Someco

Tee yrityksestä media – ja panosta sosiaaliseen mediaan

#Insight

Tee yrityksestä media – ja panosta sosiaaliseen mediaan

piknikNordic Business Forum kokosi 6.-7.10. Helsinkiin yli 5000 bisnespäättäjää. Tapahtuman teema oli Advantage – ja tapahtuma tarjosikin hyvän kattauksen ajatuksia yrityksen kilpailuedun rakentamiseen. Lähes jokaisessa puheenvuorossa mainittiin sosiaalinen media, ja sen tuomat uudenlaiset mahdollisuudet viestintään. Tapahtuman puhujista esille nousivat etenkin yksi maailman tunnetuimmista sosiaalisen median guruista, Gary Vaynerchuck, sekä markkinoinnin guruista suurin, Seth Godin. Mitään uutta ja mullistavaa ei heillä ollut tarjota, mutta puheenvuorot varmasti vahvistivat yrityspäättäjille kuvaa mediamaailman murroksesta ja sen kiihtyvästä nopeudesta.

Provokatiivisesta tyylistään tunnettu Vaynerchuk laukoi liudan totuuksia, ja väänsi asioita rautalangasta. Alkaisiko nyt useampi suomalainen yritys ja organisaatio olla valmis panostamaan sisältömarkkinointiin?

 

Gary Vaynerchuk: Every company should be a media company

Vaynerchuk kehoittaa jokaista yritystä toimimaan ensisijaisesti mediana. Kaikki yritykset kun taistelevat huomiosta. Näin ollen jokainen yritys tarvitsee myös päätoimittajan – jonkun, joka vastaa median ytimestä eli sisällöistä. Jonkun tulee nähdä iso kuva: miten yrityksen media luo näkyvyyttä, houkuttelee potentiaalisia asiakkaita luokseen ja luo myynnin mahdollisuuksia. Tee yrityksestä media!

Gary Vaynerchuk: You have to learn by yourself

Vaynerchuckin mukaan päättäjän kannattaa itse opetella ymmärtämään perusasiat uusista markkinointialustoista, jotta hän osaa tehdä oikeanlaisia panostuksia ja päätöksiä liiketoimintansa kannalta. Kaikkien kun ei missään nimessä kannata lähteä kaikkiin kanaviin. Vaynerchuck toi esille mielestäni erittäin tärkeän asian: yrityksen päättäjien on ymmärrettävä, millaisia palveluja heidän kohderyhmäänsä tavoiteltaessa oikeasti tarvitaan. Aina nimittäin löytyy joku, joka myy sinulle jotain, mitä et oikeasti tarvitse ja lupaa kuun ja tähdet taivaalta. On hyvä siis ymmärtää kanavista ja niiden käyttötarkoituksista itsekin jotain.

Me Somecossa uskomme vahvasti siihen, että sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median viestintää ei voi eikä kannata kokonaan ulkoistaa. Iso kuva pitää hallita itse, tavoitteet tulee määritellä ja kehitystä tulee ajaa. Toki yhteistyökumppani voi auttaa organisaation omaa henkilökuntaa käyttämään arvokasta työaikaansa oikeisiin asioihin sekä auttaa tiettyjen sisältöjen tai mainonnan tuotannossa järkeviltä osin. Kaikkea, etenkään esimerkiksi asiakaspalvelua sosiaalisen median kanavissa, en kuitenkaan lähtisi ulkoistamaan, jos päätöksiä olisin itse tekemässä.

Gary Vaynerchuck: I don’t know what happens next. No-one knows.

Vaynerchuck nosti asiallisesti esille sen, että kukaan meistä ei näe kristallipalloon. Emme tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Sen sijaan, että uskoisimme sokeasti ennustuksia, hän kehottaa meitä kaikkia tutustumaan uusiin asioihin ja toimintamalleihin, jotta voisimme ymmärtää digitaalisen maailman logiikkaa ja kehitystä. Kannattaa siis tutustua Instagramiin, Snapchatiin ja vaikka Pokemon Go-peliin, jos ei näille ole vielä uhrannut ajatustakaan. Tällä hetkellä nämä kanavat eivät ehkä ole liiketoimintasi kannalta kaikkein tärkeimpiä kanavia, mutta ymmärtämällä niiden toimintamalleja, kasvatat osaamistasi ja ymmärrystäsi digitaalisista tavoista toimia. Ilman niitä ei jatkossa pärjää. Kehityksen nopeutuessa saamme yhä uudenlaisempia kanavia ja keksimme uusia tapoja hyödyntää vanhojakin.

Gary Vaynerchuck: Advertising on Facebook is highly underpriced so you should absolutely invest in it.

Niin Vaynerchuck kuin Godin nostivat esille faktana sen, että mainonta on aina syvältä. Se häiritsee ihmisiä. Hyvin tarkasti kohdennetu mainonta, kuten Facebook-mainonta on Godinin mukaan kuitenkin vähemmän syvältä. Gary Vaynerchuck väittää, että Facebook-mainonta on tällä hetkellä yhä todella alihinnoiteltua, koska kaikki mainostajat eivät vielä ole lähteneet kilpailemaan hinnoista. Tilanne on tämä Suomessakin – näkyvyyttä ja liikennettä verkkosivuille on saatavilla Facebookista todella halvalla. Muista optimoida mainontaa, jotta rahat käytetään kustannustehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.

Seth Godin: How to get married? Go to Tinder and suggest marriage to all you meet? No! Go and date your prospects!

Seth Godin ei vaikuttavassa puheenvuorossaan puhunut markkinoinnista, koska hänen mukaansa markkinointi on nykyisin johtamista: sen tulee olla niin keskeisesti yrityksen ydintehtävä. Hän teki oivan vertauksen, jonka toivoisi herättävän erityisesti B2B-sektorin yrityksiä. Naimisiinkaan ei mennä ensimmäisten deittien jälkeen, joten omia prospektejaan pitää ensin deittailla. Pitää osoittaa olevansa luottamuksen ja valituksi tulemisen arvoinen. Pitkäjänteinen työ kantaa parhaan hedelmän.

Seth Godin: ”Making change is our job. It always causes tension.”

Ainoa pysyvä asia on muutos. Teknologinen murros ja sen eksponentiaalinen kehitysvauhti todella tuo jatkuvasti kitkaa ja hankaluuksia eteemme. Meidän on tehtävä niin isoja kuin pieniä päätöksiä toimintamalleistamme hyvin nopealla tahdilla ja ymmärrettävä, millaisia panostuksia teemme.

Nordic Business Forum oli tänäkin vuonna ehdottomasti osallistumisen arvoinen. Ensi vuoden liputkin tuli jo hankittua. Toivottavasti oppeja lähdetään laittamaan käytäntöön rivakasti.

10.10.2016