Someco

Panosta some-viestinnässäsi näihin syksyllä 2014

#SomenHermolla

Panosta some-viestinnässäsi näihin syksyllä 2014

somevinkkiFacebook poistaa tykkäysportin, Twitter tarjoaa tilastoja ja käynnistelee mainostuspuolta ja Instagram-mainostuskin on jo beta-vaiheessa. Sosiaalisen median uudet tuulet puhaltavat taas syyskauden alkaessa. Tässä vinkkilista asioista, joiden kehittämiseen ja opetteluun kannattaa nyt panostaa aikaa ja rahaa!

1. Sisällön rooli vain kasvaa

Kun verkossa haluaa tavoittaa niin nykyiset kuin potentiaaliset asiakkaansa, ei osuvan ja hyvin kohdennetun sisällön merkitystä voi vähätellä lainkaan. Viime aikojen uutiset, kuten Facebookin päätös lakkauttaa tykkäysportit kampanjoinnin keinoina, tulevat korostamaan osuvan sisällön merkitystä. Pelkkä tykkääjien kerääminen ei ole koskaan vienyt kovin pitkälle, vaan jatkuvan ja tarkoituksenmukaisen julkaisuvirran tuotanto on määrännyt Facebook-markkinoinnista saatavan hyödyn.

Osuva sisältö sitouttaa asiakkaat brändiisi. Yksi tärkeimmistä mittareista Facebook-markkinointiviestinnän onnistumiselle onkin sitoutettujen käyttäjien määrä, ei tykkääjien määrä. Tälläkin hetkellä sivustasi puhuvien määrä kertoo, kuinka moni todellakin reagoi ja osallistuu viikkotasolla. Jos tämä määrä on hyvin vähäinen tai toivottua pienempi, on entistä tärkeämpää panostaa aikaa sisältöjen ideointiin ja konseptointiin. Sosiaalisen median kanavissa julkaistavaa sisältöä kun ei yksinkertaisesti voi kopioida suoraan perinteisemmistä viestimistä, vaan sisältö pitää osata esittää sosiaaliseen mediaan sopivalla tavalla. Jotta viestintään saa jujua, kuvatkin pitää kuvata yleensä erikseen sosiaalista mediaa varten – kun juju on ensin keksitty. Sisällön tulee saada aikaan reaktio kohderyhmässäsi – se ei missään nimessä saa olla mitäänsanomatonta.

2. Video tulee, lähde mukaan

Sisällöntuotantoon panostamisen ohella kehotan miettimään uudenlaisia tapoja visualisoida omaa some-viestintää. Videon tulemisesta on puhuttu kauan, mutta nyt tapahtuu: yhtensä esimerkkinä Suomen YouTube-skenen pöhinästä voidaan pitää vastikään järjestettyä TubeCon-tapahtumaa. Toisaalta myös Instagramissa videon rooli kasvaa ja Facebookissa videosisältö tavoittaa kohdeyleisönsä hyvin kustannustehokkaasti. Me Somecossa olemme itsekin lähteneet panostamaan videosisällöntuotantoon isosti: pari viikkoa sitten alkoivat viikottaiset #Somenkieliset uutiset – ja perjantaina seuraa niille taas jatkoa YouTube-kanavallamme.

Mieti, onko omalla sometiimilläsi mahdollisuus tuottaa kevyttä videosisältöä. Jos se ei ole mahdollista, turvaudu toki ammattilaisten apuun. Videoiden ei aina tarvitse olla valtavia mainosvideoprojekteja, vaan kyse voi olla muutaman tunnin työstä kuvauksineen ja editointeineen. Video on voimakas tapa levittää viestiä ja päästä iholle. Facebookissakin videoille on annettu erityisrooli – nauha lähtee pyörimään heti, kun uutisvirrassa video tulee vastaan.

3. Mainosbudjetti sisällön levittämistä tukemaan

Kuten johdannossa mainitsin, mainonta tekee kovaa tuloaan myös muihin sosiaalisen median palveluihin Facebookin ohella. Ilmainen näkyvyys jää etenkin Facebookissa varsin pieneksi, jos ei julkaisujaan nosta paremmin fanien uutisvirtaan – edes muutamalla eurolla. Säännöllinen mainospanostus siis kannattaa.

Jos et vielä mainosta lainkaan, kokeile 100 euron budjettia kuukaudessa. Hämmästyt, kuinka monta tuhatta käyttäjää sillä voidaankaan tavoittaa. Jos taas haluat todella tehdä vaikutuksen, nosta kuukausittainen mainospanostuksesi vähintään satoihin tai tuhansiin euroihin. Muista kuitenkin miettiä kohderyhmäsi tarkasti, jotta mainoksesi pyörivät niistä edes potentiaalisesti kiinnostuneille käyttäjille. Jos mainostat kuukaudesta toiseen yhdelle ja ainoalle kohderyhmälle, voi kohderyhmäsi kokea sivusi todella häiritseväksi. Mainontaakin pitää siis optimoida.

4. Rakenna sisältömarkkinointisi ketju kuntoon

Parhaimmillaan onnistunut ja kekseliäs sisällöntuotanto ja sosiaalisen median kanavien luova käyttö todella tuottavat myyntiä – tai vähintään hyviä liidejä. Potentiaalisesti tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneet seuraavat ja tykkäävät aktiivisesti, jos panostat sisältöön ja todella osallistut keskusteluihin. Mitään ei toki tapahdu hetkessä, vaan tarvitaan pitkäaikaista sitoutumista. Muista myös panostaa verkkosivuihisi, sosiaalisen median myyntiputken suunnitteluun ja mieti, millaisella sisällöllä teet vaikutuksen omaan kohderyhmääsi.

5. Koko oman organisaation osallistaminen

Niin kauan kuin Twitterissä ja LinkedInissä voi tavata vain organisaatiosi virallisen, logollisen tilin sekä markkinoinnin ja viestinnän tekijöitä, ei organisaatiosi hyödynnä sosiaalisen median todellista potentiaalia. Osaajat, asiantuntijat ja myyntipäälliköt eivät voi ulkoistaa verkostoitumista ja osallistumista muille, vaikka haluaisivatkin. Kun ruohonjuuritasolta asti osataan omaan tyyliin sopivalla tavalla edustaa omaa organisaatiota myös verkossa, tuo verkon käyttö todellista lisäarvoa organisaatiolle.

04.09.2014