Someco

Facebook Reactions: tykkäyspeukun rinnalle toimintoja

#SomenHermolla

Facebook Reactions: tykkäyspeukun rinnalle toimintoja

Facebookreactions, photo by MashableFacebook on nyt laajentanut käyttäjien keinoja reagoida toistensa ja Facebook-sivujen julkaisuihin tuomalla perinteisen ja ikonisen tykkäyspeukun rinnalle muita toimintosymboleja. Nämä symbolit löytyvät jatkossa peukkupainikkeen alta aukeavana rivistönä erilaisia vaihtoehtoja reagoida julkaisuihin: Love, Haha, Yay, Wow, Sad ja Angry.

Facebookin tavoitteena on tarjota käyttäjille uutisvirrassa mahdollisimman kiinnostavaa ja relevanttia sisältöä. Tykkäämällä julkaisuista ja jatkossa myös reagoimalla näillä muilla symboleilla julkaisuihin Facebookin uutisvirran algoritmi tulkitsee, millaista sisältöä kukin käyttäjä haluaa omassa uutisvirrassaan nähdä. Facebook kehittää näiden sisällön näkymistä optimoivien algoritmien käyttöä jatkuvasti. Algortimiä kutsuttiin aiemmin EdgeRankiksi – nykyisin puhutaan vain Facebookin uutisvirran algoritmistä.

Facebook Reactions antaa mahdollisuuden reagoida monipuolisemmin

Samalla Facebook näkee uudet symbolit keinona yrityksille ja julkaisijoille ymmärtää paremmin, miten ihmiset reagoivat sisältöihin Facebookissa. Ongelmanahan on usein ollut se, että esimerkiksi surullisista uutisista ei ole haluttu tykätä – toisaalta Facebook ei ole halunnut ottaa ”en tykkää” -painikettaakaan ymmärrettävästi käyttöön. Facebookin CEO Mark Zuckerberg jo vuonna 2014 kommentoi dislike-painikkeen käyttöönoton mahdollisuutta näin:

Everyone feels like they can just push the Like button, and that’s an important way to sympathize or empathize with someone. We need to figure out the right way to do it so it ends up being a force for good, not a force for bad.

Facebook-sivujen tilastoissa tullaan erittelemään eri reaktioiden käytöt, joilloin ylläpitäjät saavat tietoa, millaisia reaktioita julkaisut ovat käyttäjissä herättäneet. Reaktiosymbolien käyttö tulee vaikuttamaan mainosten jakeluun Facebookissa samalla tavalla kuin ennen tykkäys vaikutti, eli positiivisena palautteena mainostetulle sisällölle. Tosin tulkinnasta riippuen painikkeet voivat toki symboloida negatiivisempiakin tunteita.

Facebook-reactions

Facebook aloitti uutuuspainikkeiden testaamisen Irlannissa ja Espanjassa jo viime lokakuussa ja on tuomassa ne käyttöön globaalisti tulevina viikkoina. Suomeen reaktiopainikkeet rantautuivat 24.2.2016. Jäämme snyt mielenkiinnolla odottamaan, miten symbolit muuttavat käyttäytymistämme uutisvirrassa.

Blogiartikkeli päivitetty 24.2. kun reaktiopainikkeet rantautuivat Suomeen.

28.01.2016