Someco

Uutisvirran algoritmi tulossa myös Instagramiin

#SomenHermolla

Uutisvirran algoritmi tulossa myös Instagramiin

InstagramAlgoritmit alkavat yleistyä sosiaalisen median palveluissa. Facebook on jo vuosia optimoinut julkaisujen uutisvirrassa saamaa näkyvyyttä algoritmilla, Twitter kertoi ottavansa algoritmin jossain vaiheessa käyttöön ja nyt myös Instagram julkaisi siirtyvänsä samalle reitille. Instagram on blogiartikkelinsa mukaan ottamassa käyttöön vastaavanlaisen uutisvirran algoritmin, millaista myös emoyhtiö Facebook käyttää palvelussaan.

Uutisvirran algoritmi yleistyy

Uutisvirran algoritmin tehtävänä on suodattaa satojen tai tuhansien julkaisujen joukosta ne, jotka käyttäjää todella kiinnostavat. Instagram kertoi, että tilastojensa mukaan noin 70 prosenttia uutisvirran julkaisuista menee yksittäiseltä käyttäjältä ohitse, joten ottamalla käyttöön uutisvirran algoritmin se tavoittelee, että ne 30 prosenttia julkaisuista, jotka huomataan, olisivat käyttäjälle oikeasti relevantteja. Ymmärrän kyllä yskän, esimerkiksi itseäni välillä harmittaa, jos jonkun tietyn henkilön julkaisuja ei olekaan huomannut, koska uutisvirrassa on julkaisuja sadoilta henkilöiltä. Tähän mennessä käyttäjän on siis itse täytynyt muistaa käydä läpi itselleen tärkeiden henkilöiden profiilit ja katsoa kuvat niiden kautta, mikäli hän on varmasti halunnut nähdä kyseisen käyttäjän kuvat.

Toisaalta algoritmi myös monimutkaistaa Instagramia. Haluammeko nähdä julkaisuja vain niiltä käyttäjiltä, joita jo muutenkin seuraamme aktiivisesti? Facebookissa tämä ongelma on jo havaittavissa, koska moni käyttäjistä harmittelee, ettei palvelu kykene enää tarjoamaan uusia ja mielenkiintoisia asioita, vaan ainoastaan samojen tyyppien ja samojen sivujen julkaisuja. Toki tämä on käyttäjän käyttötavoista kiinni, koska algoritmia optimoidaan käyttäjän omien toimien pohjalta, mutta silti algoritmien ansiosta tai takia alamme elää omissa pienissä somekuplissamme.

Miten algoritmit vaikuttavat Instagram-markkinoinnissa

Yrityksille algoritmin mukaantulo myös aiheuttaa haasteita, koska se voi hankaloittaa yksittäisen julkaisun mahdollisuuksia saada näkyvyyttä. Toisaalta suosituimmille julkaisuille algoritmit tyypillisesti tuovat lisänäkyvyyttä, eli tämäkin muutos tuo sekä hyvää että huonoa markkinoinnissa Instagramia käyttäville. Palaamme varmaasti blogissa aiheen pariin, kun muutokset alkavat käytännössä toteutua ja saamme kokemuksia muutoksista. Instagram tuonee jossain vaiheessa lisätietoa myös julkaisujen näkyvyydestä – nyt kerrottiin, että 70 prosenttia julkaisuista menee yksittäiseltä käyttäjältä ohi. Vastikään käyttönotetut videoiden katselumäärät toki nyt jo kertovat jotain yksittäisten julkaisujen näkyyvydestä.

Mikäli algoritmit alkavat pian tulla käyttöön niin Twitterissä kuin Instagramissa, uskon että kohta alkaa olla tilaa taas uusille somekanaville, joissa näkyvyyttä ei optimoida aiemman suosion pohjalta ja algoritmein, sillä moni käyttäjä arvostaa myös mahdollisuutta nähdä kaikki julkaisut aikajärjestyksessä.

16.03.2016