Someco
Instagramin ihmeellinen maailma

Instagramin ihmeellinen maailma

Instagram-symboliMaailmalla hurjan suosion saavuttanut kuvapalvelu Instagram on yrityksille erinomainen tapa visualisoida verkkoviestintään. Palvelu jatkaa kehitystään ja sen käyttäjämäärät kasvuaan: maailmanlaajuisesti käyttäjiä on jo yli 300 miljoonaa ja Suomessakin satojatuhansia. Mutta mikä ihmeen palvelu tämä Instagram oikein on ja miksi yrityksen pitäisi siitä välittää?

 

 

Instagramin perusidean ja yleisin käyttötapa on jakaa arkea yksityiskohtaisesti kuvina! Miksi vaivautua kirjoittamaan Facebookiin tilapäivitys tai edes 140 merkin twiitti, kun voit helposti kuvalla tai videolla näyttää, mitä juuri nyt tapahtuu? Käyttäjän ei edes tarvitse tietää valokuvauksesta mitään, kunhan osoittaa, räpsäisee kuvan, muokkaa kuvaa helposti tai lisää filtterin ja julkaisee kuvan. Juuri palvelun helppokäyttöisyyden takia kuka tahansa voi dokumentoida elämäänsä jatkuvasti, aamupalasta iltapesuun. Mutta Instagram ei ole vain omakuvia tai kissakuvia. Instagram on varteenotettava sosiaalisen median kanava myös yrityksille, ja palvelu kannustaakin yrityksiä lähtemään mukaan ja toteuttamaan kampanjoita Instagramin avulla.

Instagramin perusteet pähkinänkuoressa

Instagram Windows phone

Vuonna 2010 perustettu ja Facebookin vuonna 2012 ostama Instagram on sosiaalinen kuvien jakopalvelu. Palvelun saa ladattua iLaitteille ja Androidille sekä myös Windows-pohjaisille älypuhelimille! Palveluun ladattuja kuvia voi katsella myös verkkoselaimella osoitteessa instagram.com, mutta kuvien lataaminen onnistuu vain mobiililaitteilla. Instagram onkin ensimmäinen täysin älypuhelinlähtöinen palvelu.

Instagram-kuvat voi jakaa helposti muissa sosiaalisen median kanavissa ja niihin voi lisätä paikkatiedot. Kuvat rajautuvat automaattisesti neliöiksi ja kuten alussa mainitsin, niitä voi ja kannattaa käsitellä sovelluksen helppokäyttöisillä filttereillä.

Palvelun käyttöehdot herättivät taannoin kohua, kun verkossa levisi tieto, että Instagram ehdoissaan varaa täydet oikeudet kaikkiin käyttäjien lataamiin kuviin ja niiden käyttöön mainonnassa. Kyllä, Instagram-käyttäjän täytyy olla yli 13-vuotias ja omistaa oikeudet lataamiinsa kuviin, ja kyllä, kun käyttäjä on ladannut kuvansa Instagramiin, luovuttaa hän samalla kuvan rajattomat käyttöoikeudet palvelulle. Instagram voi siis käyttää kuvia haluamissaan kanavissa mutta ei myy kuvia eteenpäin mainostajille.

Instagramin suosio perustuu kuvien jakamisen helppouteen, mutta myös toisten käyttäjien kuvien selaamiseen ja suosikkiaiheiden seuraamiseen. Kuvien selaaminen tapahtuu helposti Twitteristä tutuilla #aihetunniste’illa eli hashtageillä.

Yrityskäytön lyhyt oppimäärä

Unohdetaan hetkeksi ruoka-annokset (#food, 165 miljoonaa julkaisua), omakuvat (#selfie, 253 miljoonaa kuvaa) ja kynnet (#nails 39 miljoonaa kuvaa). Instagram kosiskelee myös yrityksiä käyttämään palvelua.

Mutta mikä saa brändit, kuten Burberryn, Red Bullin, Pepsi Maxin ja Starbucksin hyppäämään mukaan kuvapalveluun, jonka tarkoitus on dokumentoida rosoisesti jokapäiväistä elämää?

Burberryn 3,1 miljoonaa seuraajaa ovat selkeästi kiinnostuneita brändin behind the scenes -tyylisistä kuvista, jotka valottavat muun muassa sitä, mitä tapahtuu kulissien takana muotinäytöksessä. Red Bullin Instagram-feed täytyy vauhdikkaista action-kuvista kun taas Ben & Jerry’s jakaa kuvia tapahtumistaan sekä kertoo tarinaansa houkuttelevien jäätelökuvien kautta. Tarinankerronta, kurkistus kulissien taakse, fanien osallistaminen sekä kuvakilpailut, joita Instagram kannustaa järjestämään, muodostavat palvelun yrityskäytön ytimen.

#Tarinankerronta:

Miten kuvailisit brändiäsi? Entä miten kuvaisit brändiäsi? Red Bullin tarina on vauhdikas ja vaarallinen, toisenlaisia mielikuvia kansalle tarjoaa esimerkiksi Gucci. Kerro se kuvin!

#Behind the Scenes:

Looginen jatkumo tarinankerrontaan. Päästä fanisi kurkistamaan, mitä kulissien takana tapahtuu. Miten tuote valmistuu? Mitä toimistolla tänään tapahtuu? Miten lehden uusi numero syntyy tai miten uusi jäätelömaku kehitetään? Anna Instagram-tunnukset myös markkinointi- ja viestintäosaston ulkopuolelle.

#Tapahtumat:

Kuten Twitterissä, luo tapahtumalle #aihetunniste ja kutsu mukaan myös ne, jotka eivät pääse paikanpäälle. Kannusta osallistujia kuvaamaan aihetunnisteeella tapahtuman tunnelmia. Kuvavirtaa voi käyttää eri tavoin: mikset lisäisi Instagram-kuvavirran Twitter-päivitysten virran kaveriksi screenille.

#Kilpailut:

Ota fanisi mukaan luomaan sisältöä ja näe brändisi asiakkaiden silmin. Kannusta ja ohjeista kuvaamaan tietyllä #aihetunniste’ella. Kilpailun kuvasatoa voi ihastella myöhemmin vaikka lataamalla Instagram-kuvavirran verkkosivuille – kuvat eivät siis jääneet unholaan kisan päättymisen jälkeenkään. Tärkeää onkin muistaa, ettei kilpailu ole muusta Instagram-viestinnästä irrallinen osio tai vielä pahempaa, tilin ainoa sisältö.

Jos vielä mietit, kannattaako Instagramiin lähteä, kysy itseltäsi: onko yritykselläni tarina kerrottavana? Jos vastasit kyllä, anna Instagramille mahdollisuus tuoda yrityksesi lähemmäs asiakkaitasi.

25.06.2013
Lue myös nämä artikkelit