Someco
#INBOUND17 Day 3: Michelle Obama, Facebook Messenger ja nousevat kanavat

#INBOUND17 Day 3: Michelle Obama, Facebook Messenger ja nousevat kanavat

Michelle Obama oli ehdottomasti #INBOUND17-konferenssin odotetuin esiintyjä. Osallistujia neuvottiin saapumaan konferenssikeskukseen aamulla jo tunteja aikaisemmin, koska tiedossa olisi turvatarkastuksia ja paljon jonotusta. Kaikki osallistujat eivät tulisi mahtumaan pääsaliin, vaan osa jäisi katsomaan keynotea screeneiltä muista saleista. Suomen ja Bostonin aikaero on seitsemän tuntia, joten minulle ei tehnyt lainkaan tiukkaa lähteä ajoissa eli Suomen puoliltapäivin jo paikalle. Olin paikallista aikaa puoli seitsemältä konferenssikeskuksessa ja pääsin sujuvasti sisään turvatarkastuksista. Aamukahvi mukaan ja sitten saliin pääsyä odottelemaan. Saliin pääsyä saatiinkin odotella melkein tunnin verran, ja olin optimistisesti ajatellut, että salissa odotellessa voisin vaikka julkaista edellisestä päivästä kirjoittamani blogikirjoituksen. Paikalla taisivat kuitenkin todella olla kaikki seminaarin osallistujat, nimittäin wifi kaatui täysin.

Oli hienoa nähdä Michelle Obaman kaltainen roolimalli livenä ja kuulla hänen rohkaisevan naisia uskaltamaan elämässään tekemään niitä asioita, joita he haluavat tehdä. Olisin kuitenkin toivonut enemmän puhetta viestinnästä, sillä onhan Michelle Obama maailmanluokan viestijä ja puhuja. Koko sessio kuitenkin keskittyi politiikkaan ja naisten voimaannuttamiseen – hieman toki puhuttiin siitä, millainen johtaja Michelle Obama itse on. Tärkeitä asioita, mutta viestinnästä keskustelu olisi ollut toki alan ammattilaisille suunnatussa konferenssissa vielä kiinnostavampaa.

Kehityssuuntia: Facebook Messenger ja Facebook Lead Ads

Aamun ensimmäisenä koulutuksellisena sessiona osallistuin HubSpotin Head of Marketing (APAC) James Gilbertin sessioon Facebook Messengerin kehityksestä ja sen hyödyntämismahdollisuuksista. Jo pitkään Facebook on ollut valmis tekemään tuotekehitystä kopioimalla muiden teknologiayhtiöiden jo testaamia toimintatapoja. Aiemmin on kopioitu niin Foursquarelta kuin Snapchatilta, ja nyt kopioidaan Kiinan WeChatilta. WeChat on Kiinassa toimiva supersovellus, jonka kautta käyttäjät pystyvät hoitamaan viestittelyn lisäksi suunnilleen kaiken ostamisesta ja maksamisesta lähtien. Facebook Messengeriä kehitetään nyt kovaa vauhtia tällaiseksi supersovellukseksi.

Facebook Messengeriä voidaan jo nyt hyödyntää lukuisilla tavoilla muussakin kuin asiakaspalvelussa. Esimerkiksi Hubspot on hyödyntänyt Messenger-botteja tapahtumien ilmoittautumisessa, liidien keruussa ja verkkokaupassa itsestäänselvän asiakaspalvelussa hyödyntämisen lisäksi, ja saanut erinomaisia tuloksia.

Seuraavaksi osallistuin Facebookin MarTech Partnerships Lead Louis Moynihanin ja HubSpotin Product Manager Lars Osterbergin sessioon Get More Leads from content with Facebook Lead Ads. Sessio oli selkeästi suunnattu B2B-markkinoijille, jotka ovat epävarmoja Facebookin hyödyistä B2B-markkinoinnille. Pakko sanoa, että sisältö jäi harmi kyllä aika pinnalliseksi, koska sessiossa käytiin lähinnä läpi Facebookin liidimainonnan toteutusmahdollisuuksia, jotka toki olivat itselle jo täysin tuttua asiaa.

Nousevat kanavat

HubSpotin VP of Marketing Meghan Keany Anderson kertoi iltapäivän sessiossaan Hubspotin omia kokemuksia nousevista kanavista. Noin vuosi sitten HubSpotilla oli luotu pieni tiimi testailemaan uusia kanavia – niitä, joista ei välttämättä ohjatakaan liikennettä perinteiseen tyyliin omaan mediaan liidien perässä. Käytännössä Anderson kertoi, miten HubSpot on ottanut haltuun Mediumia, podcasteja ja suoria lähetyksiä.

Anderson kertoi, että vaikeinta heille olikin ollut sisällön optimointi ihmisille, koska HubSpotin oma markkinointi on niin pitkälti perustunut sisältömarkkinointiin hakukoneissa, eli tekstien hakukoneoptimointi on ollut kaiken A ja O. Silloin kun sisältöä tuotetaankin Mediumissa ihmisille, ei ollutkaan enää mahdollista miettiä pelkkää tekstin muotoilua, vaan piti miettiä, miksi muut käyttäjät suosittelisivat sisältöjä. Mediumissa tärkeintä Andersonin mukaan oli päästä suositeltujen sisältöjen listaukseen.

Podcastit ja suorat lähetykset vaativat paljon heittäytymistä. Etenkin podcastien markkinointi on suht hankalaa, koska vaikka kuinka paljon jakaisit Facebookissa tai Twitterissä tietoa podcastista, et todennäköisesti saa käyttäjiä juuri sillä hetkellä laittamaan kuulokkeita päähän ja siirtymään kuuntelumoodiin. On kuitenkin tärkeää kertoa podcasteista ja ohjata ihmisiä niiden pariin kaikissa mahdollisissa kanavissa, koska brändin ja podcast-tietoisuuden kasvaessa kuuntelijoitakin alkaa löytyä podcasteille. Ylipäätään Anderson kehoitti sessiossaan todella moneen kertaan heittäytymään rohkeasti uusien sisältömuotojen hyödyntämiseen, koska se on ainoa tapa oppia.

Päivän vlogi

Olen tehnyt vlogin joka päivä tällä viikolla konferenssin tunnelmista. Alta löydät upotettuna kolmannen konferenssipäivän ajatuksia. Videolla näet Michelle Obaman saapuvan lavalle. Lisäksi kerron hieman konferenssin osallistumiskokemuksesta.

Tämä on kolmas blogikirjoitus #INBOUND17-konferenssin kuulumisista. Aiemmat kirjoitukseni ja vlogini konferenssista: Brené Brown – ole inhimillinen tai et enää opi ja Facebook TV ja Facebook-mainonnan optimointia ja Rand Fishkinin näkemystä ja yhteenvetoKaikki Somecon #INBOUND17-sisällöt löydät täältä.

28.09.2017