Someco

Facebook Locations – toimipisteet sijainnin mukaan Facebookissa

#SomenHermolla

Facebook Locations – toimipisteet sijainnin mukaan Facebookissa

Facebook on viime aikoina kehittänyt mahdollisuuksia erilaisten sivurakenteiden hyödyntämiseen, kun yrityksillä tai organisaatioilla on toimintaa joko eri maissa, eri kielillä tai eri paikkakunnilla. Maa- ja kieliversioissa voidaan hyödyntää globaalia sivurakennetta, mutta tässä artikkelissa käyn läpi, millaisia mahdollisuuksia Facebook tarjoaa sellaisille toimijoille, joilla on toimipisteitä, myymälöitä tai toimistoja eri puolilla Suomea ja joihin he toivovat asiakkaiden tai työntekijöiden voivan merkitä itsensä Facebook- tai Instagram-julkaisuissaan.

Toimipisteet sijainnin mukaan Facebookissa

Facebook Locations -sijaintisivujen avulla voit yhdistää kaikki organisaatiosi toimipisteet Facebookissa paikallisten sivujen ja samalla myös paikallisesti toteutettavan mainonnan tueksi. Voit lisätä niinsanotun brändisivusi alle uusia paikallisia sivuja, tai luoda rakenteen jo olemassa olevista Facebook-sivuista, joiden toivoisit edustavan brändiäsi yhtenäisesti. Ottaessasi tämän toiminnon käyttöön, saat samalla käyttöön myös Facebook-sivusi välilehdeksi Sijainnit -välilehden, joka näyttää kaikki toimipisteesi kartalla. Voit tietenkin myös muokata olemassa olevien toimipisteiden tietoja ja hallita sijainteja.

Yksittäisen paikkasivun nimi, kansikuva ja profiilikuva näkyvät oletusarvoisesti samanlaisina kuin pääsivulla. Toisaalta on mahdollista myös luoda kullekin sijainnille omanlaisensa kansi- ja profiilikuva. Sijaintisivun nimeä ei kuitenkaan voi muokata, sen on aina oltava muotoa ”pääsivun nimi” (paikkakunta). Se on kuitenkin mahdollista tietyissä tilanteissa muokata eri muotoon, esimerkiksi jos myymälä sijaitsee ostoskeskuksessa tai jos kaupungissa on useita liikkeitä, voidaan yksittäinen myymälä merkitä esim. katuosoitteella näin: ”pääsivun nimi” (paikkakunta, katu).

Julkaisut brändisivulta näytetään automaattisesti sijaintisivuilla, jos paikallisten sijaintien sivuillasi ei ole muuta sisältöä. Paikallisille sijaintisivuille ei tällöin siis luoda lainkaan erillisiä, omia julkaisuja, vaan yksi jaettu julkaisu, jolla on yhteiset tiedot ja tilastot, kuten reagoinnit, kommentit ja jakamiset. Tämän toiminnallisuuden voi muuttaa joko niin, että pääsivun julkaisut näkyvät aina paikallisilla sivuilla, tai pääsivun julkaisut näkyvät sijaintisivuilla, jos siellä ei ole omia julkaisuja tai voit valita, etteivät julkaisut pääsivulta koskaan näy paikallisilla sivuilla.

Sijaintien käytön hyödyt

  • Saat luotua brändisivun ja sen alle paikallisten toimipisteiden, myymälöiden ja toimistojen sijainnit.
  • Näiden eri sivujen sisällöt voidaan synkronoida eli julkaisemalla pääsivulla, saat saman sisällön näkymään yhdenmukaisena kaikille sivuille, mutta paikkamerkintöjä voidaan silti tehdä paikkakuntakohtaisesti. Tätä asetusta voit myös muokata kuten yllä mainitsin.
  • Sijaintisivujen ansiosta mainontaa voidaan toteuttaa paikkakuntakohtaisesti ja näyttää sijainteina paikallisia sivuja.
  • Saat samalla sijainnit käyttöösi myös Instagramissa, koska Facebook-sivujen sijainnit synkronoituvat suoraan myös Instagramiin.

Käytännön esimerkki: Somecon toimistojen sijainnit Facebookissa

Olemme toteuttaneet omalle Facebook-sivullemme sijainnit, jotta pääsemme testaamaan tätä toimintoa. Somecon suomenkielisen Facebook-sivun alta löytyy kaksi sijaintia toimistoillemme, Turku ja Helsinki. Nämä sivut löytää niitä hakiessaan erillisinä, jos Facebookissa tekee hakukenttään kirjoittamalla haun Someco Turku tai Someco Helsinki. Käytännössä näille paikallisille sivuille tulee siis näkyville täysin sama sisältö, joka julkaistaan pääsivullemme Facebookissa. Tämä yhdistäminen voidaan katkaista ja sivuja toki voidaan myös hallinnoida tarvittaessa erikseen. Meille ei ole tarkoituksenmukaista alkaa julkaista erikseen toimistokohtaisesti, joten tämä toimii hyvin.

Meille Somecolla isoin hyöty näistä uusista sijainneista Facebookissa on, että nyt käyttäjät voivat sekä Facebookissa että Instagramissa merkitä itsensä joko Somecon Turun tai Helsingin toimistolle, kun myös Instagramin paikkamerkinnät syntyvät automaattisesti Facebook-sijaintien kautta. Alta näet kuvakaappauksena, miltä sijainnit näyttävät Facebook-sivuillamme.

Onko teillä sijaintisivut jo käytössä? Jos ei ole ja kaipaat tukea sivurakenteen luomiseen, autan mielelläni. Muista, että jos luotte sijaintisivujen rakenteen, voit yhdistää siihen jo olemassaolevat sivut. Sivurakenteen luominen kannattaa tehdä huolellisesti, niin saat muutokset toteutettua kerralla oikein.

16.01.2017