Someco

Toimintokutsupainike nyt Facebookissa

#SomenHermolla

Toimintokutsupainike nyt Facebookissa

toimintokutsupainikeBloggasin joulukuun lopussa Facebookin tuoreimmista tuulahduksista ja käsittelin tuloillaan olevaa toimintokutsupainiketta, jonka Facebook oli esitellyt. Nyt se sitten todella on saapunut Suomeen – otin painikkeen äsken käyttöön myös Somecon Facebook-sivulla. Tässä blogissa kerron tiiviisti, miten toimintokutsupainike toimii ja mihin voit sitä käyttää.

Toimintokutsupainike eli Call-to-action

Toimintokutsupainike löytyy nyt kultakin sen käyttöön ottaneelta Facebook-sivulta kansikuvan alareunasta, tykkäämispainikkeen ja yksityisviestin lähettämiskohdan vierestä. Toimintokutsupainikkeella voi käytännössä ohjata sivun tykkääjiä tekemään erilaisia toimintoja sivulta lähtöisin, omiin liiketoiminnallisiin tavoitteisiin pohjaten. Painikkeella voi esimerkiksi kehottaa ottamaan yhteyttä, käyttämään sovellusta, pelaamaan peliä, tekemään ostoksia, rekisteröitymään palveluun tai katsomaan videota.

Näin luot toimintokutsupainikkeen

Toimintokutsupainikkeen luominen on hyvin yksinkertaista, ja toiminnon tullessa sivullasi käyttöön, Facebook opastaa sinua sen käyttönotossa. Alta näet esimerkin Somecon Facebookista.

lisaa_toimintokutsupainike

 

Kun klikkaat Create, pääset määrittelemään, mitä toimintokutsupainikkeessasi lukee ja mille verkkosivulle toimintokutsupainike ohjaa sitä klikkaavan käyttäjän. Allaolevasta kuvasta näet kaikki vaihtoehdot painikkeessa lukevasta tekstistä – hämmästyin itse asiassa siitä, ettei tekstiä saa itse muokata vaan pitää nimenomaan valita painike tarkkaan. Valittuasi haluamasi tekstin, määrität tosiaan myös url-osoitteen, johon painiketta klikkaava ohjautuu seuraavaksi.

luo_toimintokutsupainike2

Kun olet luonut painikkeen, voit tietenkin myös muokata linkkiä, johon se ohjaa, vaihtaa painikkeen tekstiä tai poistaa koko painikkeen, jos koet sen turhaksi.

toimintokutsupainikkeen_muokkaus

Mitä hyötyä toimintopainikkeesta on?

Toimintopainike on selkeästi Facebookin uusin askel kohti Facebookin myynnillisen potentiaalin kasvattamisesta. Nyt siis yrityssivun ylälaitaan voidaan lisätä selkeästi myyntiin tai uusiin yhteydenottoihin ohjaava painike, joka ohjaa suoraan ostoksille, rekisteröitymään tai ottamaan yhteyttä. Painikkeen klikkaustilastoihin voi myös tutustua näppärästi Facebook-sivun oikeassa reunassa, ja näin saa tietoa painikkeen toimivuudesta. Näin Facebook tarjoaa yrityksille ja tuotemerkeille entistä enemmän mahdollisuuksia hakea todellista myyntiä Facebookista – palveluhan on tyypillisesti enemmän tuotteisiin tutustumiseen houkutteleva ja tarkoituksena on suoran myynnin sijaan houkutella asiakkaita tuotteen tai palvelun pariin. Tällä toimelle Facebook tuo yrityksille yhden keinon lisää suoremman myynnin hakemiseen.

13.02.2015