on myös seurata taustatilastoja: kuinka moni tilaajista avaa kirjeen, mitä juttuja ja linkkejä kirjeessä klikataan eniten, innostaako kirje ostotapahtumaan verkkokaupassa ja niin edelleen.