LM Someco logo

Facebook kehottaa: jaa linkit linkkeinä

facebookFacebook haluaa jatkuvasti kehittää uutisvirtaansa ja on tällä kertaa tarttunut click-baitingiin eli klikkausten tarkoituksenmukaiseen kalasteluun uutisvirroissa. Newsroomissaan Facebook kehottaa Facebookin yritys-ja yhteisösivujen ylläpitäjiä jakamaan linkit linkkeinä sen sijaan, että linkkejä jaettaisiin tavallisissa tilapäivityksissä (eli linkittömissä tai kuvattomissa julkaisuissa) tai kuvajulkaisujen kuvateksteissä. Facebook kertoo toimivansa näin, koska koittaa vähentää uutisvirroista sellaisia sisältöjä, joita käyttäjät eniten raportoivat roskapostiksi. Nämä klikkauksia tavoittelevat kuvajulkaisut eivät näin ollen jatkossa tule enää olemaan Facebookin uutisvirran sisältöjä määrittelevän EdgeRank-algoritmin suosiossa.

Mikä ihmeen linkki ja kuvan kuvatekstinä jaettu linkki?

Facebookissa linkkejä voi jakaa muutamalla tavalla. Facebook tulee jatkossa siis preferoimaan linkkeinä jaettuja linkkejä, joten tässä vielä selvennyksenä, millaisia ne todellisuudessa ulkoasultaan ovat. Tässä esimerkit Somecon Facebook-sivulta:

Julkaisu käyttäjältä Someco.

 

Ylemmällä julkaisulla haimme osallistujia Facebook-kampanjaamme, joka tosin nyt on jo päättynyt. Tämä julkaisu on muodoltaan kuva, ja sen kuvatekstissä on linkki kilpailulomakkeelle. Alla oleva julkaisu taas on suora linkin jako blogistamme. Julkaisun alussa on kirjoittamamme johdanto linkille, ja sen alla linkin takana olevan sivun otsikko ja sen tiivistys.

Julkaisu käyttäjältä Someco.

 

Facebook kertoo jatkossa myös mittaavansa, kuinka pitkän aikaa linkkiä Facebookissa klikanneet ovat poissa Facebookista klikkauksen jälkeen. Näin Facebook yrittää päätellä, oliko uutisvirrasta löytynyt linkki kyseiselle käyttäjälle mieluinen ja kiinnostava sisältö, vai oliko se turhaa roskapostia, jolla ohjattiin liikennettä jollekin sivustolle. Samalla Facebook seuraa, reagoivatko linkkejä klikanneet linkkiin Facebookissa klikkauksen jälkeen, eli tykkäävätkö, kommentoivatko tai jakavatko he linkkiä. Jos he toimivat näin, kyseisen tahon linkkien arvostus EdgeRank-algoritmissä siis laskee.

Käytännön esimerkki: jos tulit lukemaan tätä blogiartikkelia Facebookista, muista joko tämän artikkelin lopussa tykätä artikkelista tai Facebookiin palatessasi tykätä siellä jaetusta linkistä, jotta näkisit linkkisisältöjämme uutisvirrassasi jatkossakin 😉

4 syytä, miksi linkki kannattaa jakaa linkkinä

  1. Linkki ohjaa eri kohdistakin klikkaamalla verkkosivustolle tai blogiisi lukemaan lisää
  2. Linkin tykkäykset näkyvät kootusti blogissasi. Eri puolilla internetiä tehdyt linkin tykkäykset kerääntyvät näkyville siis blogiisi, ja luvut näyttävät paremmilta. Jos linkki olisi sen sijaan jaettu kuvan kuvatekstissä, siihen tulleet tykkäämiset eivät näkyisi teknisesti linkin kohdalla blogissasi.
  3. Kun jaat linkin, saa lukijasi linkistäsi arvokasta tietoa linkin ison kuvan alta. Kannattaa aina varmistaa, että otsikko ja sen alla oleva johdanto ovat hyvin kirjoitettuja, eivätkä esim. katkea kesken. Voit muokata niitä Facebookissa helposti linkkiä jakaessasi: klikkaa otsikon tai tiivistyksen kohdalta, niin pääset näppärästi muokkaamaan tekstiä.
  4. Jatkossa Facebookin uutisvirtojen näkyvyyttä määrittävä EdgeRank-algoritmi tulee siis tämän uutisen myötä antamaan linkkeinä jaetuille linkeille isomman kattavuuden kuin kuvien kuvateksteinä jaetuille linkeille.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta