Someco

Miten tulkita Facebookin kävijätilastot?

Miten tulkita Facebookin kävijätilastot?

Sosiaalisen median käyttöä markkinointiviestinnässä kannattaa kehittää pitkäjänteisesti. Paras ystävämme kehitystyössä ovat tilastot. Analysoimalla tilastoja kuten sisällön kattavuutta ja reagointien määriä voidaan todeta, kuinka hyvin sosiaalisessa mediassa ollaan onnistuttu ja missä asioissa riittää parannettavaa. Tässä bloggauksessa käyn läpi Facebookin kävijätilastot, jotka tarjoavat paljon sellaisia toimintoja, joiden pohjalta Facebook-sivun käyttöä voidaan kehittää tehokkaasti. Me Somecolla pidämme erittäin tärkeänä, että sosiaalisen median käyttöä kehitetään todellisten tulosten ja tilastojen perusteella, joten seuraamme sekä omien että asiakkaittemme kanavien tilastojen kehitystä jatkuvasti.

Olet varmasti käynyt monesti ylläpitämäsi sivun kävijätilastoissa – mutta oletko huomannut kaikki ne välilehdet ja alasvetovalikot, mitä Facebookin kävijätiedoilla on tarjottavanaan?

Kun avaat sivulta kävijätietojen välilehden, saat eteesi ensimmäisenä yhteenvedon, josta voit nopeasti silmäillä, miten sivusi pärjää tällä hetkellä: paljonko sivujulkaisusi ovat keränneet näyttökertoja, kuinka moni on alkanut tykkäämään sivustasi ja niin edelleen. Voit myös valita sivun yhteenvedon alasvetovalikosta aikamääreen, jonka kautta voit valita, miltä ajanjaksolta tilastoja katselet.

Tämän lisäksi yleiskatsaus näyttää yhteenvedon viimeisimmistä julkaisuistasi ja kehottaa vertaamaan omaa sivuasi kilpailijoittesi sivuihin. Jos haluat tehdä pitkäjänteisempää vertailua, voit itse valita minkä sivujen lukuja haluat vertailla omiisi.

Yleiskatsaus-sivu on kuitenkin vain pintaraapaisu, ja kävijätiedoissa kannattaakin sukeltaa samantien vähän syvemmälle. Jos eri välilehdet ovat jo tuttu juttu, niin voit kokeilla yleiskatsauksen oikeasta yläkulmasta painiketta ”vie tiedot”, ja hakea räätälöidysti dataa sivullasi tapahtuvista asioista. Haluatko tietää esimerkiksi, kuinka moni ihminen on sitoutunut julkaisuihisi viimeisten kuukausien aikana? Tai selvittää, kuinka moni tykkääjä on päättänyt lopettaa sivusi seuraamisen? Valitse, mitä tietotyyppiä tahdot hyödyntää, miltä aikaväliltä, valitse tiedostomuoto ja valitse ”vie tiedot”. Saat tällöin kattavan Excel-tiedoston haluamaltasi ajanjaksolta, ja voit paneutua monipuolisen datan syövereihin.

 

Facebook kävijätilastot kertovat: keitä fanisi ovat?

Jos haluat aloittaa kuitenkin kevyesti, valitse kävijätietojen vasemmasta valikosta aluksi ”Ihmiset”. Tältä sivulta näet graafina fanijoukkosi ikä-, sukupuoli- sekä maantieteellisen jakauman. Näet sekä ne, jotka tykkäävät sivustasi, ne joille julkaisujasi on näytetty sekä ne, jotka ovat jotenkin reagoineet julkaisuusi. Sinisen palkin alla on harmaana oma fanijoukkosi, jotta vertailu olisi helpompaa. Ero näiden kolmen palkin välillä saattaa olla huomattava, joten silmäile pylväitä tarkasti keskenään: keitä fanimme ovat? Ovatko he iältään, sukupuoleltaan ja sijainniltaan se kohderyhmä, jota tavoittelemme? Minkäikäiset reagoivat julkaisuihimme parhaiten? Keitä emme tavoita ollenkaan? Jos graafeissa on mielestäsi jotakin pielessä, kannattaa kiinnittää ajatukset kahteen asiaan: sisältöön ja mainontaan. Puhutteleeko sisältömme toivomaamme kohderyhmää, ja jos puhutteleekin, leviävätkö julkaisumme tarpeeksi laajalle? Facebook-mainonnan avulla pystyt vaikuttamaan voimakkaasti siihen, ketkä julkaisujasi näkevät.

Tässä vielä selitykset Facebookin termeille:

  • Fanit = Sivustasi tykkäävät henkilöt
  • Seuraajat = Ne, jotka myös seuraavat julkaisujasi Facebookista. Sivusta voi tykätä seuraamatta julkaisuja.
  • Tavoitetut henkilöt = Facebook-käyttäjät, jotka ovat nähneet julkaisuja viimeisen 28 päivän aikana
  • Sitoutetut henkilöt = Facebook-käyttäjät, jotka ovat tykänneet, kommentoineet tai jakaneet, eli reagoineet sivun julkaisuihin viimeisen 28 päivän aikana

Milloin fanisi ovat paikalla?

Julkaisut-välilehdellä on mahdollisuus nähdä, milloin Facebook-sivusta jo tykkäävät fanit käyttävät Facebookia eniten. Vaikka Facebookin orgaaninen kattavuus käy yhä haastavammaksi yrityksille, tätä välilehteä kannattaa kuitenkin vilkaista silloin tällöin. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, saako julkaisusi paremman orgaanisen kattavuuden ja enemmän reaktioita silloin, kun fanisi ovat yleensä paikalla. Kävijätiedot on eroteltu viikonpäivien mukaan viimeisen viikon tapahtumien pohjalta. Samasta taulukosta löydät myös julkaisutyypit, jonka kautta voit vertailla millaiset julkaisut (kuvat, linkit, videot jne.) toimivat sivullasi parhaiten.

Julkaisureagointien listauksen valinta

Julkaisut-välilehdeltä löydät lisäksi listana kaikki viimeaikaiset julkaisusi. Muista kiinnittää huomiota myös oikean kulman alasvetovalikkoon, josta sivun ylläpitäjä saa valita, mitä lukuja hän haluaa julkaisuun liittyen nähdä.

Ensinnäkin on mahdollista nähdä julkaisun klikkausten määrä ja yhteissumma kyseiseen julkaisuun tehdyistä reagoinneista. Toiseksi on mahdollista erotella, millaisia reagointeja (reaktioita, kommentteja vai jakoja) mihinkin julkaisuun on tehty. Lisäksi voidaan tarkastella, millaisia negatiivisia kommentteja julkaisu on mahdollisesti saanut (eli onko julkaisua piilotettu tai merkitty roskapostiksi). Viimeinen vaihtoehto listauksessa on Facebookin esittelemä tapa laskea käyttäjien sitoutuneisuusaste: moniko Facebook-sivun julkaisuja nähneistä on niihin reagoinut.

Sitoutuneisuusasteen avulla voi tehokkaasti seurata, kiinnostaako sivulla jaettujen julkaisujen sisältö kyseisen sivun tykkääjiä eli saadaanko heidät reagoimaan julkaisuihin hyvin vai huonosti. Näin voi tehokkaasti ohjata julkaisujen tekoa kannattavampaan suuntaan. Tämä kannattaa: Facebookin uutisvirran algoritmillä on nimittäin tapana vähentää julkaisujen näkymistä niille tykkääjille, jotka eivät reagoi tai vietä aikaa julkaisujen parissa.

Entä mikä sitten on hyvä sitoutuneisuusprosentti? Tätä prosenttiosuutta kannattaa peilata omiin julkaisuihin ja seurata kehitystä. Jos sitoutuneisuusaste on ollut jatkuvasti alle kaksi prosenttia ja saat sen nostettua  pidemmällä jaksolla neljään tai viiteen prosenttiin, on jotakin tehty oikein. Kannattaa aina suhteuttaa sitoutuneisuusaste myös sivusi kokonaistykkääjämäärään: mitä enemmän sivullasi on tykkääjiä, sitä vaikeampi on saada kaikki reagoimaan.

Muutama tärppi tilastojen tulkintaan:

  • Seuraa sivulla tehtyjen julkaisujen näkyvyyden kehitystä.
    Millaisia kattavuuksia julkaisusi keräävät? Jos tuntuu, ettei julkaisuja näytetä tarpeeksi monille, kannattaa miettiä, miten saisit yleisösi reagoimaan ja viestisi leviämään. Pieniltäkin tuntuvilla asioilla voi olla suuri vaikutus, kuten sillä, julkaisetko kuvan, linkin vai videon. Älä aliarvioi myöskään copyn merkitystä. Tänä päivänä kattavuuden tueksi tarvitaan yhä enemmän myös maksettua Facebook-mainontaa. Lue Facebook-mainonnasta lisää täältä.
  • Seuraa, kuinka moni on klikannut julkaisujasi.
    Kävijätilastoissa reagointien eli tykkäämisten, kommenttien ja jakojen lisäksi kannattaa seurata, kuinka moni julkaisun nähneistä on klikannut esimerkiksi linkkejäsi auki. Tämä määrä kertoo, ovatko julkaisut olleet tykkääjien mielestä niin mielenkiintoisia, että he ovat halunneet lähteä lukemaan lisää. Klikkausten, kommenttien ja erityisesti jakojen määrällä on suuri merkitys sille, kuinka laajalle julkaisusi leviävät.
  • Onko sisältösi ärsyttävää?
    On selvä, että kaikki eivät pidä kaikesta – siksi julkaisujen piilotuksia ei kannata pelätä kuin ruttoa. Jatkuvat, monet kymmenet tai jopa sadat piilotukset kertovat kuitenkin siitä, että julkaisuja on joko liikaa tai mainostat julkaisujasi liian tiuhaan tahtiin samalle kohderyhmälle. Mieti aina tarkkaan itse sisältö: onko tämä sellaista sisältöä, mitä kohderyhmäni haluaa nähdä, ja josta on kohderyhmälle hyötyä?

Artikkeli on julkaistu alunperin 8.10.2013 ja päivitetty viimeksi 18.2.2019

#SomenHermolla

LinkedInin uudistukset

Yleensä hieman verkkaisemmalla tahdilla kehittyvä ammatillisen verkostoitumisen palvelu LinkedIn on viime aikoina kehittynyt vauhdikkaasti ja […]
Jatka lukemista