LM Someco logo

Twitter Analytics paljastaa sisältösi koukuttavuuden

twitter_analyticsTwitter on julkaissut Analytics-palvelun, jonka avulla jokainen meistä pääsee analysoimaan viime aikojen twiittiensä vaikuttavuutta ja omaa verkostoaan. Selaimen kautta käytettävä näppärä analyysityökalu tarjoaa hyvinkin monipuolista statistiikkaa ja on lisäksi ilmainen kaikille käyttäjille.

Twitter Analytics analysoi viimeisen 28 päivän toimintaasi Twitterissä.  Kirjauduttuasi sisään, palvelu kertoo ensimmäisenä millainen on twiittiesi näkyvyys edellä mainittuna ajanjaksona. Kannnustavaan henkeen huomautetaan esimerkiksi minun kohdallani, että parhaillaan mennään 17 % heikommalla tasolla kuin edellisellä arvioitavalla jaksolla.

Viimeisen 28 päivän twiittien kattavuus
Viimeisen 28 päivän twiittien kattavuus

Twiitteihin liittyvät tilastot

Yksittäisen twiitin perustilastot
Yksittäisen twiitin perustilastot

Per twiitti analytiikka kertoo listanäkymässään twiitin näkyvyydestä ja sen keräämästä vuorovaikutuksesta eli interaktioista. Interaktioissa pureudutaan ilahduttavan syvälle toimintoihin, sillä tilastoinnin kautta pääsee kiinni muun muassa seuraaviin tietoihin:

  • Moniko on klikannut linkkiä tai twiitin kuvaa
  • Moniko on klikannut twiitin hashtageja/asiatunnisteita
  • Moniko on vieraillut profiilissasi twiitin pohjalta
  • Moniko on alkanut seuraamaan sinua suoraan twiitistä

Omien twiittien voimaa pääsee siis tutkimaan huomattavasti paremmin kuin vain perinteisesti tarkastelemalla suosikkien ja uudelleentwiittausten määrää. Nyt taitaa olla aika pistää tutkinnan alle, kuinka paljon siloteltu selfie tuo uusia seuraajia ja profiiliklikkejä?

Kokonaismäärällistä tilastoa
Kokonaismäärällistä tilastoa

Yksittäisten twiittien ohella analytiikka paljastaa meille totuuksia kokonaisuustasolla twiittiemme sisällön koukuttavuudesta.

Analytiikka paljastaa keskiarvotiedot viimeisen 28 päivän twiittien osalta seuraavin mittarein:

  • Engagment Rate, eli kuinka monta prosenttia twiittiesi näkökerroista johtaa jonkinlaiseen toimintaan, kuten klikkaamisesta seuraamiseen tai uudelleentwiittaamiseen.
  • Link Clicks, eli paljonko twiittiesi linkkejä klikkaillaan. Viereisen kuvan perusteella olen tässä kuussa onnistunut jakamaan enemmän klikkejä keräävää sisältöä edelliseen kuukauteen verrattuna.
  • Retweets, eli paljonko twiittejäsi on uudelleentwiitattu.
  • Favorites, eli paljonko twiittejäsi on merkitty suosikeiksi.
  • Replies, eli paljonko twiitteihisi on vastattu.

Viimeksi mainittu on omalla tavallaan näistä  mielestäni mielenkiintoisin, sillä se kertoo aidosta keskustelusta ja tunteiden herättämisestä.

Seuraaja-analyysi

Followers-välilehdeltä paljastuu mielenkiintoinen katsaus Twitter-seuraajiesi mielenkiinnon kohteista ja seurattavista käyttäjistä.

Seuraajamäärien kehitys

Luonnollisesti ensimmäisenä tarjoillaan kaavio siitä, miten seuraajamäärät ovat vuosien saatossa kasvaneet. Tällä hetkellä kuva näyttää käyrän noin vuoden 2012 puolesta välistä tähän päivään.

Uniikeimmat mielenkiinnon kohteet
Uniikeimmat mielenkiinnon kohteet

Yksittäisiä mielenkiintoisimpia yksityiskohtia seuraajien paikkakunnan ja sijainnin lisäksi ovat seuraajien kiinnostuksen kohteet. Mikäli haluat oikeasti tuottaa omalle seuraajakunnallesi oleellista tietoa, kannattaa tutustua Most Unique Interest ja Top Interest -osioihin, joissa on listattuna suosituimmuuden perusteella seuraajiesi tärkeimmät mielenkiinnon kohteet.

Seuraaja-analytiikka kertoo myös seuraajiesi sukupuolijakauman ja antaa listan tileistä, joita suurin osa sinun seuraajistasi seuraa.

Hämmentävää kyllä, Alexander Stubb ei kuulu allekirjoittaneen seuraajien ykkösseurattaviin.

 

Ja se hyöty tästä kaikesta…

Suurimmalle osalle analytiikan kautta tuleva tieto on lähinnä mukava tietää -tyyppistä informaatiota, mutta tavoitteellisimmille twiittaajille ja varsinkin yrityksille twiittikohtainen tieto on arvokasta. Analytiikkaa seuraamalla voit esimerkiksi oppia, milloin on optimaalisin aika twiitata ja minkälainen sisältö oikeasti kiinnostaa kohdeyleisöäsi.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta