Someco

Instagram Stories eli tarinat – kilpasilla Snapchatin kanssa

#SomenHermolla

Instagram Stories eli tarinat – kilpasilla Snapchatin kanssa

Instagram julkaisi tiistaina 2.8. tuovansa palveluunsa uuden ominaisuuden, joka on käytännössä suoraan kopioitu Snapchatista: Stories eli tarinat. Toiminnon avulla voi jakaa hetkiä päivästään ja koota ne omaksi tarinakseen, joka häviää 24 tunnin kuluttua julkaisuhetkestä eikä jää ikuisiksi ajoiksi profiilin. Snapchatista tutulla sisältömuodolla Instagram ja sen omistaja Facebook lähtevät kilpailemaan Snapchatin kanssa.

Sosiaalisen median jätille eli Facebookille Snapchat on ollut vaikea kilpakumppani, koska se on saanut käyttäjät kiinnostumaan tarinankerronnasta, jollaista ei Facebookin omistamissa palveluissa ole ollut. Snapchatin etuna on ollut, että sisältö poistuu 24 tunnin kuluttua, jolloin käyttäjät ovat jakaneet tarinoitaan vähemmän sensuroituna tai kaunisteltuina kuin muissa kanavissa. Yrityksistä huolimatta Facebook ei saanut ostettua Snapchatia, joten nyt jätti lähtee kilpailemaan lanseeraamalla Instagramiin hyvin samanlaisen ominaisuuden.

Toimintamalli siis on selkeä: aika ajoin joku keksii jonkun uuden tavan viestiä älypuhelimia hyödyntäen, tavan tuottaa mielenkiintoista, uudenlaista sisältöä. Facebook seuraa hetken tilannetta ja jos uudenlainen toimintamalli näyttää ottavan tuulta alleen, se kopioi tämän uuden tavan toimia omaan palveluunsa. Näin kävi aikanaan Foursquaren tuomille paikkamerkinnöille, Periscopen lanseeraamille suorille lähetyksille ja nyt näyttäisi käyvän myös Snapchatin Stories-formaatille. Vaikka et vielä olisi heittäytynyt Snapchatiin tarinoita rakentamaan, pääset pian näppärästi vauhtiin tällä sisältömuodolla Instagram-tililläsi.

Instagram-Stories

Instagram Stories käytännössä

Instagram Stories toimii hyvin samalla tavalla kuin Snapchatin tarinat. Kuten näet yllä olevassa kuvassa, tarjolla olevat tarinat tulevat näkyville Instagramin uutisvirran yläosaan. Tarinoita voi yksinkertaisesti katsella peräkkäin kaikilta seuratuilta tileiltä tai ohittaa napauttamalla näyttöä. Tykkäyksiä tai julkisia kommentteja ei tarinoille voi antaa, vaan niitä kommentoidaan yksityisviesteinä, aivan kuten Snapchatissa. Tarinalla on samat yksityisyysasetukset kuin omalla Instagram-tililläsi on, ja on mahdollista selata, ketkä kaikki ovat katsoneet tarinasi. Voit myös piilottaa tarinoita valitsemiltasi henkilöiltä.

Instagram Stories tulee tarjoamaan yrityksille taas yhden uuden muodon sisällöntuotantoon. Sen avulla voidaan tavoittaa arkisilla tunnelmakuvilla ja videoilla oma kohderyhmä. Snapchatiin verrattuna etuna on tietenkin se, että Instagramissa niin monilla yrityksillä on jo seuraajia, jolloin yleisön rakentamista ei tarvitse aloittaa tyhjästä, kuten Snapchatissa. Näin ollen uskon, että monet yritykset tulevat innostumaan tästä mahdollisuudesta jakaa työpaikan arkea ja näin sekä markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita että toisaalta myös rakentaa työnantajakuvaa.

Instagram Stories tullaan julkaisemaan maailmanlaajuisesti tulevien viikkojen kuluessa niin iOS-puhelimilla kuin Androideilla. Heti kun toiminnallisuus tulee käyttöön, alamme testailemaan sitä myös Somecon tilillä ja palaamme kokemusten kera asiaan blogissamme.

02.08.2016