Someco

Suomi Instagramissa

#SomenHermolla

Suomi Instagramissa

Suomi-InstagramissaFacebookin omistama Instagram järjesti tänään tilaisuuden Finland on Instagram (#FIonInsta) Pasilan vanhoilla veturitalleilla. Osallistujina oli paljon suomalaisia brändejä ja sosiaalisen median osaajia, ja iltapäivän aiheena suomalaisten Instagramin käyttö. Saimme paljon uutta tilastotietoa Instagramin käytöstä Suomessa – kokoan mielenkiintoisimmat faktat yhteen tässä blogiartikkelissa.

Suomalaisia Instagramin käyttäjiä on jo 1,2 miljoonaa. Heistä 70 prosenttia käyttää palvelua päivittäin. Suomessa GFK Researchin helmikuussa 2016 tekemän tutkumuksen mukaan 84 prosenttia käyttäjistä käyttää Instagramia kotonaan, 63 prosenttia käyttää sängyssä ennen nukkumaanmenoa, 45 prosenttia sängyssä herättyään ja 43 prosenttia televisiota katsellessaan. Työmatkan aikana Instagramia käyttää 48 prosenttia, odotteluhetkinään 37 prosenttia, koulussa 42 prosenttia ja töissä 29 prosenttia käyttäjistä.

Instagramin rooli on omanlaisensa

Facebookilla ja Instagramilla, vaikka ovatkin saman pörssiyhtiön sosiaalisen median palveluita, on ylipäätään hyvin erilaiset roolit käyttäjien arjessa. Facebookia käytetään henkilökohtaisempien kuulumisten bongaamiseen ja Instagramissa taas haetaan visuaalista inspiraatiota. Instagramia käytetään eniten julkkisten ja brändien seuraamiseen, omien kuulumisten ja intohimojen jakamiseen ja ystävien kuulumisista ajan tasalla pysymiseen. Sama tutkimus kertoo, että 78 prosenttia suomalaisista Instagram-käyttäjistä on itse jakanut kuvia ja 29 prosenttia on jakanut videoita.

Mainonnan rooli

Myös Instagram- ja Facebook-mainonnasta keskusteltiin tilaisuudessa, sekä mainonnan optimoinnista. Olen ehdottomasti itse sillä kannalla, että mainonta ja sen sijoittelu kannattaa miettiä huolella – vaikka Facebookin mainostyökalulla voisikin näppärästi toteuttaa saman mainoksen sekä Facebookin mainossijoitteluihin eli uutisvirtaan, oikeaan sivupalkkiin, mobiiliin ja kohderyhmäverkostoon että Instagramin uutisvirtaan, en suosittele tätä kenellekään. Mainontaa kannattaa toteuttaa itse kuhunkin kanavaan sopivalla tavalla ja sisältöä räätälöiden, ja harvemmin sama sisältö sopii sekä Facebookiin että Instagramiin.

Valitettavasti emme saaneet tilaisuudessa lisätietoja Instagramiin tuloillaan olevista analytiikkamahdollisuuksista, joten jäämme yhä odottamaan tulevia uudistuksia.

02.06.2016