Someco

Facebook viilaa EdgeRankia ajankohtaisemmaksi

#SomenHermolla

Facebook viilaa EdgeRankia ajankohtaisemmaksi

facebook logoFacebook kehittää jatkuvalla sykkeellä uutisvirtaansa määrittelevää EdgeRank-algoritmia toisaalta vastaamaan paremmin Facebookin omia tarpeita ja palvelun käyttäjien toiveita. Viimeisin päivitys uutisvirtaan korostaa julkaisujen ajantasaisuutta ja niiden saamien reagointien määrää.

Facebookin tavoitteena on julkaista oikeanlaisia julkaisuja, oikeilla hetkillä juuri oikeille käyttäjille, jotta palvelu voisi tarjota optimaalisen käyttäjäkokemuksen. Tätä tavoitetta varten algoritmia on nyt muutettu huomioimaan trendaavat aiheet, jollaisista hyviä esimerkkejä ovat televisiosarjat tai urheilulähetykset, joista algoritmi voi huomata yhtäkkiä tehtävän huomattavan paljon julkaisuja.

Brändi: osallistu trendaaviin, ajankohtaisiin aiheisiin!

Facebook tuo selkeästi muutoksesta viestittäessä esille, että se antaa jatkossa hyvin uutisvirrassaan näkyvyyttä julkaisuille, jotka käsittelevät trendaavia eli ajankohtaisia aiheita. Näin ollen Facebook-sivuja ylläpitävien kannattaa entistä enemmän panostaa ajankohtaisiin trendeihin ja reagoida juuri oikealla hetkellä – näin omille julkaisuilleen voi kerätä huomattavan yleisön. Facebookin Erich Owens kirjoittaa näin:

This means that when a friend or Page you are connected to posts about something that is currently a hot topic of conversation on Facebook, that post is more likely to appear higher up in News Feed, so you can see it sooner.

Esimerkkinä trendaavasta aiheesta Facebook käyttää allaolevaa esimerkkiä. Suomessa tällaiseksi trendaavaksi aiheeksi olisi esimerkiksi viime perjantaina hyvin todennäköisesti noussut Vain Elämää -televisio-ohjelma, joka Twitterinkin puolella tavoitti valtavan määrän osallistumisia ja jakoja sekä nousi maailmanlaajuisesti trendaavaksi aiheeksi.

Reagointien määrän vaikutus

Toinen asia, jonka Facebook kertoo entistä enemmän vaikuttavan uutisvirtaan, on julkaisujen saamien reagointien eli tykkäysten ja kommenttien määrä. Jo pitkään Facebook on määritellyt julkaisujen näkyvyyttä sen mukaan, paljonko niihin reagoidaan, mutta jatkossa Facebook huomioi myös, milloin julkaisuihin reagoidaan. Samalla Facebook kertoo myös nostavansa tasaisin väliajoin käyttäjien uutisvirtojen alkuun julkaisuja, jotka ovat aiemmin olleet uutisvirrassa niin alhaalla, että käyttäjä ei ole tullut skrollanneeksi kyseiseen julkaisuun asti. Tätä tapahtuu hyvin todennäköisesti etenkin, jos nämä kyseiset julkaisut saavat paljon reagointeja toisilta Facebookin käyttäjiltä. Tämän takia voimme hyvinkin usein huomata, että omassa uutisvirrassa näkyy parikin päivää vanhoja julkaisuja, vaikkei niitä ole mainostettu eli Sponsoroitu julkaisu -tekstiä ei näy.

Yhteenvetona

Facebook tuo aina muutoksensa hiljalleen käytäntöön, joten välitöntä muutosta ei välttämättä heti huomaa. Trendaavat, ajankohtaiset aiheet ovat kuitenkin juuri niitä aiheita, jotka ihmisiä kiinnostavat eli joihin tykkääjät ylipäätään reagoivat. Nyt kun myös Facebook alkaa selkeästi niiden levittämiseen panostaa, kannattaa omaa sisällöntuotantoa Facebookissa kehittää entistä joustavammaksi. Tarvitaan siis entistä enemmän valmiutta reagoida ajankohtaisiin aiheisiin!

22.09.2014