Someco
Facebook Työpaikat -osio rantautunut ensimmäisille suomalaisille sivuille

Facebook Työpaikat -osio rantautunut ensimmäisille suomalaisille sivuille

Facebook julkaisi helmikuussa lähtevänsä haastamaan LinkedIniä rekrytoinnin saralla. Nyt konkreettisia askelia on otettu jo Suomessakin, ja ensimmäiset suomalaiset Facebook-sivut ovat päässeet julkaisemaan omat työpaikkailmoituksensa Facebookissa.

Osa meistä pääsee jo katsomaan avoimesti listattuja työpaikkoja suuntamalla Facebook Työpaikat -osioon. Linkki tähän osioon on ilmaantunut myös ainakin osalle Facebook-käyttäjiä, ja se löytyy etusivun uutisvirran vasemman reunan valikosta, kun klikkailee auki valikon ”Näytä enemmän” -kohtaa. Tuosta osiosta löytyy mahdollisuus hakea sijainnin, toimialan ja työtehtävän tyypin pohjalta Facebookissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja.

Facebook Työpaikat -välilehti Facebook-sivulle

Niille Facebook-sivuille, joilla on jo mahdollisuus julkaista Facebook-sivuja, ilmestyy sivun asetuksiin, Muokkaa sivua -kohdan alle vaihtoehtoisena välilehtenä Työpaikat -välilehti. Tältä välilehdeltä löytyy mahdollisuus julkaista sivulle työpaikkajulkaisu. Facebook kertoo, että välilehden kautta voi jakaa työpaikkoja, eikä se maksa mitään. Lisäksi jos haluat tavoittaa laajemmin ihmisiä, työpaikkajulkaisuja voi mainostaa. Hakemukset lähetetään lähtökohtaisesti Facebook-sivun viestit-osioon, joten niihin vastaamisen pitäisi olla helppoa. Tämä voi kyllä mielestäni aiheuttaa hankaluuksia – Facebook-sivujen ylläpitäjä tai moderaattori ei välttämättä aina ole organisaatiossa oikea henkilö työhakemusten käsittelijäksi.

Työtehtävän julkaiseminen Facebook-sivulla

Pääsin testaamaan uuden työtehtävän julkaisemista Facebook-sivulla, jolla jo oli mahdollisuus julkaista työtehtävä. Alta näet kuvakaappauksena, miltä uuden työtehtävän julkaisun vaihtoehdot näyttävät eli millaisia vaihtoehtoja ilmoituksen toteutukseen on tarjolla. Ensinnäkin työnantajan sivu valitaan alasvetovalikosta. Työtehtävää voidaan esitellä, antaa kuva tai käyttää sivun olemassaolevaa kansikuvaa, antaa työnimike ja työn sijainti. Valinnaisena voi täyttää tiedon palkasta, alasvetovalikosta valiten joko tunnissa, päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vuodessa. Työn tyypiksi voi alasvetovalikossa valita kokopäivätyön, osa-aikatyön, harjoittelun, vapaaehtoisen tai sopimuksen. Tietoja-kentässä voi kuvailla työtehtävää ja sen edellytyksiä. Lisäkysymyksiä voi esittää avoimina kysymyksinä, kyllä/ei-kysymyksinä tai monivalintakysymyksinä. Vaihtoehtona on myös hakemusten vastaanottaminen sähköpostitse. Mainonnan hallinnasta tuttuun tapaan sitä mukaan, kun täytät tietoja vasemman reunan kenttiin, rakentuu julkaisu sivun oikeaan reunaan.

Kun työpaikkajulkaisu on luotu, se menee Facebookille hyväksyttäväksi. Facebook lupaa, että työpaikkajulkaisu tulee näkyville Facebookissa vuorokauden sisällä. Työpaikkajulkaisu tulee olemaan aktiivinen 30 päivän ajan. Facebook lupaa lähettää muistutuksen, ennen kuin työpaikkajulkaisu vanhenee. Kaikki vastaanotetut hakemukset voi tarkistaa sivun yksityisviesteistä.

Yhteenveto

Facebook on lähtenyt hiljalleen edistämään työpaikkailmoittelun mahdollistamista palvelussaan. Ensimmäiset yritykset ja organisaatiot ovat jo päässeet työpaikkajulkaisuja tekemään, mutta ilmeisesti ne näkyvät ainoastaan murto-osalle suomalaisista Facebook-käyttäjistä – niille, joille on ensimmäisinä tullut tämä ominaisuus käyttöön. Uskomme, että uuden rekrytointiominaisuuden käyttömahdollisuudet tulevat varsin pian laajentumaan ja että tästä tulee tärkeä työkalu monelle rekrytoijalle. Facebookia kun käyttää niin suuri osa tavallisista kansalaisista, että moneen työpaikkaan voi olla helppo tavoittaa potentiaalisia hakijoita juuri Facebookin kautta.

13.06.2017