Someco

Twitter-mainonta nyt myös Pohjoismaissa

#SomenHermolla

Twitter-mainonta nyt myös Pohjoismaissa

megafoni_2Juuri eilen viimeksi bloggasin sosiaalisen median mainonnan tärkeydestä kun käsittelin Facebookin tykkäysportin lakkautusta. Tänään saatiin taas mielenkiintoisia uutisia: Twitter lanseeraa tänään itse toteutettavan mainonnan myös Pohjoismaihin!

Pääsimme juuri itsekin tutustumaan paremmin Twitterin mainontatyökaluun, johon pääsee käsiksi Twitterin mainosportaalissa. Nyt Twitter-mainonta tulee siis mahdolliseksi jokaiselle pohjoismaiselle Twitter-tilille, ja mainonnan perusperiaatteet näyttävät olevan hyvin samanlaisia kuin Facebookissa.

Mainosmuodot

Twitter-mainontaan on erilaisia tapoja: Mainoksilla voidaan joko hakea lisää seuraajia Twitter-tilille, ohjata liikennettä tai hakea konversioita omalla verkkosivustolla, tavoitella reagointeja omiin twiitteihin, hankkia käyttäjiä omaan mobiilisovellukseen tai hakea liidejä Twitteristä. Mainosvaihtoehdot

Twitter-mainonta käytännössä

Ennen kuin pääset alkuun Twitter-mainonnassa, pitää valita maksutapa eli käytännössä siis antaa luottokorttin tiedot. Ensimmäiseksi valitset ylläolevista vaihtoehdoista, millaisen mainoksen haluat toteuttaa, sekä missä mainospaikoissa haluat näkyä. Käytännössä voit valita näytkö uutisvirrassa vai Twitterin hakutuloksissa korostetusti. Voit joko mainostaa olemassaolevaa twiittiä, tai luoda kokonaan uuden twiitin, jota mainostetaan. Tällöin kyseinen twiitti ei näy tilisi julkaisuvirrassa. Mainosten kohdentamiseen taas on useita vaihtoehtoja: voit joko kohdentaa mainostettua twiittiä tietyistä aiheista kiinnostuneille, tiettyjen tilien seuraajille tai esimerkiksi kielen tai maantieteellisen alueen mukaan.

Mainonnasta muistettava

Kannattaa muistaa, että Twitter on luonteeltaan erilainen kanava kuin esimerkiksi Facebook. Twitter perustuu juuri nyt tapahtuvien asioiden viestintään, kun Facebook ei ehkä elä ihan yhtä pitkälti hetkessä. Varsinkin tähän mennessä, kun Twitterissä mainostajia on ollut vain kourallinen, on ollut hankalaa erottua mainoksilla positiivisesti, ellei niiden ylläpidossa toimita erittäin aktiivisesti. Riskinä nimittäin on, että usein nähtynä sama twiitti alkaa ennemminkin ärsyttää kuin vaikuttaa positiivisesti. Tästä mm. Riku Lempinen ja Taneli Hulkko twiittasivat osuvasti.

05.11.2014