LM Someco logo
työnantajamielikuva

Kun työnantajamielikuva ja henkilöbrändi kohtasivat

Viisi viikkoa LM Somecon riveissä takana. Riemu tiimiläiseksi pääsemisestä on ollut suuri, mutta monikaan ei tiedä, että matka tänne on ollut pitkä, vaatinut johdonmukaisuutta, kärsivällisyyttä ja hetkittäin vahvaa uskoakin. Sekä vetovoimaista työnantajamielikuvaa että asiantuntijaviestijän henkilöbrändiä. 

Törmäsin LM Somecoon ensimmäistä kertaa omissa sosiaalisen median kanavissani kolmisen vuotta sitten (yritys kulki silloin vielä nimellä Someco, joka meni kimppaan Lahtinen & Mantereen kanssa vasta hiukan myöhemmin). Tovin seurailin yrityksen tarjontaa ja sosiaalisen median kanavia, tykkäillen kaikessa hiljaisuudessa inhimillisestä ja helposti lähestyttävästä menosta, joka kaikessa tekemisessä paistoi läpi.  

”Noilla  tuntuu olevan todella hyvä meno ja tekemisen meininki”, ajattelin. Verkostoiduin LinkedInissä lmsomecolaisten kanssa, ja mukavan menon mielikuva sen kun vahvistui. Päädyin rekrysivuille ja tajuntani räjähti.

Hyvinvoiva ihminen on menestyvän yrityksen tukijalka ja näitä tukijalkoja pyrimme vahvistamaan mm. seuraavin keinoin: Mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Asiantuntijoidemme työtehtävät räätälöidään jokaisen vahvuuksien ja toiveiden mukaan. Meillä saat myös itse vaikuttaa siihen, milloin ja mistä työskentelet.

Muuta en enää tarvinnut. Eräänä lokakuisena päivänä kuvasin esittelyvideon metsässä matkalla suppilovahveroiden poimintaan. Pipo päässä, letit korvien alla ja kumpparit jalassa. Hei, jollakinhan sitä pitää erottautua, sillä uskoin vakaasti avointen hakemusten postilaatikon laulavan harva se päivä. 

Kohtaamispisteet vahvistavat kokemusta 

Avoin hakemus, kuinka loistava tahansa, ei tuota tulosta, jos firmalla ei juuri sillä hetkellä ole avoimia toimia. Sain kannustavan palautteen hakemuksesta saman tien, ääniviestillä ja lämminsävyisesti. Jatkoin keskustelua nykyisten kollegoiden kanssa (sitä en tosin silloin vielä osannut kuvitella) sosiaalisen median kanavissa ja osallistuin #Somecoffee -tapahtumiin ja webinaareihin.  

LM Somecon työnantajamielikuva oli rakentunut mielessäni inhimilliseksi ja välittäväksi, ja se vahvistui kaikissa kohtaamispaikoissa joko itse brändin tai lmsomecolaisten kanssa. Asiakasjohtajamme Kaisa kirjoittaa blogiartikkelissaan työnantajabrändistä näin: ”Mielikuva rakentuu organisaation oman viestinnän, vastaanottajan kokemusten ja muiden kertoman perusteella. Siksi työnantajamielikuvakin muodostuu ja jalostuu jokaisessa kohtaamisessa.” 

Allekirjoitan myös strategikollega Kristiinan työnantajamielikuvaa käsittelevässä blogissaan kirjoittaman ajatuksen: ”Työnantajakuvan rakentamisessa kaikki lähtee sisäisestä toiminnasta: johtamisesta, työntekijöiden motivoinnista, kehittymismahdollisuuksista. Hyvä tuo hyvää ja tyytyväinen työntekijä kertoo positiiviset kokemuksensa ulospäin oma-aloitteisesti.

En väitä, että olisin törmännyt sosiaalisessa mediassa pelkkään ”meillä on niin kivaa töissä”-höttöön, mutta jostakin rivien ja julkaisujen välistä se tyytyväisyys paistoi, systemaattisesti ja avoimesti, lmsomecolaisten toimesta.

Samaan aikaan toisaalla

Olen tehnyt pitkän uran media-alalla. Jossakin vaiheessa urakehitystä pohtiessani tulin ajatelleeksi: ”Minulla on varmasti yksi Suomen mielenkiintoisimmista ja monipuolisimmista markkinoinnin työpaikoista tuottaessani monimediaisia markkinointikampanjoita Suomen viihdyttävimmille tv-ohjelmille. Mutta: kukaan ei oikeasti tiedä mitä työkseni teen. Kiinnostaisikohan ketään, jos hieman raottaisin ison mediatalon markkinoinnin tekemisen taustoja vaikka LinkedInin puolella?”

Aloitin julkaisemisen arasti, rutistaen silmät pelosta sikkuraan juuri ennen ”julkaise”-napin painallusta… Mielessä monelle meistä niin tutut ajatukset, jotka estävät meitä asiantuntijaviestimästä: Mitä jos ketään ei kiinnostakaan? Mitä jos joku talon sisältä tietää tämän paremmin? Mitä jos sanon jotain tyhmää…?

Pelosta huolimatta jatkoin julkaisemista, kommentointia, vuorovaikutusta. Kun verkostoni kasvoi ja vuorovaikutus lisääntyi, aloin nähdä itseni ja ammattitaitoni ensin ulkopuolisten silmin, ja pian se kaikki tuli näkyväksi itsellenikin.

Alkoi muodostua positiivisuuden kehä: mitä enemmän uskalsin julkaista, sitä enemmän vuorovaikutus verkoston kanssa lisääntyi ja rohkeuteni kasvoi.  

Pian tein jo julkaisusarjoja kokonaisista kampanjakokonaisuuksista, sain kutsuja puhumaan ja kouluttamaan. Kutsumukseni alkoi hahmottua yhä selvemmin: tätä haluaisin tehdä enemmän – kouluttaa, konsultoida! 

Työnantajamielikuva osoittautuu todeksi

Pitkin näitä vuosia tiemme LM Somecon kanssa kulkivat rinnakkain, vuorovaikutuksessa, ja kohtasivatkin hetkittäin. Yritys kasvoi, rekryjä oli silloin tällöin auki, joista avoimesti onnellisuusupseeri Janin kanssa viestittelimmekin. 

”Ooh, teillä on taas rekry auki, mutta tämä pesti ei taida ihan olla minun heiniäni. Jään kuulolle siis, sillä todellakin haluaisin osaksi #TeamLMSomeco’a!”

Sitten tuli sekin päivä, kun pääsimme viimein juttelemaan minulle sopivasta avoimesta positiosta. Tuli sisäisiä muutoksia rekrytarpeeseen, tuli korona ja Suomi sulkeutui, tuli muita yllättäviä liikkuvia osia… Kuitenkin, reilut kaksi vuotta avoimen hakemuksen lähettämisen jälkeen, täällä ollaan!  
 
Voin kertoa, että mielikuvani LM Somecosta työnantajana osoittautui täysin oikeaksi jo ensimmäisen päivän aikana.

Jos yrityksen ensimmäiseksi arvoksi listataan työntekijöiden onnellisuus, kasvu ihmisinä ja asiantuntijoina sekä mahdollisuus kehittyä, eikä se yllätä uutta työntekijää ollenkaan, on jotain varsin oikeaa tehty myös työnantajamielikuvan suhteen.  

Kaisa kirjoittaa samaisessa blogissaan: työntekijä solmii jo hakuvaiheessa työnantajan kanssa psykologisen sopimuksen, joka perustuu mielikuvan kautta rakentuneisiin odotuksiin. Odotuksiin vastaaminen on erityisen tärkeää. 

Ja niihin odotuksiin on todellakin vastattu. Sillä kaikessa mitä täällä näen ja kuulen, toteutuu LM Somecon inhimillinen brändi

Valehtelisin, jos en väittäisi

Uskallan väittää, että jos en olisi aikanaan rohjennut ottaa ensi askelta asiantuntijaviestinnän saralla, en olisi nyt tässä. Paljon tärkeää olisi jäänyt tapahtumatta: te ette nyt lukisi tätä blogia; kukaan ei edelleenkään sen tarkemmin tietäisi, mistä asiantuntijuuteni, osaamiseni ja vahvuuteni koostuvat. Enkä varmaankaan olisi myöskään erottunut edukseni LM Somecon rekryissä.

Enkä nyt usko sen ihmeemmin omaan erinomaisuuteeni, vaan uskon, että vuorovaikutusta ja luottamusta on myös puolin ja toisin syntynyt näiden vuosien aikana LM Somecon ja itseni välille, ja se on osasyy siihen, että olen nyt täällä.

Uskallan myös väittää, että ilman LM Somecon pitkäjänteistä strategista työnantajamielikuvan kehittämistyötä ja keskittymistä henkilöstön hyvinvointiin, tämä yritys ei olisi nyt näin täynnä meitä hemmetin fiksuja ja hyviä tyyppejä.

Kiinnostavatko sinuakin työnantajamielikuvaan tai asiantuntijaviestintään liittyvät teemat? Verkostoidutaan LinkedInissä ja jatketaan keskustelua!

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta