Someco

Facebook-mainonnan kuvien tekstirajoitus poistuu – vaan ei kokonaan

#SomenHermolla

Facebook-mainonnan kuvien tekstirajoitus poistuu – vaan ei kokonaan

facebook_mainontaFacebookissa on jo pitkään ollut käytössä rajoitus mainostettavien kuvien sisältämään tekstin määrään. Facebook päätyi aikanaan tähän ratkaisuun, koska se ei ole halunnut palvelustaan muodostuvan kanavaa, joka on täynnä perinteisiä mainoksia eli bannereita, jotka ovat täynnä tekstiä. Nyt Facebook on päättänyt siirtyä uuteen toimintatapaan: tekstin määrää rajoittava sääntö poistuu ja samalla siirrytään mainonnan toimituspohjaiseen ratkaisuun. Jatkossa mainoksesi saa hyvät osuvuuspisteet, jos se sisältää enintään vanhan tekstisäännön mukaisen määrän tekstiä, ja taas huonommat osuvuuspisteet, jos se sisältää enemmän tekstiä. Samalla myös tekstitarkistus (entinen ruudukkotyökalu, text overlay tool) uudistuu.

Uudistunut tekstirajoitus

Facebook on testannut uudistettua käytäntöä jo useammissa maissa, ja tänään 8. kesäkuuta 2016 uudistunut käytäntö on lanseerattu myös Suomessa. Mainonnassa sallittu määrä tekstiä pysyy lähes samana kuin aiemmin ja Facebook-mainonnassa tullaan suosimaan vain vähän tekstiä sisältäviä mainoksia ja mainostettavia julkaisuja. Suurempi tekstin määrä kuvassa ei siis jatkossa enää estä julkaisun mainostamista, mutta mainonnan huutokaupassa algoritmit tulevat suosimaan niitä mainoksia, joissa vanhaa tekstisääntöä ei rikota.

Entinen ruudukkotyökalu, nykyinen kuvan tekstitarkistus löytyy yhä Facebookista, tosin uudistuneena, kuten alla näet. Työkalun avulla voi jatkossakin testata, onko julkaisussasi sopiva ja sallittu määrä tekstiä vai onko tekstiä sijoiteltu liikaakin mainoksen pinta-alalle. Facebook on myös luvannut kehittää mainosten hallintaa niin, että on entistä helpompi huomata jo mainoksen toteutusvaiheessa, jos kuvassa on liikaa tekstiä ja nyt mainontaa toteutettaessa tästä tuleekin jo automaattisia huomautuksia.

Kuvan-tekstitarkitus

Mainonnan käytännöt yksinkertaistuvat

Jo aiemmin Facebook on linjannut, että 20 prosentin tekstikäytäntö ei koske kuvia tuotteista, joissa itsessään on tekstiä, esimerkiksi kirjojen kannet ja albumien kansikuvat, pelien sovellusten kuviin upotettua tekstiä eikä sarjakuvia, joissa teksti on osa sarjakuvaa. Facebook on tarkalla hyväksymisprosessilla seurannut, ettei käytäntöä pyritä rikkomaan, eli etteivät hyväksymisprosessia läpäise mainokset, joiden kuvia on selkeästi muokattu siten, että tuotteeseen on lisätty tekstiä käytännön kiertämistä varten. Tekstisääntö on aiheuttanut suuria haasteita Facebook-mainonnan toteutuksessa esimerkiksi kirjoja markkinoivilla, koska kuvat, joissa on kirjojen kansia, on hyväksymisprosessissa usein suljettu pois, ja mainostajan on pitänyt käyttää mainosjulkaisu uudelleenhyväksyttävänä omien saatesanojen kera, jotta mainonnan on saanut vihdoin käyntiin.

Näin ollen uskon, että uudistus tuo kaivattua joustavuutta mainonnan toteuttamiseen. Vähäinen tekstimäärä kannattaa kaikkien huomioida Facebookissa muutenkin kuin säännön vuoksi – Facebookille ominaista sisältöä eivät ole kirjavat bannerit vaan ennemmin aidot ja visuaaliset kuvat. Suuri osa Facebookin käyttäjistä kun ei tule kanavaan katsomaan mainoksia, vaan kuulemaan tuttujensa ja hänelle tärkeiden yritysten, brändien ja yhdistysten kuulumisia. Mainos tai mainostettu julkaisukin toimii siis uutisvirrassa paremmin, kun se ei ole liian mainosmainen eli siinä ei ole liikaa tekstiä.

08.06.2016