LM Someco logo

Asiantuntija, jännitätkö somekohua? Ei hätää, et ole yksin!

Pandemia-aika on lisännyt sosiaalisen median käyttöä ja samalla myös kriittinen keskustelu somen syövereissä rehottaa. Uskallanko olla asiantuntijana läsnä ja aktiivinen somessa? Voiko sosiaalisen median kohuilta edes välttyä? Huoli pois, kyllä voi!

Alkuun toivon sinun muistavan, ettei kritiikki ole yhtä kuin kohu. Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti alusta sosiaalisuudelle ja vuorovaikutukselle. Se on paikka, jossa joudut todennäköisesti kohtaamaan myös epäillen tai kriittisesti asiaasi suhtautuvia keskustelijoita. Se on paikka, jossa voit myös oppia ja kehittyä. Somessa on tilaa erilaisille näkemyksille. 

Yksisuuntaisen, tiedottavan viestinnän kulta-aika on kauan sitten kuopattu. Toimiva viestintä on sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kuuntelua, vuoropuhelua sekä yhteisöllisyyttä ja avoimuutta. Niillä rakennetaan luottamusta organisaation ja asiakkaiden sekä muiden sidosryhmien välille – ihmiseltä ihmiselle. Ja tähän sosiaalinen media tarjoaa mitä oivallisimpia mahdollisuuksia. 

Vaikka jossain päin sosiaalista mediaa tuntuu aina myrskyävän, on yrityksen liiketoimintaa toden teolla uhkaavaan kohuun joutuminen onneksi melko harvinaista. 

Ja vaikka kaikki kohut eivät ole omissa käsissäsi, seilaat todennäköisesti melko tyynillä vesillä, kun muistat sosiaalisen median viestinnässäsi maalaisjärjen ja arkisen hyvät käytöstavat. 

Näin vähennät somekohun riskiä 

Vaikka kohut ja kriisit iskevät usein yllättäen, ei vaativiin viestintätilanteisiin varautumista kannata väheksyä. Pohdi etukäteen, mitkä teemat toimialaanne tai organisaatioonne liittyen herättävät tunteita, ketkä aiheista keskustelevat ja millainen on organisaationne maine. Vaikka some on sekä julkaisu- että selailutahdiltaan varsin vauhdikas maailma, älä julkaise kiireessä tai vähän sinne päin – etenkään jos olet ottamassa kantaa kovasti tunteita kuohuttavaan keskusteluun.

Älä twiittaa, julkaise tai kommentoi mitään sellaista, mitä et voisi sanoa myös kasvotusten. Jo tämä yksinkertainen muistisääntö mielessä pitämällä olisi voitu välttää monet somen kuohut.

Huumori ja sarkasmi ovat someviestinnässä haastavia lajeja. Sosiaalinen media toimii tunnetilan, ilmeiden, eleiden ja jopa äänensävyn välittäjänä pahimmillaan kuin rikkinäinen puhelin. Kaikki asiat eivät yksinkertaisesti mahdu twiittiin. Jos tunnistat tietyn aiheen herättävän herkästi tunteita tai esimerkiksi ajankohdan olevan jollekin uutiselle epäedullinen, kerro ja perustele suosiolla mieluummin enemmän kuin vähemmän. Vaikka somessa kärpäsestä tulee helposti härkänen, suurin vastuu viestin tulkinnasta on viestijällä itsellään – ei viestin vastaanottajalla. 

Kuten elämässä yleensäkin: älä oleta. Ota selvää. Usko hyvää. Älä provosoidu. Ole aktiivinen, avoin ja valmis keskustelemaan ja kuuntelemaan. Ole läsnä, jotta havaitset kritiikin ajoissa ja voit vastata mahdollisiin virheisiin jo ennen kuin kohu kärjistyy. Ja ennen kaikkea: ole mukava. Älä lyö leikiksi asioita, joiden taustoja et tunne syvällisesti, vaikka niistä käytävä arvokeskustelu tuntuisikin mielestäsi vähäpätöiseltä. 

Kohu kytee jo, mitä teen? 

Jos kritiikki tuntuu hyökyvän päälle lumivyöryn lailla, hengitä syvään. Kirkasta itsellesi, mitä on tapahtunut. Onko kyseessä väärinymmärrys, inhimillinen virhe vai tahallinen tai peräti toistuva töppäys? Ole viestinnässäsi johdonmukainen, nopea ja aina rehellinen. Muista empatia. 

Älä tuhlaa aikaasi vastustajiesi kanssa väittelyyn tai trollien kanssa torailuun. Somessa kommunikoit aina paitsi keskustelukumppanillesi, myös kaikille muille, jotka ovat kerääntyneet paikalle popcornit höyryten. 

Et todennäköisesti saa organisaationne tai toimialanne kiivaimpia vastustajia käännytettyä puolellesi, vaikka tekisit mitä. Panosta siis viestinnässäsi tärkeisiin sidosryhmiin ja heihin, jotka vielä epäröivät kantaansa.  
 
Älä poista kommentteja tai julkaisujasi vaivihkaa – niistä on otettu kuvakaappaukset jo – vaan tilanteen niin vaatiessa tee se läpinäkyvästi perustellen. Tarvittaessa pahoittele tapahtunutta tai pyydä anteeksi omaa toimintaasi. Älä pahoittele sitä, että joku on pahoittanut mielensä. Sosiaalisessa mediassa arvostetaan inhimillisyyttä ja suoraselkäisyyttä. 

Jos liekki roihahtaa, älä jää yksin 

Jos somekohun lumipallo on jo pyörähtänyt liikkeelle, ota organisaationne viestintä avuksi. Valitse taistelusi äläkä lähde taisteluun yksin. Muista, että mahdollisista profiiliisi kirjaamistasi vastuunvapauslausekkeista huolimatta olet sosiaalisessa mediassakin aina organisaatiosi edustaja – vaikka mielipiteesi ovatkin omiasi. 

Jos sinun ja organisaatiosi maine on hyvä, myrsky laantuu todennäköisesti nopeasti ja suurempia jälkiä jättämättä.  

Panosta siis maineen ja luottamuksen rakentamiseen hyvän sään aikana. Kohun keskellä ja jälkeen se on haastavampaa, vaikka joskus virheen nopea myöntäminen ja siitä opiksi ottaminen voivatkin kääntää kohun jopa voitoksesi.

Muista, että sosiaalisessa mediassa kuohunta on jatkuvaa. Vaikka kohdalle osunut kohu tuntuisi tänään maailmanlopulta, on huomenna tikun nokassa joku muu. Siispä minimoi vahingot, pahoittele perustellusti ja jatka sitten asiantuntijuutesi jakamista yhtä kokemusta viisaampana. 

Haluatko tietää lisää, miten ja miksi sosiaalisen median kohut syntyvät ja miten myrskyn silmässä tulisi navigoida? Lataa LM Somecon Sosiaalisen median katsaus 2022 ja opi lisää sosiaalisen median kohuista ja muista ajankohtaisista sosiaalisen median ilmiöistä!

Sosiaalisen median trendikatsaus 2023

Olemme koonneet trendikatsauksen, jonka avulla voit tehdä alkavasta vuodesta entistäkin paremman sosiaalisen median läsnäolollesi.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta