LM Someco logo

LinkedIn Career Pages – tulevat uudistukset ja palvelun hyödyt organisaatiolle

Yhä useammissa yrityksissä on alettu ymmärtää työnantajakuvan merkitys yrityksen rekrytointien ja parhaiden työntekijöiden tavoittamisen kannalta. Lahjakkaista työntekijöistä käytävän kilpailun kiristyessä myös mahdollisuudet työnantajakuvan viestintään monipuolistuvat. Tässä artikkelissa lähdin tarkastelemaan LinkedIn Career Pages –toiminnallisuuden tarjoamia mahdollisuuksia työnantajakuvan viestintään. LinkedInin yrityssivujen uudistumisen yhteydessä myös Career Pages uudistuu tarjoten yrityksille entistä paremmat mahdollisuudet potentiaalisimpien työntekijöiden mielenkiinnon herättämiseen. Pääsin myös haastattelemaan Metsä Groupin viestintäasiantuntija Virpi Koskimiestä heidän kokemuksistaan Careers-sivun hyödyntämiseen liittyen.

LinkedIn Career Pages – mistä on kyse?

Metsä Groupilla on ollut Careers-toiminnallisuus käytössä vuoden 2015 alusta alkaen. ”Taustalla oli halu hyödyntää LinkedIniä rekrytoinneissa, aluksi lähinnä työpaikkailmoittelun kanavana, myöhemmin myös työnantajamielikuvan rakentamisessa”, Koskimies kertoo.

LinkedInin Career Pages on tarkoitettu nimenomaan yrityksen markkinointiin työnantajana. Kyseessä on maksullinen palvelu, joka on suunnattu erityisesti yrityksille, joissa myös rekrytointien volyymit ovat suhteellisen suuret. Career Pages tulee näkyviin yrityksen LinkedIn-sivulle erillisenä Careers-välilehtenä.

Yrityssivujen uudistumisen myötä tähän asti käytössä olleen yksittäisen välilehden tilalle tulee alla kuvassakin näkyvät aiempaa visuaalisemmat Jobs- ja Life-osiot. ”Muutos uusiin Careers-sivuihin ei kuitenkaan ole ongelmaton, koska muutos näkyy eri käyttäjille vaiheittain”, Koskimies huomauttaa. Metsä Groupilla tai muillakaan tiedossani olevilla suomalaisten yritysten sivuilla uudistus ei vielä näy ja näin ollen kuvakaappaus on otettu IBM:n LinkedIn-sivulta.

linkedin-career-pages

Uudistusten myötä Jobs-välilehdellä yrityksen maksulliset työpaikkailmoitukset optimoidaan suoraan vierailijan profiilin perusteella hänelle sopiviksi. Kävijä näkee jo etusivulla, vastaako joku avoinna oleva työpaikka hänen kykyjään. Life-osio puolestaan mahdollistaa sananmukaisesti yrityksen arjen välittämisen kuvin, videoin ja tekstein räätälöidysti eri maantieteellisille alueille. Nyt myös työntekijöiden Pulse-alustalle tekemät LinkedIn-bloggaukset tulevat nousemaan automaattisesti Life-välilehdelle. ”Uudistukset vaikuttavat hyviltä. On hienoa, että yrityksen omaa henkilöstöä ja heidän tuottamaansa sisältöä voidaan uusilla Careers-sivuilla tuoda paremmin esiin ja näin kertoa organisaation kulttuurista ja työntekijöistä autenttisemmin”, Koskimies toteaa.

Aiempaan versioon verrattuna kiinnostava uudistus on myös Life-välilehdelle lisätty Cultural Insights -osio, josta välittyy yrityksen kansainvälisyys sekä työntekijöiden tukemat arvot ja kiinnostuksen kohteet.

Onko Career Pages kustannuksensa arvoinen panostus?

Career Pages -toiminnon hyödyistä verrattuna sen suhteellisen korkeisiin kustannuksiin on keskusteltu paljon. Toiminnon käyttöönotto kustantaa tuhansia euroja, eikä tähän summaan vielä sisälly maksullinen työpaikkailmoittelu.

Koskimies kertoo palvelun istuvan hyvin Metsä Groupin rekrytointikokonaisuuteen ja kokemukset tähän asti ovat olleet hyviä:

Yhä useampi työnhakija on saanut tiedon työpaikasta LinkedInin kautta. LinkedIn tekee työpaikkailmoitusten kohdentamisesta helpompaa.

”Careers-sivujen avulla saadaan avoinna olevat työpaikat paremmin esiin ja niiden tukena esiteltyä Metsä Groupia työnantajana. Careers-sivusto kokoaa yhteen kaikkien Metsä Groupin liiketoiminta-alueiden sivuilla julkaistut avoimet työpaikat, eli kokonaiskuvan työmahdollisuuksista hahmottaa helposti”, Koskimies summaa.

Yhteenveto

LinkedIn on kansainvälisesti suurin ammatilliseen verkostoitumiseen tarkoitettu sosiaalisen median verkosto ja myös Suomessa palvelun käyttäjämäärä kasvaa tasaisesti koko ajan. Erityisesti suuremmille yrityksille Career Pages onkin siis varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto potentiaalisimpien työntekijöiden tavoittamiseen, muiden viihteellisempien sosiaalisen median kanavien rinnalla.

Kirjoittaja: Tiina Ratilainen

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta