LM Someco logo

Twitter loi yrityksille uuden työkalun: Twitter Dashboard

kesa16_a_4Dashboard on Twitterin tarjoama uusi työpöytäpalvelu, joka kokoaa yritystilin ylläpitäjälle hyödylliset toiminnallisuudet saman palvelun alle. Tähän asti yritystilien ylläpitoon on suositeltu esimerkiksi TweetDeckiä, joka on mahdollistanut tehokkaamman Twitter-keskustelujen jäsentelyn sekä tilien hallinnoinnin. Dashboardilla on kuitenkin omat vahvuutensa, joihin myös TweetDeckiin tottuneen kannattaa tutustua – siksi käyn tässä blogiartikkelissa läpi, mitä mahdollisuuksia uusi Twitter Dashboard tuo yritystilin ylläpitoon.

Dashboardin käyttöönotto ja ominaisuudet

Twitter Dashboard on ilmainen ja käytön voi aloittaa helposti kirjautumalla olemassa olevilla tunnuksilla palveluun ja antamalla perustiedot yrityksestä. Etusivulla kaikki ominaisuudet ovat selkeästi näkyvillä.

1) Kätevä seurantatyökalu

Dashboardin pääsivulla olevasta  “About me”-virrasta näkee nopeasti, mitä muut puhuvat yrityksestä. Virtaan voi koota avainsanoja ja aihetunnisteita, joita ihmiset käyttävät puhuessaan yrityksestä, joten ylläpitäjän ei tarvitse turvautua hakutoimintoon. Samankaltainen ominaisuus löytyy myös TweetDeckistä. 

2) Twiittien ajastus

Dashboardissa twiitin voi julkaista välittömästi, mutta lisäksi twiittien ajastaminen on mahdollista. Tämä helpottaakin yritystilin ylläpitäjän työtä. Erityisen mukava lisä Dashboardissa on kalenterinäkymä, josta ajastetut twiitit näkee selkeämmin kuin esimerkiksi TweetDeckissä, jossa ajastetut twiitit näytetään kolumnin muodossa.

3) Analytiikka

Tähän asti Twitter-tilin analytiikka on pitänyt kaivaa menemällä Twitterin analytiikka-sivustolle. Dashboardissa analytiikka sen sijaan löytyy nopeasti Analytics -välilehdeltä. Kun analytiikka on yhden klikkauksen päässä, tilin ylläpitäjän tulee helpommin tarkasteltua tuloksia.

Yleiskuvasta näkee viikon, 30 päivän tai 60 päivän jakson ajalla tilillä tapahtuneen kehityksen,  mutta myös yksittäisten twiittien tilastoja voi tarkastella.

TwitterDashboard_kuva1

Kannattaako Twitter Dashboard ottaa käyttöön? 

Dashboard ei tarjoa mullistavia uutuuksia, mutta sen vahvuus on siinä, että kaikki yritystilille tärkeimmät ominaisuudet löytyvät saman työkalun alta. Tosin mainokset on yhä tehtävä mainostyökalussa ja profiilin muokkaukset Twitterin normaalin käyttöjärjestelmän kautta.

Dashboard ottaa yritystilin tarpeet paremmin huomioon kuin tavallinen käyttäjätili. Se on myös ulkoasultaan selkeämpi ja käytettävyydeltään yksinkertaisempi kuin TweetDeck sekä tuo analytiikan helpommin saataville. Dashboard sopii täydellisesti työkaluksi yksittäisen yritystilin ylläpitäjälle, mutta useampia tilejä ylläpitävien kannattaa jatkossakin turvautua TweetDeckiin, sillä Dashboardilla voi käyttää vain yhtä tiliä kerrallaan.

Kirjoittaja: Siiri Kärkkäinen

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta