LM Someco logo

Rekrytointi Facebookissa haastaa LinkedInin

 

Facebookissa on jo pitkään julkaistu tietoa avoimista työpaikkoista linkkeinä, mutta nyt Facebook on viemässä rekrytoinnin mahdollisuuksia seuraavalle tasolle ja asettuu haastamaan rekrytointiin vahvasti erikoistunutta LinkedIniä. Rekrytointi Facebookissa lupaa helpotusta ja ketteryyttä prosesseihin. Vaikka uudistukset ovat toistaiseksi saatavilla vain USA:ssa ja Kanadassa, myös suomalaisten organisaatioiden ja yritysten rekrytoinnista vastaavien kannattaa ottaa uusista mahdollisuuksista jo nyt selvää.

Rekrytointi alusta loppuun Facebookissa

Facebook mainostaa uusia toiminnallisuuksia kertomalla, että koko rekrytointiprosessi on käytännössä mahdollista hoitaa Facebookin avulla. Facebook-sivulla voi siis jatkossa julkaista työpaikkailmoituksen omalla formaatillaan. Se tulee näkymään sivua seuraavien ja tykkäävien uutisvirrassa, yrityksen omilla Facebook-sivuilla Jobs-välilehdellä sekä Facebookin uudessa Jobs-osiossa Työpaikat Facebookissa, jossa työnhakijat voivat hakutoiminnon avulla etsiä avoimia työpaikkoja. Mainostamisen avulla avoimelle työpaikalle saa tietysti myös enemmän kohdennettua näkyvyyttä. Työpaikkailmoituksen julkaisun jälkeen rekrytoinnista vastaava voi seurata saapuvia hakemuksia, arvioida niitä sekä olla Messengerin eli yksityisviestien avulla suoraan yhteydessä työnhakijaan.

Työnhakijan kannalta suurin etu on se, että hakemuksen pääsee täyttämään kätevästi ja nopeasti klikkaamalla Hae nyt -painiketta ja mikäli oman Facebook-profiilin tiedot ovat ajan tasalla, hakemus täyttää perustiedot automaattisesti. Työnhakija pystyy siis hakemaan useaa eri työpaikkaa joutumatta täyttämään joka kerta perustietoja uudelleen.

Rekrytointi Facebookissa vaatii yritykseltä vuorovaikutusta ja työnhakijalta harkintakykyä

Rekrytointimahdollisuuksien lisääminen on looginen siirto Facebookilta, sillä jo nyt useat B2B-yritykset ovat hyödyntäneet Facebookia erityisesti työnantajamielikuvan rakentamisessa ja eri organisaatiot mainostavat avoimia työpaikkojaan kanavassa. LinkedInillä on vahva asema ammatillisen verkostoitumisen ja työnhaun kanavana, mutta Facebookin etuna on laaja ja aktiivinen yleisö. 2,1 miljoonaa suomalaista käyttää aktiivisesti Facebookia, kun taas LinkedInin suomalaisten käyttäjien määrä jää alle miljoonaan.

Facebook tarjoaa laajan yleisön lisäksi helpon ja kustannustehokkaan kohdennuksen mainonnan avulla. Jobs-osio ja työnhakumahdollisuus puolestaan tekevät Facebookista paikan, jossa avoimiin työpaikkoihin ei vain törmätä, vaan niitä myös haetaan aktiivisesti. Toisaalta haasteena on, kykenevätkö ja haluavatko organisaatiot ketterään ja vuorovaikutusta vaativaan rekrytointiprosessiin, jossa työnhakijan kanssa rupatellaan Messengerin avulla.

Työnhakijan näkökulmasta taas uudistukset luovat haasteen, sillä oma henkilökohtaiseen käyttöön luotu profiili on Facebookissa täytetyn hakemuksen myötä vahvasti sidoksissa työnhakuun. Kun aikaisemmin on lähinnä kehotettu välttämään suuria ylilyöntejä ja mauttomuuksia omissa julkisissa profiileissa, nyt työnhakijan on periaatteessa tietoisesti muokattava oma Facebook-profiilinsa työnhakuun sopivaksi. Onkin mielenkiintoista nähdä, muuttuuko Facebook siis jatkossa yhä enemmän LinkedInin kaltaiseksi ammatillisen verkostoitumisen ja työnhaun välineeksi ja miten tämä vaikuttaa kanavan tulevaisuuteen.

Vaikka muutokset eivät vielä olekaan rantautuneet Suomeen, on rekrytoinnista vastaavien hyvä ottaa pohdinnan alle sosiaalisen median hyödyntäminen nyt ja tulevaisuudessa sekä selvittää, voivatko Facebookin uudet ominaisuudet tarjota konkreettista hyötyä rekrytoimiseen.

Kirjoittaja: Siiri Kärkkäinen

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta