Someco
Facebookista kauppapaikka – niin yrityksille kuin yksityiskäyttäjille

Facebookista kauppapaikka – niin yrityksille kuin yksityiskäyttäjille

Perinteisesti digimarkkinoinnissa roolit ovat olleet selvät – Facebookissa rakennetaan näkyvyyttä ja sitä kautta kysyntää, kun taas Googlessa hakuja tekevät ne, jotka haluavat ostaa jotain. Facebook on kuitenkin lähtenyt horjuttamaan tätä roolitusta ja rakentamaan palvelustaan yhä vahvemmin kauppapaikkaa, jossa tuotteet ja palvelut oikeasti vaihtavat omistajaa ja kauppa käy. Tämä blogiartikkeli on alunperin kirjoitettu 31.10.2016. Facebook Marketplace saapui Suomeen 6.9.2017, joten lähdin päivittämään tätä artikkelia.

Jo pitkään Facebookissa on toiminut paljon ryhmiä, joissa myydään käytettyä tavaraa – esimerkiksi lastenvaatekirppiksiä tuntuu löytyvän jokaiselle pitäjälle useampiakin. Yhä useampi kuluttajista on siis oppinut, että Facebookissa voi ostaa ja myydä – mutta tämä on ryhmien toiminnallisuuksilla varsin vaivalloista. On alustavia varauksia ja säätöä välillä moneenkin suuntaan.

Facebook on huomannut kuluttajakäytöksen muutoksen: Facebookissa ostamisesta on tullut tavanomaista.

Siksi tämä kansainvälinen jätti on lähtenyt kehittämään uusia toimintoja, joiden avulla se pyrkii tekemään Facebookista yhä vahvemmin kaupankäynnin alustan. Facebook Marketplace on juuri tullut Suomessakin yksityishenkilöiden hyödynnettäväksi ja yrityssivuille on luotu mahdollisuus verkkokaupankäyntiin.

Facebook Marketplace

Kuluttajille erilaiset Facebook-ryhmät ovat käytännössä olleet tähän asti kätevin tapa tehdä myynti-ilmoituksia, joilla on tavoittanut potentiaalisesti kyseisen aihepiirin tuotteista kiinnostuneita. Jo viime syksynä Facebook lanseerasi Yhdysvalloissa, Briteissä, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa Marketplace-toiminnon, ja elokuussa kerrottiin, että Marketplace laajentuu Eurooppaan. Minulle Marketplace tuli käyttöön mobiilisovelluksen päivityksen yhteydessä 6.9.2017. Kuten oheisesta kuvakaappauksesta näet, käytännössä mobiilisovelluksen alareunaan on ilmaantunut uusi kaupan painike, jota klikkaamalla pääset helposti selaamaan myynti-ilmoituksia lähialueeltasi tuotteen luokan tai hinnan perusteella. Myynnissä olevien tuotteiden yläpuolella taas on kenttä, jonka kautta pääset tekemään oman myynti-ilmoituksesi. Myynti-ilmoitusta tehdessään myyntiin voi laittaa tuotteita tai ajoneuvoja. Myös asuntojen vuokraus ja myyminen Facebook Marketplacessa on mahdollista.

Jatkossa ryhmiä ei siis enää tarvita kauppaamiseen ja ostajan löytämiseen, vaan kauppaa voidaan käydä suoraan Facebook Marketplacessa. Voit selata eri teemoja, kuten kotia ja puutarhaa, asusteita, elektroniikkaaa, viihdettä tai perheeseen tai harrastuksiin liittyviä kategorioita. Voit hakea ilmoituksia alueeltasi sijaintisi perusteella, tai voit vaihtaa kartalta tarkasteluun eri sijainnin ja katsoa naapuripaikkakunnan ilmoituksia. Kaupanteon yksityiskohdat ja maksun ostaja ja myyjä hoitavat keskenään – Facebook ei siis ainakaan tässä vaiheessa aio tuoda Marketplaceen maksamista helpottavia työkaluja. Facebook on kertonut, että Marketplace on käytettävissä yli 18-vuotiailla iPhone- ja Android-puhelimissa.

Kauppa yrityksen Facebook-sivuilla

Yrityssivuille Facebook on myös myös tuonut kaupankäynnin mahdollisuuden. Kauppaosion lisääminen antaa sivun ylläpitäjälle mahdollisuuden myydä tuotteita asiakkailleen suoraan Facebookissa. Linkki Facebook-kauppaan näkyy sivun vasemmassa reunassa osioiden listauksessa (kuten tietoja, kuvat, tapahtumat). Kauppaan voidaan ladata tuotteita ja tuotetietoja. Tässä vaiheessa Facebook ei tarjoa maksuvälineitä, vaan kaupasta pitää sopia joko yksityisviestein tai sitten maksu ohjataan Facebookin ulkopuoliselle sivustolle. Kaupassa voi tehdä tuotteita mainostavia Facebook-mainoksia, ja myös kävijöiden tiedoista saa dataa. Facebook-kaupan käyttöönotosta voit lukea lisää erillisestä blogiartikkelistani.

Kuluttajien käytös muutoksen ytimessä

Kiinnostavaa näissä Facebookin tuomissa uusissa kaupankäynnin toiminnallisuuksissa on taustalla hyrräävä kuluttajakäytöksen muutos. Aiemmin Facebook on ollut paikka, jossa seurataan kaverien kuulumisia ja viestitään. Kaupankäynti ja tuntemattomienkin tavoittaminen Facebookissa on kuitenkin tullut yhä suositummaksi, joten Facebook varmasti näkee tässä liiketoimintamahdollisuuksia. Yhä edelleen monien mielissä ja yritysten budjeteissa Facebook ei ole yhtä tärkeä mainonnan alusta kuin Google, koska Googlen kautta tulevia ostoksia ja konversioita on suoraviivaisempaa seurata ja mitata. Facebookissa toki usein on tehty ensin taustatyö ja luotu kysyntä, jotta joku on päätynyt Google-haun tekemään ja tuotetta ostamaan. Nyt kuluttajakäytöksen muuttuessa Facebookista tulee arjen kauppapaikka. Näin ollen sen rooli ja arvostus lienee myös muuttumassa, kun mietitään ostokäyttäytymistä. Kaupanteon mahdollisuuksien kasvaessa Facebookista tulee yhä merkittävämpi peluri ja varteenotettavampi markkinointialusta, jonka toimintojen hyödyntämiseen kannattaa oikeasti panostaa.

Blogiartikkeli julkaistu alunperin 31.10.2016 ja päivitetty 6.9.2017.

06.09.2017