Someco
#INBOUND17 Day 4: Rand Fishkinin näkemystä ja yhteenveto
#Insight

#INBOUND17 Day 4: Rand Fishkinin näkemystä ja yhteenveto

Tämä blogi on neljäs ja viimeinen osa #INBOUND17-konferenssin herättämistä ajatuksista, koska nelipäiväinen #INBOUND17-konferenssi tuli torstaina päätökseensä. Viimeisenä päivänä ohjelmassani oli Ed Catmullin keynote, Rand Fishkinin hyvä Spotlight-sessio ja iltapäivällä niin 4 Steps to Creating Explosive Success With Content Marketing on LinkedIn -sessio kuin myyntiin keskittyvä sessio Listen To Sell – Masterig Life’s Most Power Skill. Tässä vlogini neljännen päivän tunnelmista:

Rand Fishkin veti ehdottomasti viimeisen päivän parhaan session. Tämä Mozin perustaja ja hakukoneoptimoinnin saralla maailman tunnetuin guru avasi kolmevarttisessa puheenvuorossaan näkemystään sisältö- ja inboundmarkkinoinnin nykytilaan. Hän nosti esille markkinoinnin myyttejä, jotka estävät markkinoijia panostamasta oikeisiin asioihin ja tekemästä kokeiluja.

Pällimmäisenä mieleen Fishkinin sessiosta jäi heidän tapansa Mozilla laittaa 20 % markkinoinnin budjetista niin sanottuihin vaikeasti mitattaviin kanaviin. Vaikeasti mitattavilla kanavilla hän tarkoitti tässä yhteydessä kanavia, jotka ovat uusia ja nousevia ja joissa mitattavuus ja ROI:n todistaminen ei näin ollen aina ole helppoa. Hän totesi tilanteen olleen yleensä se, että panostusta tehtäessä ei ollut tietoa, mitä panostuksella voitaisiin saada aikaiseksi, mutta lopulta juuri nämä kokeilut uusien kanavien ja keinojen saapuessa ovat olleet niitä, jotka ovat tuoneet edelläkävijämarkkinoijalle kaikista parhaan kilpailuedun muihin alan toimijoihin verrattuna.

Jos opettelet ja kokeilet uusia asioita ensimmäisten joukossa, olet huipulla silloin, kun toiset vasta miettivät, että on pakko alkaa opetella uutta.

Helposti mitattavia kanavia ovat niin sosiaalisen median mainonta kuin klikkipohjainen mainonta ylipäätään, uudelleenkohdennettu mainonta ja sähköpostimarkkinointi. Vaikeammin mitattavia kanavia tai keinoja taas ovat Word of Mouth, hakukoneoptimointi, orgaaninen sosiaalisen median näkyvyys, sisältömarkkinointi ja viestintä ja PR ylipäätään.

Rand Fishkin avasi myös näkemystään hakumarkkinoinnin nykytilasta. Tärkeimpiä asioita, jotka Fishkinin mukaan kannattaa huomioida, jotta yritys löytyy hauista, ovat Googlen kuvahaku, Googlen kartalta löytyminen ja löytyvyys YouTubesta. Lisäksi hän nosti tärkeänä asiana esille ymmärryksen siitä, miten luodaan kysyntää haulle. Tiistain #INBOUND17-ajatuksia kokoavassa blogiartikkelissa jo kirjoitinkin Facebook- ja Google-mainonnan yhteispelistä, ja Fishkin nosti esille tätä samaa teemaa. Google-mainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla voi kasvattaa voitettuja löytymiskertoja lisää suhteessa muihin alan toimijoihin, mutta hakujen määrää eli aiheen kiinnostusta ja kysyntää on todella hankala kasvattaa Googlen palveluita hyödyntäen. Erilaiset brändin tunnettuuteen vaikuttavat toteutukset taas ovat omiaan kasvattamaan hakujen määrää myös Googlen puolella. Näihin aiemmin vaikeasti mitattaviksi viitattuihin kanaviin siis kannattaa panostaa myös tämän näkökulman takia.

Mitä muita ajatuksia neljästä #INBOUND17-päivästä nousi mieleen?

Ehkä olin viimeisenä konferenssipäivänä jo hieman väsähtänyt ja ehkä muutkin olivat, koska koin, että viimeisen päivän sessioista ei enää saanut ihan yhtälailla irti asiaa. Tai ehkä vain olin valinnut sisällöllisesti huonot sessiot. LinkedIn-sessio jäi perustasolle, vaikka luvattiin räjähtävää suosiota sisältömarkkinoinnilla, ja myyntiin keskittyvä sessio samoin oli itsestään selvien asioiden toistelua. Siirryinkin kesken viimeisen session vielä toiseen saliin kuuntelemaan sessiota Google Analyticsin edistyneemmästä hyödyntämisestä ja se olikin sen verran konkreettisempi sessio, että siitä sain paremmin irti ajatuksia.

Me suomalaiset olemme kyllä usein aivan liian vaatimattomia omasta osaamisestamme! Emme ehkä edes ymmärrä, miten paljon osaamme ja ymmärrämme. Toki rapakon takana yritykset ja brändit ovat skaalaltaan paljon isompia, koska niillä on potentiaalisia asiakkaitakin niin valtavasti enemmän, mutta se ei tarkoita, etteikö Suomessa osattaisi tehdä asioita yhtä hyvin. Nykyaikana ajankohtainen tieto teknologisesta kehityksestä saapuu Suomeen aivan samana hetkenä kuin se julkaistaan Yhdysvalloissa. Jotkut toiminnot saattavat saapua meille käyttöön myöhemmin, mutta esimerkiksi suuntaus, mihin Facebookin kehitetään, on kovin selkeä näin Suomestakin katsottuna.

Facebook Messenger ja viestittelysovellusten globaali suosio ylipäätään nousi esille todella monessa sessiossa. Jos tällä hetkellä seuraa, millaiset sovellukset ovat ladatuimpien joukossa App Storessa, niin huomaa suurimman osan niistä olevan keskittyneitä viestittelyyn. Suosituimpien sovellusten joukossa ei ole enää yhtä paljon pelejä kuin ennen.

Facebook hakee kovasti inspiraatiota kiinalaisten suosion saavuttaneelta WeChatilta. Lisäksi Facebook kilpailee Watch-alustalla ja omilla tuotannoillaan televisioyhtiöiden kanssa. Rekrytointia Facebook taas ottaa haltuun työpaikkailmoittelulla, ja Marketplacen avulla se taas opettaa ihmisiä käymään kauppaa alustallaan. Facebook omistaa globaalisti suurimmat mobiilisovellukset ja sen voittokulku tuntuu vain jatkuvan, kiitos yhtiön nopean kokeilu- ja kehittämiskulttuurin.

P.S. Ensi keskiviikkona 4.10. klo 10-11 toteutan seuraavan kerran #SomenHermolla-webinaarin, jossa avaan ajankohtaisia uudistuksia sosiaaliseen mediaan liittyen. Lupaan nostaa esille webinaarissa myös paljon pointteja, joita en saanut näihin #INBOUND17-bloggauksiini mahtumaan. Kannattaa siis tulla mukaan tutustumiskerralle, jos et ole vielä ilmoittautunut mukaan!

Tämä on neljäs blogikirjoitus #INBOUND17-konferenssin kuulumisista. Muut kirjoitukseni ja vlogini konferenssista: Brené Brown – ole inhimillinen tai et enää opi, Facebook TV ja Facebook-mainonnan optimointi ja Michelle Obama, Facebook Messenger ja nousevat kanavatKaikki Somecon #INBOUND17-sisällöt löydät täältä.

29.09.2017