Someco

Facebook lopettaa tykkäysportin – kampanjointi muuttuu taas

#SomenHermolla

Facebook lopettaa tykkäysportin – kampanjointi muuttuu taas

facebookMarkkinointi Facebookissa on jatkuvassa murroksessa ja aina ei tiedä, mitä seuraavan mutkan jälkeen tapahtuukaan. Tällä kertaa Facebook lähtee muuttamaan kilpailujen ja kampanjoiden järjestämistä isosti: tykkäysportin eli like gaten käyttö Facebook-sivujen kampanjoinnissa kielletään marraskuun 5. päivä lähtien.

Jatkossa Facebookissa ei saa järjestää kampanjoita enää samalla tavalla: kampanjan osallistujaa ei saa edellyttää tykkäämään sivusta ennen kilpailuun osallistumista. Tämä kampanjamuoto on ollut tähän mennessä Facebookissa tehokkain tapa hankkia tykkääjiä sivuille, joten se on ollut erittäin suosittu, Facebookin sääntöjen hyväksymä tapa toimia. Marraskuussa se ei enää sitä ole.

Facebook kirjoittaa muutoksesta tuoreessa kehittäjille osoitetussa blogitekstissä:

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.

Mitä tykkäysportin lopettaminen tarkoittaa?

Nyt jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, miten markkinointi Facebookissa kehittyy alkavan syksyn aikana. Tämä muutos kampanjointisäännöissä tukee Facebookin toivetta siitä, että esimerkiksi brändisivujen tykkääjät tosiaankin olisivat kyseisen brändin faneja, eivätkä he ainoastaan tykkää brändin sivusta siksi, että voisivat voittaa kilpailussa jotain.

Muutos tulee vaikuttamaan paljon niihin tapoihin, joilla tykkääjiä houkutellaan Facebook-sivuille. Myös markkinoijien mielenkiinto ylipäätään hankkia lisää tykkääjiä Facebook-sivuilleen voi kokea kolauksen, kun kustannustehokkaat like gatea hyödyntävät kampanjat loppuvat ja tykkääjien hinta kasvaa – etenkään kun sivusta tykkääminen ei enää ole tae sille, että tykkääjä edes näkisi sivun sisältöjä uutisvirrassaan. Samalla muutos voi vaikuttaa voimakkaasti myös Facebook-markkinoinnin kenttään ja useisiin toimijoihin – se pakottaa monia muuttamaan toimintatapojaan. Moni kansainvälinen yritys on rakentanut koko liiketoimintansa Facebook-sovellusten tuotannon ympärille ja voi olla lopulta hankaluuksissa tämän muutoksen takia.

Seuraa blogiamme – voit vaikka tilata uudet julkaisumme aina suoraan sähköpostiisi – kerromme lisää tästäkin muutoksesta heti, kun saamme lisätietoa!

11.08.2014