Someco
#CMADFI2017 – sisältö, analysointi ja suunnitelmallisuus yhteisömanagerin työssä
#SomenHermolla

#CMADFI2017 – sisältö, analysointi ja suunnitelmallisuus yhteisömanagerin työssä

Herätyskello pärähtää normaalia aikaisemmin tammikuisena maanantaiaamuna ja seison ennen seitsemää Helsingin keskustassa odottamassa bussia pienen jännityksen vallassa. Paljon uusia kasvoja – seassa jokunen somesta tuttukin. Suunta käy yhdessä monen muun sosiaalisen median parissa työskentelevän tai siitä työn puolesta kiinnostuneen kanssa kohti Tamperetta ja Community Manager Appreciation Day – CMADFI2017-tapahtumaa, päivää, jolloin arvostetaan yhteisö- ja somemanagerien työtä.

Osallistuin CMAD:iin ensimmäistä kertaa ja päivä piti sisällään monia mielenkiintoisia puheenvuoroja, hyvää keskustelua ja kohtaamisia alan ihmisten kanssa. Puheenvuoroissa käsiteltiin useita ajankohtaisia teemoja, mutta itselleni muutama teema jäi päivästä mieleen ylitse muiden.

Sisältö on kuningas

Jokainen sosiaalista mediaan yhtään ammatillisesti käyttävä on varmasti kuullut kyllästymiseen asti, kuinka vain laadukas sisältö toimii ja sitouttaa sosiaalisessa mediassa. Mikä sitten tekee sisällöstä riittävän laadukasta? Anssi Männistö piti tapahtumassa puheenvuoron siitä, millaiset valokuvat toimivat sosiaalisessa mediassa ja mobiilissa, Jarmo Puskala puhui puolestaan videoiden toimivuudesta. Visuaalisuus on kiistatta laadukkaan sisällön edellytys. Visuaalisuutta kuitenkin korostetaan nykyään niin paljon, että itselleni jäi erityisesti mieleen Vilma Vuoren nosto tekstin merkityksestä sisältöön sitoutumisen kannalta. Teksti ja erityisesti sen sävy vaikuttavat nimittäin visuaalisuuden ohella voimakkaasti sisältöjen sitouttavuuteen.

Analysoinnin ja mittaamisen merkitys

Usea puhuja korosti päivän aikana sosiaalisen median mittaamisen ja analysoinnin tärkeyttä – vain analysoimalla omaa toimintaansa on mahdollista ymmärtää millainen sisältö toimii ja kiinnostaa omaa kohderyhmää. Erilaiset työkalut helpottavat ja tehostavat analysointia, mutta työtä ei kuitenkaan voi täysin jättää pelkästään työkalujen varaan. Vilma Vuori korosti puheenvuorossaan, että työkalut eivät ymmärrä sisältöjen sävyjä ja esimerkiksi negatiivinen twiitti aiheesta X tägättynä yrityksellä, joka voisi ratkaista ongelman, näyttäytyykin työkaluissa negatiivisena kritiikkinä kyseistä yritystä kohtaan. Työkalut eivät myöskään tunnista esimerkiksi yleistystä tai sarkasmia. Vaikka toisaalta, ei näitä aina hoksaa ihminenkään ja myös ihmisen tekemät päätelmät ovat aina subjektiivisia. Vuorta lainaten yllättävät tulokset saa ja pitää kyseenalaistaa!

Strateginen suunnitelmallisuus

Katriina Valkeapää, Roihu 2016 markkinointipäällikkö piti innostavan puheenvuoron sosiaalisen median menestyksekkäästä hyödyntämisestä Suomen toiseksi suurimmaksi tapahtumaksi kasvaneen partioleirin markkinointiviestinnässä. Mikä tapahtuman viestinnästä teki niin menestyksekästä? Me Somecolla korostamme, että sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin tekemisen pitää olla suunnitelmallista ja lähteä aina liikkeelle yrityksen liiketoiminnallista tavoitteista ja strategiasta. Näin myös Roihu menestyi. Valkeapää korosti, että heillä kaikki markkinointiviestintä oli hyvin strategisesti suunniteltua ja pohjautui partiolaisten strategiaan ja arvoihin.

Osallistuitko sinä CMADFI2017-tapahtumaan? Millaisia teemoja sinulla jäi päivästä päällimmäisenä mieleen, jäitkö ehkä pohtimaan täysin erilaisia asioita, mitä itse pohdin? Jaa kommenttisi alle!

30.01.2017