LM Someco logo

Vertailu: yritysten sisäisen viestinnän somekanavat

sisainen viestinta somessaIhmisten välisen kommunikoinnin määrä on kasvanut huomattavasti sosiaalisen median muuttuessa arkipäiväksi. Kun arkemme täyttyy viestimisestä älypuhelimella, moni meistä alkaa miettiä, miksei myös työelämässä hyödynnettäisi vastaavia sovelluksia tukemaan tiedonkulkua sisäisesti. Monissa organisaatioissa on toki pitkään hyödynnetty intranettejä, mutta niistä on hiljalleen alettu kehittää yhä laajemmin viestintää mahdollistavia. Moni on myös ottanut käyttöön sisäisiä sosiaalisen median kanavia – yksinkertaisimmillaan töistä viestitään Facebook-ryhmässä, mutta ammattimaisempiakin kanavia, kuten Yammeria ja Slackia käytetään paljon. Tuloaan tekee myös Facebookin yrityksille luoma Facebook At Work. Teen tässä blogiartikkelissa vertailun: mikä kanava kannattaa valita?

Yammer on perinteisin

Yammer on Microsoftin tuoteperheeseen kuuluva sisäistä viestintää mahdollistava kanava, jonka toimintatapa ja ulkoasukin on perinteisin ja näin ollen monelle varsin looginen. Keskustelut jakautuvat ryhmiin, jotka mahdollistavat älykkään yhteistyön tekemisen. Ryhmät voivat olla yksityisiä tai avoimia ja tarjoaapa Yammer myös mahdollisuuden luoda ryhmiä, joihin liittyy yrityksen ulkopuolisia tahoja ja sidosryhmiä. Yammer tarjoaa myös mobiilisovelluksen, jolla uutisvirtaansa voi seurata.

Slack on modernein

Slack on jatkuavasti suosiotaan kasvattava, hyvin suoraviivainen sovellus, joka esimerkiksi meillä Somecolla on sivuuttanut aiemmin käytössä olleen Yammerin. Slackin etu on palvelun suoraviivaisuus ja yksinkertaisuus, ja lisäksi sitä voi käyttää omalla työpöytäsovelluksellaan selainversion lisäksi. Slackissa erilaisille keskusteluaiheille luodaan avoimia tai yksityisiä kanavia, joiden kautta on kätevä viestiä tiettyjen tiimien asioista ja tiettyihin projekteihin liittyvistä asioista.

Facebook-ryhmä on tutuin

Facebook-ryhmät ovat suurelle osalle suomalaisia tuttu tapa viestiä tietyn suljetun tai avoimen ryhmän kesken kyseiselle ryhmälle tärkeistä asioista. Facebook-ryhmät ovat yksinkertainen kanava keskustelujen käymiseen, mutta monia saattaa harmittaa se, että työasiat hiipivät niiden kautta henkilökohtaisiin Facebook-uutisvirtoihin. Facebookin ehdoton etu kuitenkin ovat suorat lähetykset, joiden teko on todella suoraviivaista ja yksinkertaista. Esimerkiksi me Somecossa viestimme usein sisäisesti juuri suorien lähetysten avulla. Lähetyksen saa hetkessä käynnistymään, ja videolla viestiminen on kätevää, koska puhumalla viestiminen välittää viestin yleensä aidompana kuin kirjoitettu viesti, koska niin puhe, ilmeet kuin eleet välittyvät.

Facebook at Work tarjoaa ison potentiaalin

Facebook on jo pitkään kehitellyt Facebook at Work -palveluaan, yritysten sisäistä sosiaalisen median kanavaa Facebookin julkisten profiilien rinnalle. Facebook At Workissa henkilökohtaisen Facebook-profiilin rinnalle rakentuu yrityksen sisäisessä somessa hyödynnettävä profiili, joka on vain saman yrityksen työntekijöiden nähtävillä. Näin muodostuu yrityksen sisäinen Facebook, jossa henkilöt voivat julkaista joko omissa profiileissaan tai eri tiimien tai projektien ryhmissä. Facebook At Work on juuri päivittynyt useilla toiminnallisuuksilla, ja uutena toiminnallisuutena se mahdollistaa myös yritysten sisäiset, suorat videolähetykset. Meillä Somecossa on jo pitkään ollut testikäytössä Facebook at Work ja tulemme varmasti jatkossa hyödyntämään erityisesti videoilla tehtävään viestintää Facebook at Workissa.

Yhteenveto

Kun tarve sisäiselle viestinnälle kasvaa, kannattaa ehdottomasti miettiä jonkun yllä listatun kanavan käyttöönottoa yrityksessä. Ongelmallisinta on, jos tieto ei kulje saumattomasti ja oma tiimi ei tiedä, missä mennään ja samalla yrityksen sisäiset sähköpostiviestit tukkivat koko sähköpostilaatikon. Yritysten sisäisten massapostitusten aika on ohi – keskustelut  kannattaa käydä avoimella foorumilla, joka kokoaa keskustelut luontevaksi jatkumoksi. Kanavavalinnat ovat tärkeitä, koska erilaisilla yrityksillä on tietenkin erilaiset tarpeet sisäisessä viestinnässään. Valintoja voit tehdä esimerkiksi yrityksen sisäinen sosiaalinen media -koulutuksessa. Facebookin tarjoamat suorat videolähetykset ovat ehdottomasti yksi kätevimmistä tavoista viestiä sisäisesti, joten suosittelemme monia tutustumaan ja rohkeasti testaamaan tätä yksinkertaista ja kustannustehokasta videolla viestimisen muotoa.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta