Someco

Toimivan sisällön resepti

#Insight

Toimivan sisällön resepti

Miten tuottaa sisältöä joka rokkaa kybällä? Miksi toiset onnistuvat toimivan sisällön tuottamisessa ja toiset taas eivät? Mitään viisastenkiveä ei aiheen tiimoilta ole löydetty, mutta tietyt teemat nostavat sisällön mahdollisuuksia tulla suosituksi. 

Me Somecolla autamme organisaatioita laajalla skaalalla tuunaamaan sisällöntuotantoaan entistäkin timanttisemmaksi. Yleisiä haasteita ovat resursointi, sisällön tuotannosta puuttuva suunnitelmallisuus ja tavoitteiden mittaaminen. Näiden lisäksi saan usein kysymyksiä siitä, minkälainen sisältö on sellaista joka oikeasti toimii. Toimivuudella tarkoitetaan yleensä halutun kohderyhmän tavoittamista ja aktivoitumista sekä tietenkin asetetun tavoitteen saavuttamista.

Mitään viisastenkiveä toimivalle sisällölle ei tosiaan ole keksitty (tai sitten siitä ei ole informoitu ainakaan minua), eikä kaikille yrityksille ja toimialoille toimivaa yleispätevää reseptiä ole.

Ostoputken eri vaiheessa oleville asiakkaille toimivat hyvinkin erilaiset sisällöt.

Puhumattakaan eroista julkaisukanavien välillä. Uutiskirjeen vastaanottavaa kanta-asiakasta puhutellaan usein hyvin erilaisella tavalla ja teemoilla kuin satunnaista tavoitettua kuluttajaa sosiaalisessa mediassa.

Suunnitelmallisella ja yrityksen tavoitteista lähtevällä tekemisellä saavutetaan todennäköisimmin onnistumisia. Vaikuttavia tekijöitä saattavat tämän lisäksi olla esimerkiksi julkaisuajankohta, yleinen mediailmasto ja yllättävän usein myös sattuma.

Kokeilemalla erilaisia sisältöjä rohkeasti ja viilaamalla niitä tulosten perusteella lisätään onnistumisen mahdollisuutta.

Aiemmassa työssäni sisällöntuottajana olen vuosien aikana huomannut tiettyjä teemoja ja ominaisuuksia, jotka lisäävät selkeästi sisällön mahdollisuuksia saavuttaa iso näkyvyys ja paljon kuluttajia.

Yllätyksellisyys

Tämä on lähes varma tapa. Jos sisällöllä on brändin tai organisaation normaalisti tuottamasta sisällöstä selkeästi poikkeava tulokulma, esitystapa tai aihe. Jotain mitä kyseiseltä sisällöntuottajalta ei osata odottaa. Sisältö kohdistetaan kenties epätavanomaiselle yleisölle tai kohderyhmälle, vältellään tyypillisiä yleistyksiä ja perinteisiä tapoja esittää jokin aihe.

Esimerkkinä tästä on tämä Makian sisältö, jossa ilmoitetaan verkkokaupan sulkemisesta, vaikka on kaupanteon huippusesonki eli Black Friday. Teko on yllättävä, koska se on vastoin liiketoiminnan periaatteita. Se myös poikkesi selkeästi kilpailijoistaan, jotka keskittyivät samaan aikaan lähinnä taktiseen tarjousmainontaan.

Ajankohtaisuus

Toinen toimiva tapa on ottaa haltuun jokin ajankohtainen puheenaihe kyseiselle brändille tai organisaatiolle ominaisella ja uskollisella tavalla. Jos aihe on vielä erityisen tunteita herättävä, niin ollaan hyvällä uralla kohden laajaa näkyvyyttä. Esimerkkinä vuodelta 2017 voisivat olla vaikka #nenäpäivä, #lihatonlokakuu, #avioliittolaki tai #confeve.

Tässä kohtaa on muistettava välttää viherpesua ja itsestäänselvyyksiä. Tuote tai palvelu pitää olla viestissä mukana laadukkaalla ja suunnitelmallisella tavalla, ei missään nimessä päälle liimattuna. 

Tämä VR:n julkaisema sisältö viittaa avioliittolain maaliskuiseen muutokseen ja sai aikaan huomattavasti tavanomaista julkaisua enemmän aktivoitumista ja keskustelua – ja lähes pelkästään yritystä tukevaa ja kannustavaa. Esimerkissä yhdistyy ajankohtaisuuden lisäksi myös yllätyksellisyys.

Aidosti kiinnostava aihe

Tämä kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta ei sitä läheskään aina ole. Yrityksen tai brändin pitäisi pyrkiä tuottamaan kohderyhmälähtöisesti tuotettua sisältöä, jolla on aitoa lisäarvoa käyttäjälle. Sisältö siis palvelee ensisijaisesti kyseisen kohderyhmän tarpeita ja odotuksia, ei yrityksen liiketoiminnan tarpeita.

Toki on huippua, jos nämä kaksi asiaa saa yhdistettyä mallikkaalla tavalla. Esimerkkejä tästä voisivat olla erilaiset vinkit, ohjeet, keskusteluryhmät jne.

Tässä tyypillinen esimerkki Somecon blogista. 

Jatkuvuus  

Neljäs toimiva tapa on julkaista tietyn aihealueen tiimoilta sisältöä, jolla on säännöllinen ilmestymisaikataulu. Sisältöä osataan näin ollen odottaa ja sen kuluttamisesta tulee parhaimmassa tapauksessa jopa miellyttävä rutiini. Esimerkkejä tästä voisivat olla vaikka viikon vinkki, kuukauden ylläri tms. Myös vloggareilla ja tubettajilla on usein tietty julkaisuaika uudelle sisällölle – hyvästä syystä.

Tässä tapauksessa on erityisen tärkeää huomioida sisällön variaatio. Vaikka aihepiiri ja julkaisuajankohta ovat säännöllisiä, on sisällön oltava toki vaihtelevaa, jotta mielenkiinto pidetään yllä.

Uskalla, kokeile!

Jos suunnittelet sisältöä, jossa yhdistyy yksi tai jopa useampi yllä olevista teemoista, niin voin melkein luvata että se saa tuulta siipiensä alle. Lopulta yleisin onnistumisen este on uskalluksen ja kokeilukulttuurin puute.

Ensiapua sisällöntuottamisen suunnitelmallistamiseen saat osallistumalla tähän suosittuun koulutukseen. Jos haluat, että pureudumme yhdessä pintaa syvemmälle ja luomme juuri teidän organisaatiolle tai brändille räätälöidyn sisältöstrategian, ota yhteyttä minuun!

03.01.2018