Someco
#INBOUND17 Day 2: Facebook TV ja Facebook-mainonnan optimointia

#INBOUND17 Day 2: Facebook TV ja Facebook-mainonnan optimointia

Tämä blogiartikkeli on toinen osa blogisarjastani, jossa käsittelen Bostonissa järjestettävän #INBOUND17-seminaarin antia. Avaan tässä artikkelissa etenkin Facebook Premium Marketing Expert Mari Smithin sessiota Facebook TV:stä ja Hubspotin Principal Marketing Manager of Paid Acquisition Rex Gelbin sessiota Facebook-mainonnasta. Avaan tunnelmia seminaarin toisesta päivästä myös alta löytyvästä vlogissani.

Facebook TV – videon merkityksen kasvu

Odotin innoissani Mari Smithin puheenvuoroa otsikolla Facebook TV: How to Maximize Your Reach and Results Using Video. Smith on yksi maailman seuratuimmista Facebook-asiantuntijoista ja hän on mm. toteuttanut Yhdysvalloissa pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattuja laajoja koulutuskiertueita yhteistyössä Facebookin kanssa. Hän tekee siis Yhdysvaltain mittakaavassa hyvin vastaavia asioita kuin me Somecolla, keskittyen erityisesti Facebookiin.

Smith puhui sessiossaan erityisesti videoiden kehityksestä sosiaalisessa mediassa. Niiden nousun taustalla on meille kaikille tuttuja asioita. Taustalla on niin älypuhelinten käytön kasvu kuin myös ihmisten oppimat uudet tavat kuluttaa sisältöä älypuhelimilla. Yhä useampi tykkää katsoa lyhyitä videoita etenkin, jos kyseessä on kaverin suosittelema sisältö. Monilla meistä asioihin keskittymisen aikajänne on lyhentynyt ja siten videoiden silmäilystä on tullut suosittua. Erilaiset mahdollisuudet tuottaa videota myös ovat vielä varsin uusi asia – esimerkiksi Facebook Watch on vastikään lanseerattu. Mari Smith nosti esille vakuuttavia tilastoja videoiden suosion yleistymisestä.

Forbesin tutkimuksen mukaan ylin johto kuluttaa sisällön mieluummin videona kuin tekstinä, mikäli sama sisältö on tarjolla kummassa tahansa formaatissa.

Smith kertoi Facebook Watchin käyttöönoton olevan tässä vaiheessa mahdollista verifioiduille yhdysvaltaisille tileille eli käytännössä julkisuudesta tunnetuille henkilöille, joilla on laaja seuraajakunta. Näin uudenlaisen toiminnon lanseerausvaiheessa Facebook haluaa varmistaa sisällön laadun, joten ensimmäisenä mukaan pääsevät laajalti seuratut ja tunnetut henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita panostamaan Facebook-sarjojensa laatuun.

Smith puhui ohimennen myös Facebookin muiden alustojen kehityksestä. Näistä Messengeriin liittyen olenkin vielä huomenna menossa kuuntelemaan erillistä sessiota. Smith painotti, että Instagramissa mainonnan mahdollisuudet tulevat kehittymään nopeasti, ja että WhatsApp tulee varmasti pilotoinnin pian päättyessä laajentamaan yritysten mahdollisuuksia toimia palvelussa.

Facebook-mainonnan optimoinnista

Toinen tiistain sessio, jota kovasti odotin, oli Hubspotin Rex Gelbin puheenvuoro: What I’ve learned about paid ads from spending millions on Facebook. Tältä puheenvuorolta lähdin hakemaan vahvistusta siihen, mitä olen itse ja yhdessä mainonnan tiimimme kanssa oppineet meidän Facebook-mainonnan toteutuksia optimoitaessa. Vahvistusta tulikin paljon.

Gelbin puheenvuoro lähti tosin liikkeelle varsin perusteista ja loppupuolella vasta päästiin varsinaisesti vauhtiin Facebook-mainonnan optimoinnin suhteen. Gelb painotti erityisesti sitä, että mainonnan optimaalinen toteutus on aina brändiriippuvaista ja sitä voi oikeasti oppia vain testaamalla kunkin brändin kohdalla erilaisia taktiikoita ja siten tulosten kautta rakentamalla ymmärrystä kyseisen brändin yleisön tavoista toimia verkossa ja reagoida viesteihin. Hän kehottikin kaikkia lähtemään Facebook-mainonnassa liikkeelle funnelin yläpäästä eli brändin rakentamisella ja siirtymään sitä mukaa syvemmälle kohdennettuun mainontaan ja asiakkaan ostoprosessiin, kun tietoa kertyy asiakkaan käyttäytymisestä yhä enemmän.

Gelb myös kehotti mainostajia muistamaan, että Google AdWords ja Facebook Ads eivät ole lainkaan toistensa kilpailijoita – tähän harhakäsitykseen törmää usein. Ne ennemminkin täydentävät toisiaan. Google-hakua tehtäessä yrityksen tai brändin on todella tärkeää löytyä, mutta Google-hakujen määrän kasvattaminen Googlen tarjoamien palveluiden avulla on hyvin hankalaa. Tällöin vuoroon astuu Facebook-mainonta erityisesti brändin tunnettuuden ja kysynnän rakentamisessa.

Tämä on toinen blogikirjoitus #INBOUND17-konferenssin kuulumisista. Muut kirjoitukseni ja vlogini konferenssista: Brené Brown – ole inhimillinen tai et enää opi ja Michelle Obama, Facebook Messenger ja nousevat kanavat ja Rand Fishkinin näkemystä ja yhteenvetoKaikki Somecon #INBOUND17-sisällöt löydät täältä.

27.09.2017