Someco

Sosiaalisen median markkinointi Suomessa vuonna 2016

#Insight

Sosiaalisen median markkinointi Suomessa vuonna 2016

SisaltoOn aika taas kirjoitella ennustuksia käyntiin lähteneelle vuodelle. Uskon, että tänä vuonna etenemme vauhdilla sosiaalisen median hyödyntäjinä ja ajatusmaailma yhteisöllisestä verkostoitumisesta ja työnteosta tulee saamaan yhä enemmän kannatusta. Kanavien kohdalla ei välttämättä tapahdu valtavan isoja muutoksia, mutta uusia tähdenlentoja näemme varmasti, koska eiväthän yrittäjät tästä maailmasta lopu.Vuodelle 2016 olennaisimpina asioina pidän työntekijälähettilyyden arkistumista ja B2B-yritysten entistä laajempaa sosiaalisen median hyödyntämistä. Kuluttajabrändithän ovat jo nyt laajalti ottaneet sosiaalisen median mahdollisuuksia hyötykäyttöön, mutta niillä riittää paljon kehitettävää omassa tekemisessään, jotta yhteisöpalveluihn tuotettu sisältö toimii ja tukee myös liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavallisten käyttäjien parissa livestriimaus tulee kasvamaan räjähdysmäisesti kun Facebook pian avaa livestriimaus mahdollisuuden kaikille Periscopen suosion kasvettua.

Sosiaalinen media B2B-sektorilla ja työntekijälähettilyys

Yritykset B2B-sektorilla heräävät yhä suuremmissa määrin digitalisoitumiseen, erityisesti markkinointiviestinnässä. Ensimmäisillä omilla kokeiluilla on jo huomattu, että yritystenkin edustajia voidaan tavoittaa yhteisöpalveluiden kautta, ja näin ollen monilla toimialoilla markkinoinnin muutos on nopeaa. Yritystilien ylläpidosta huuolehtivan viestinnän osaston lisäksi myös johtoa ja työntekijöitä tuetaan aktivoitumaan viestijöinä ylipäätään ja samalla organisaatiot kulkevat kohti työntekijälähettilyyttä. Apuvälineinä tässä käytetään erityisesti Twitteriä ja LinkedIniä.

Todellinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa on arvostettavaa – ja se vaatii johdolta ja perinteisiin toimintatapoihin tottuneilta isoja muutoksia niin ajatusmaailmassa kuin tavassa tehdä asioita. Etenkään johdon ei oikeasti kannata ulkoistaa henkilökohtaisten some-kanaviensa ylläpitoa muille, vaan kanavat kannattaa ottaa itse haltuun. Kaiken uuden opettelu vaatii aina aikaa ja energiaa, mutta aktivoituminen palkitsee pidemmän päälle ja uusien tapojen omaksunta usein myös helpottaa irtipääsyä vanhoista, kangistuneista ja ehkä jo turhiksikin käyneistä rutiineista.

Kuluttajabrändit ja tavoitteellinen sisältö

Kuluttajamarkkinointia tekevät yritykset ovat jo useamman vuoden ajan allokoineet budjettejaan uudelleen ja ryhtyneet panostamaan sosiaaliseen mediaan. Yhä useammat tuottavat sisältöjä itse, osa ulkoistaa sen meille tai kaltaisillemme toimijoille ja yhä useammat panostavat myös rahallisesti sisältöjensä laajempaan jakeluun eli esimerkiksi Facebookin ja Instagramin maksulliseen mainontaan. Jotta nämä rahalliset, usein jo varsin huomattavatkin panostukset eivät mene hukkaan, suosittelen tasaisin väliajoin arvioitavan ja analysoitavan omia tapoja tuottaa sisältöä.

Sisällöntuotannon helpottamiseksi tarvitaan helposti tuotettavia sisältöpalasia, joista taas pitäisi rakentaa sisältöpolkuja. Mainonnan kehittyminen on tehnyt mahdolliseksi kuluttajan ostopolun tukemisen erilaisilla sisällöillä sen jälkeen, kun hän esimerkiksi ensin on osoittanut kiinnostusta videoon. Tämän jälkeen voitaisiin esimerkiksi ohjata kyseiselle kuluttajalle taas myynnillisempää sisältöä. Sisältöjen tavoitteellisuuteen kannattaa siis panostaa.

Livestriimaus

Sosiaalisen median kanavat kehittyvät ja uudistuvat jatkuvasti. Aina kun joku uusi startup keksii jonkun uuden, mullistavan tavan toimia, alkaa myös Facebook miettiä tapoja hyödyntää uutta, trendikästä toimintatapaa. Periscope ja Snapchat ovat tuoneet lyhyet ja suorat livelähetykset osaksi ainakin some-edelläkävijöiden arkea – ja nyt Facebook seuraa perästä. Livestriimaus on jo mahdollistettu julkkiksille, ja nyt yhä useammat yritykset ja pian myös me kaikki tavallisina Facebookin käyttäjinä saamme mahdollisuuden lähettää suoraa lähetystä Facebook-kavereillemme.

Livestriimaus ei sinänsä ole mullistava uutuus, sitähän toteutti jo Bambuser aiemmin. Nyt verkkoyhteytemme ovat kuitenkin kehittyneet, ja vloggaamisestakin jo innostuneet käyttäjät tarttuvat varmasti innokkaasti tähän trendiin. Myös markkinointiviestinnässä suora lähetys ja nopea, kiillottelematon reagointi nousevat tärkeiksi, mutta monella on vielä aikamoinen julkaisemiskynnys ylitettävänä ja luottamus rakennettavana, ennen kuin organisaatiot ovat valmiita sallimaan suoran lähetyksen julkaisemaisen sosiaalisen median kanavissa.

21.01.2016