Someco
YouTube Community – lisää yhteisöllisyyttä

YouTube Community – lisää yhteisöllisyyttä

videokuvausTämän viikon iso uutinen liikkuvan kuvan saralla on ollut YouTuben muuttuminen sosiaalisen median kanavaksi uusien toiminnallisuuksien myötä. Mutta hetkinen, eikö YouTube ole ollut sitä tähän asti? Olenko ymmärtänyt jotain väärin? YouTube on jo vuosia useissa vertailussa nostettu Facebookin jälkeen maailman toiseksi käytetyimmäksi yhteisöpalveluksi reilulla miljardilla uniikilla käyttäjällä kuukaudessa. Ja onpa moinen väittämä kakkostilasta saattanut eksyä allekirjoittaneenkin koulutusmateriaaleihin – toki pienellä kritiikillä säestettynä. Tosiasia siis on, että harva meistä käyttää YouTuben sosiaalisen median ominaisuuksia kovinkaan täysipainoisesti, vaan keskitymme palvelussa lähinnä videoiden katseluun. Mutta pitäisikö YouTubea käsitellä yhtenä muista sosiaalisen median kanavista? Tällä viikolla julkaistulla YouTube Community -toiminnolla YouTube pyrkii ainakin kisaan mukaan – jos se ei siinä ole jo tähän asti ollut. 

Yhteisöllisyyttä lisää YouTube Community -toiminnallisuudella

YouTube tuo nyt alkuvaiheessa valituille kanaville testikäyttöön Community-toiminnallisuuden, joka mahdollistaa muun muassa kuva-, teksti- sekä mikrovideosisältöjen jakamisen varsinaisten pidempien videoiden rinnalla. Tämä on toteutettu omalla välilehdellä, joka löytyy kanavasivulta. YouTube tuo välilehdelle mukaan myös uudenlaisen, kevyemmän suoran lähetyksen mahdollisuuden, joka vie YouTubea lähemmäs niin Facebook Liveä ja Periscopea kuin myös Snapchatia ja Instagramin uutta Stories-ominaisuutta. YouTube Communityssä videot säilyvät kuitenkin pysyvästi ja listautuvat aikajärjestyksessä.

Kilpailu käyttäjien rajallisesta ajasta

Yhteisöpalvelut saavat mainostulonsa paitsi puhtaasti käyttäjien määrästä, myös siitä, kuinka kauan käyttäjät keskimäärin viettävät aikaa palvelussa. YouTuben ongelmana onkin ollut jo pidempään palvelun profiloituminen editoidumpiin, viimeistellympiin ja ylipäätään pidempiin videoihin, joka on johtanut erityisesti mobiilikäyttäjien siirtymiseen Snapchatin ja Instagramin tyyppisiin nopeatempoisiin palveluihin. Tämä on ollut nähtävissä myös videobloggaajien keskuudessa, kun monet tubettajat tuottavat varsinaisen YouTube-kanavan rinnalla kevyempää videosisältöä varsin aktiivisesti vaikkapa Snapchatiin. YouTube toivoo saavansa tällä uudistuksella katkaistua tämän kehityksen ja pidettyä käyttäjät palvelun sisällä tarjoamalla mahdollisuuden jakaa pidempien videoiden välillä myös muuta, taustoittavaa sisältöä. 

Onko YouTube sosiaalisen median kanava? 

Palatakseni alun kysymykseen, YouTuben toiminnallisudet voidaan pelkistää yksinkertaisesti kolmeen kategoriaan:

  1. Videoiden jakaminen
  2. Sosiaalisuus
  3. Videoiden mainostaminen

Se että moni yritys tai yksityishenkilö käyttää YouTubea yksinkertaisesti jakelukanavana, johon voi dumpata ilmaiseksi liikkuvan kuvan sisällöt, ei poista sitä seikkaa, että yhteisöllisyys on ollut jo pidempään kiinteä osa YouTubea: palvelusta löytyvät samanlaiset sosiaalisen median toiminnallisuudet kuin monesta muusta yhteisöpalvelusta. Tilaamalla mielenkiintoisia kanavia käyttäjä voi kustomoida oman etusivun uutisvirtansa itseä kiinnostavalla sisällöllä. Käyttäjät voivat myös tykätä tai antaa negatiivista palautetta videoille sekä kommentoida videoita. 

Yrityksen tai organisaation kannalta YouTube-markkinoinnin päätavoitteita tulisikin olla reaktioiden aikaansaaminen katsojissa näyttökertojen tuijottamisen sijaan sekä jatkuvuuden rakentaminen kanavan tilaajamäärän kasvattamisen kautta. Jos yrityksen pääasiallinen tarve YouTuben kohdalla liittyy kuitenkin lähinnä videoiden jakamiseen, löytyy tähän tarkoitukseen paremmin sopivia palveluita. 

YouTube Community-toiminnallisuus toivottavasti lopettaa viimeistään keskustelun siitä, onko Youtube sosiaalisen median kanava vai ei. Se on sitä ollut jo tähän asti, mutta yritykset eivät ole toistaiseksi hyödyntäneet näitä ominaisuuksia täysipainoisesti.  

16.09.2016