Sosiaalinen media ja markkinointiviestintä vuonna 2014

2014Vuosi sitten kirjoitin blogiartikkelin Markkinoijan vuosi 2013, jossa pohdin, miltä vuosi 2013 tulisi näyttämään sosiaalisessa mediassa. Näin vuoden 2013 lopussa voin tyytyväisenä todeta, että oletukseni vuodelle 2013 toteutuivat varsin hyvin, ja osittain samat teemat tulevat olemaan ajankohtaisia myös pian alkavana vuonna 2014.

Tässä blogiartikkelissa luon katsauksen tulevaan vuoteen ja sen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin sosiaalisen median markkinointiviestinnälle.

Sosiaalinen media kiinteä osa markkinointiviestintää

Jo otsikollani haluan viestiä, että sosiaalinen media on jatkossa entistä kiinteämpi osa yritysten ja organisaatioiden markkinointiviestintää, eikä mikään erillinen palikka, joka liimataan markkinointiviestinnän kylkeen. Monet markkinoijat ovat jo alkaneet satsata myös rahallisesti merkittäviä summia sosiaalisessa mediassa toteutettavaan markkinointiviestintään, ja siksi mielestäni on tärkeä pyrkiä kehittämään omaa toimintaa kokonaisvaltaiseksi, jatkuvaksi toiminnaksi pelkkien kilpailujen ja mainoskapanjoiden sijaan. Samalla kehitetään yritysten verkkopresenssiä eli näkyvyyttä netissä. Yritysten on tärkeä tulla löydetyiksi oikeissa hauissa ja oikeissa yhteisöissä tarkoituksenmukaisissa yhteyksissä. Aktiivinen sisällöntuotanto ja sosiaalisen median käyttö tekevät tämän mahdolliseksi.

Viesti visuaalisesti ja aidosti

Myös viimekertaisessa katsauksessani kehoitin yrityksiä miettimään, miten ne mahdollistavat kustannustehokkaan visuaalisen sisällöntuotannon. Koko kuluneen vuoden ajan olen kouluttaessani ja konsultoidessani törmännyt samaan teemaan – monet tuskailevat kevyen, sosiaaliseen median sopivan kuvamateriaalin tuottamisen parissa. Tässä vinkkini sosiaalisen median kuvamateriaalin toteuttamiseen:

  • Kuluttajatuotteita valmistavien yritysten tuotepäälliköillä ja asiantuntijayritysten asiantuntijoilla on oltava käytössään älypuhelin, jolla on helppo ottaa kuvia, kun he liikkuvat turuilla ja toreilla, tapahtumissa ja messuilla.
  • Jos nämä kentällä liikkuvat henkilöt ovat itse sujuvia sosiaalisen median käyttäjiä, he lataavat kuvan helposti suoraan yrityksen Instagram-tilille hyvillä suodattimilla ja kuvateksteillä, sekä hoitavat jaot myös yrityksen Facebook-sivulla ja Twitterissä.
  • Jos taas yrityksellä on joko sisäinen tai ulkoistettu sosiaalista mediaa toteuttava markkinointiviestinnän tiimi, joka haluaa pitää somen ohjat käsissään, älypuhelimista on helppo lähettää kuvat kentältä some-vastaaville, jotka hoitavat kuvat julkaisuun tarkoituksenmukaisissa kanavissa.
  • Älä pelkää rouheiden kännykkäkuvien julkaisua! Kun kuka tahansa meistä käyttää sosiaalista mediaa yksityishenkilöinä, olemme tottuneet seuraamaan ystäviemme räpsäisyjä. Mikseivät yrityksen julkaisut, tai ainakin osa niistä, voisi olla samanlaisia? Rouhea ja aito kuvamateriaali on luontaista sosiaalisen median materiaalia, kun taas kiiltokuvamaisesti loppuun asti hiotut kuvamateriaalit voivat jopa ärsyttää somessa – eihän normaali Facebook-käyttäjä varsinaisesti käytä Facebookia vastaanottaakseen mainoksia vaan enemminkin kuullakseen kaverien kuulumisia. Näin ollen, jos yrityksen julkaisut muistuttavat kaverikuulumisia, ne sopivat myös sisällöltään ja ilmeeltään kyseiseen yhteisöön hyvin.
  • Pidä silti huoli, että profiili- ja kansikuvat sivullasi ja profiileissasi ovat ammattimaisia, ja uusiutuvat tarvittaessa.

Läsnäolon ja sisällöntuotannon suunnittelu

Meiltä kysytään entistä enemmän apua sosiaalisessa mediassa läsnäolemisen kehittämiseen: Miten yritys voi viestiä jatkuvasti sen sijaan, että tehdään yksittäisiä kampanjoita? Yritysten on olennaista reagoida asiakaspalautteisiin ja osallistua keskusteluihin, koska näin yritys ja brändi todella palvelevat asiakkaitaan. Tämä lisää huomattavasti asiakasuskollisuutta eli yritysten jatkuvaa tulovirtaa – siksi panostus jatkuvan toimintamallin kehittämiseen on niin tärkeää. Me Somecossa olemme panostaneet jatkuvan sisällöntuotannon ideoinnin ja kehittämisen palveluun, koska sille tuntuu olevan kysyntää. Toki toteutamme myös sosiaalisen median kampanjoita, mutta toivomme yritysten huomaavan sosiaalisen median tarjoaman mahdollisuuden ja ottavan sen käyttöön: asiakkaiden osallistamisen ja yhteisöllisyyden luomisen.

Jotta jatkuva toiminta sosiaalisessa mediassa on mahdollista, tarvitaan suunnittelua. Ihan kuten markkinointiviestinnässä yleensäkin, vuosikello lienee ensimmäinen tärkeä askel:

  • Mitä haluamme tehdä ensi vuonna?
  • Mitkä ovat sisältökärkemme? Mistä aiheista keskustelemme?
  • Keitä yritämme tavoittaa?
  • Missä sosiaalisen median kanavissa tavoitamme kohderyhmämme parhaiten?
  • Miten kampanjoimme?
  • Onko viestinnässämme toistuvia elementtejä?

Näiden asioiden suunnittelu on meillä aina olennainen asia aloittaessamme sosiaalisen median sisällöntuotannon yhteistyötä asiakkaidemme kanssa. Lisätietoa palvelustamme saat täältä.

Twitter lähtee vihdoin kasvuun Suomessa

Jo vuoden 2013 aikana olemme havainneet huomattavaa kasvua Twitterin käytössä sekä kiinnostusta Twitterin mahdollistamille asiakeskusteluille. Facebook on toki yhä Suomessa suosituin sosiaalisen median palvelu, mutta se ei mahdollista samalla tavalla mielenkiintoisia keskusteluja uusien tuttavuuksien kanssa, koska Facebookissa voimme keskustella lähinnä kavereidemme kanssa. Facebookin ansiosta sosiaalisesta mediasta on tullut arkipäivää erittäin suurelle osalle suomalaisia, mutta osa käyttäjistä alkaa jo vaatia enemmän. Twitter on luonteeltaan avoimen keskusteleva ja lähtökohtaisesti kansainvälinen – maailman suosituin sosiaalisen median väline. Entistä useammat suomalaiset ovat ryhtyneet Twitteriä käyttämään ja uskomme heidän aktivoituvan ensi vuonna entistä enemmän.

MobiiliMobiilikäyttö kasvaa entisestään

Suomalaisista 16-74-vuotiaista jo 61 prosentilla on käytössään älypuhelin (Tilastokeskus 2013). Internet ja sosiaalisen median palvelut kulkevat siis taskussa mukana kaikkialle. Nettiyhteyksien parantuminen ja teknisten vempeleitten kehittyminen muuttaa samalla myös tapojamme toimia ja viestiä puhelinten avulla. Whatsapp ja muut chat-palvelut sekä kuviin keskittynyt Instagram ovat kasvattaneet käyttäjämääriään juurikin loistavien mobiilisovellusten avulla. Sosiaalisen median mobiilikäyttö mahdollistaa ajankohtaisten asioiden liveseurannan, livetwiittaamisen sekä livestriimaamisen. Lisäksi mobiililaitteista ja erityisesti Twitteristä on kehittynyt erittäin aktiivinen second screen erityisesti televisio-ohjelmien katsojille. Enää kotisohvan kommentoijien ei tarvitse jupista yksinään, vaan he voivat näiden välineiden ja kanavien avulla osallistua aktiivisesti.

Tämän bloggauksen myötä haluan toivottaa menestystä uudelle vuodelle kaikille blogimme lukijoille! Tehdään ensi vuodesta yhdessä edeltävää parempi.

Minna Valtari

Toimitusjohtaja, johtava konsultti at Someco Oy
Minna Valtari on sosiaalisen median konsultti ja kouluttaja. Minna kouluttaa ja konsultoi yrityksiä toimimaan sosiaalisessa mediassa aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.