Someco

Instagram-mainonta rantautuu 30.9.

#SomenHermolla

Instagram-mainonta rantautuu 30.9.

iPhone kadessaInstagramin käyttäjämäärien kasvaessa tämän täysin mobiililähtöisen yhteisöpalvelun kehitystiimi on selkeästi panostanut Instagram-mainonnan kehittämiseen. Instagram julkaisi tammikuussa 2015, että sen käyttäjämäärä maailmanlaajuisesti on noussut yli 400 miljoonan käyttäjän. Tässä alkaa jo olla niin iso kansainvälinen yhteisö, että sen kaupallistaminen on valtava liiketoiminnallinen mahdollisuus. Nyt onkin tarjolla lisätietoa Instagram-mainonnan kehityksestä ja saapumisesta kaikkien yritysten ulottuville – mainonta alkaa globaalisti 30.9.2015.

Instagram-mainonta alkaa maailmanlaajuisesti 30.9.

Kuka tahansa ei vielä pääse tekemään mainontaa Instagramissa, mutta Instagram julkaisi juuri, että mainonta tullaan lanseeraamaan maailmanlaajuisesti eli myös Suomessa 30.9.2015. Instagram kertoi, että Facebookin mainontatyökaluja ja infraa tullaan hyödyntämään mainonnan ostamisessa, hallinnoinnissa ja mittaamisessa – mutta myös kohdentamisessa. Näin Instagram-mainoksia voidaan kätevästi kohdentaa demograafisten tietojen ja kiinnostuksen kohteiden avulla, kuten myös yritysten oman datan perusteella. Instagram kertoo kuitenkin antavansa käyttäjille ison kontrollin ja mahdollisuuden kehittää näkemiensä mainosten merkityksellisyyttä.

Instagram on kehittänyt mainostuotettaan jatkuvasti ja ahkerasti, mikä on hyvin ymmärrettävää. Kaikki grammaajat eivät varmastikaan tule suhtautumaan kovin positiivisesti Instagram-mainonnan kovaan yleistymiseen kertaheitolla etenkään, kun yksi mainostettu julkaisu varmuudella täyttää koko älypuhelimen näytön palvelua käytettäessä. Instagramin kerrotaankin tehneen beta-testauksessa mukana olevien brändien kanssa laajoja, kalliita kampanjoita. Instagram on myös vaatinut mainostusyhteistyöhön lähteneiltä brändeiltä paljon, eli julkaisujen sisällön laatuun on panostettu paljon enemmän kuin mainostettujen julkaisujen määrään.

Instagram-mainos

Instagram-kuvien uudet muodot ja videoista pidempiä

Instagram teki jo viime viikolla mahdolliseksi niin pysty- kuin vaakamallisten kuvien käytön palvelussaan, kun tähän mennessä vain neliön mallisia kuvia on voitu julkaista. Tämä oli selkeästi ensiaskel kohti mainonnan laajempia hyödyntämismahdollisuuksia. Syyskuun 9. päivä Instagram kertoi myös, että videomainosten kesto voi jatkossa olla jopa 30 sekuntia, kun tähän mennessä videon kesto on ollut maksimissaan 15 sekuntia.

Tilastoinnin käyttöliittymä ja mainonnan ylläpitopaneeli

Instagramin Business Blogissa esiteltiin jo syksyllä 2014 palveluun kehitetty yritystilien käyttöliittymä, jolla voi seurata yritystilin kävijätilastoja. Tällä hetkellä Instagram itse ei siis tilastoja palvelustaan kerro, vaan moni hyödyntää erityisesti Iconosquaren tuottamaa dataa Instagram-julkaisujen reagointien määristä seuratessaan julkaisujen toimivuutta ja sitoutumisasetetta. Tulossa olevalla käyttöliittymällä päästään kuitenkin pureutumaan entistä paremmin Instagram-tilien kävijätilastoihin.

Instagram-tilastotLähde: Instagram

Instagram-mainosten ylläpitopaneelilla toteutetaan beta-mainostusta. Mainosten tilastointi kertoo mainosten näyttökertojen määrästä, kattavuudesta ja näyttötiheydestä, jotta mainoksia voidaan optimoida toimivimmiksi kuten tehdään muissakin yhteisöpalveluissa mainostettaessa. Mainosten kohdentamismahdollisuuksista Instagram-kertoo myös mainostamisen info-sivullaan ja siellä kerrotaan suoraan, että Instagram-mainonnan kohdentamisessa hyödynnetään suoraan myös kyseisen käyttäjän Facebook-toimintatapoja ja kohdennustietoja, joilla myös Facebookissa tälle kohdennetaan mainontaa. Isosta omistajasta on siis Instagramille tässä suhteessa isosti hyötyä.

Instagram kertoo myös, että kaikki palvelun käyttäjät tulevat näkemään ajoittain mainoksia siitä huolimatta, ovatko he yhdistäneet tilinsä Facebook-tiliinsä tai eivät, mutta Facebookista saatavat perustiedot auttavat luomaan osuvamman käyttökokemuksen.

Lähde: Instagram

 

Linkit Instagramiin osana karusellimainoksia ja Call to action -painikkeina

Instagramissa brändit ovat saaneet toimia vuodesta 2013 ja jo pitkään brändit ovat toivoneet lisää toimintoja, joilla voidaan kertoa visualisoituja tarinoita yksittäisen kuvan sijaan. Toisaalta yleisökin kaipaa mahdollisuutta hakea lisätietoa tuotteista, joihin he törmäävät Instagramissa. Pitkään Instagram-markkinoinnin isoin haaste on ollut juurikin se, ettei palvelussa ole voinut jakaa kunnollisia linkkejä, joita klikkaamalla pääsisi lukemaan lisätietoja tai verkkokauppaan shoppailemaan. Nyt Instagram on vihdoin tuonut tämän mahdollisuuden brändeille, jotka mainostavat palvelussa.

Instagram-mainonnan ylläpito

Instagram esitteli ensin blogissaan uusia karusellimainoksia, carusel ads. Tällaista julkaisua vasemmalle pyyhkäisemällä saa nähdä lisää kuvia ja löytää toimivan linkin, jolla pääsee eteenpäin verkossa katsomaan lisätietoja.

Kuten yleensä yhteisöpalveluissa, tämä toiminto tulee käyttöön hiljalleen Instagramissa jo mainontaa tekevien brändien mainoksissa. Sen toimintaa myös testataan ja kehitetään sitä mukaa kun sen toimivuudesta saadaan tietoa.

Uusin Instagramin julkaisema mainostoiminto ovat Call to action -painikkeet, kuten ”Osta nyt” tai ”Rekisteröidy” mainosten alareunassa. Instagram kertoo testaavansa mainoksissa nyt ahkerasti näitä toimintokutsuja ja kehittävänsä niitä yhä paremmin niin käyttäjiä kuin mainostajia hyödyntävään suuntaan.

Instagram CTA
Tämä jo aiemmin julkaistu blogiartikkeli on päivitetty uusien julkaistujen tietojen yhteydessä 29.9.2015.

09.09.2015